leerprocessen en handelingstheorie vygotsky-galjperin leerprocessen en handelingstheorie
Zone van de Naaste Ontwikkeling
aansluiten bij de belevingswereld
leerdoelen student heeft kennis van de zone van de naaste ontwikkeling en kan dit hanteren in de praktijk; student kent de theorie van Vygotsky aangaande het leerproces; student kent het verschil tussen volgend en ontwikkelend onderwijs; student kent het begrip “scaffolding” en kan dit toepassen in de praktijk; student kent het principe van het trapsgewijs leren en de vorming van mentale handelingen;
Moeder: Kijk eens Kaatje? Kaatje: Kijke….. M: Kijk eens , wat doet die beer? K: Wat doet die beer? M: Ja, wat doet die beer? K: koekjes? M. Ja hij eet koekjes, en wat doet ie nog meer? K: doet ie nog…… M: Hij drinkt limonade en wat doet ie nog meer? K : nade drinke….
tellen interiorisatie mediatieproces van fasen fylogenetisch domein( biologie) sociogenetisch domein( omgeving) Ontogenese ( Domein van bewustijn, taal, denken en teken)= hogere mentale functies
mediatie
Galjpering
analyse wat herken je van de visie van Vygotsky? Waar wijkt het af van de visie van Vygotsky? Waar zie je de opvattingen van Galjperin? gebruik begrippen als: Volgend of leidend onderwijs, Functie van taal? , Rolmodel, orienteringsbasis, materieel, verbaal handelen en interiorisatie
dimentie niveau uitvoerig heid beheersingsgraad generalisatiegraad fase niveau beheersingsgraad generalisatiegraad uitvoerig heid