TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Een bericht speciaal voor jouw m’n
Time management in het onderwijs
Harmonisch samenwerken met personeel en vrijwilligers Samen vrijwilligen! Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk - Antwerpen 4 maart 2014.
DE WERELD TRAPT EERDER IN EEN GROTE DAN IN EEN KLEINE LEUGEN…
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Talenten boven water krijgen
Omdat je voor mij heel belangrijk bent…
Hij laat de ingreep doen en verlaat overgelukkig het ziekenhuis.
Communiceren met ouders
Hogescholen in Dialoog
Van probleemstelling naar doelstelling
De rol van cultuur in hulpverlening en projecten
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Zij alleen…...
Quiz. Aaron heeft het gevoel ingeklemd te zitten. De oorzaak van dit gevoel komt vooral door: a. zijn eigen beleving en eigen gedrag; b. de aansturing.
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
1. Levensbeschouwing en communicatie
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Het wezen van ‘contact’
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
Communicatie in organisaties
Betrokkenheid op de werkvloer
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Met muziek. Nu op dit moment....
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Interculturele communicatie
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Gespreksvaardigheden
Patiënten kunnen artsen beter
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Toegenomen belang interculturele communicatie door evoluties op het vlak van: Informatie- en communicatietechnologie Vervoer Handel Migratie.
Een jongeman komt in de apotheek en vraagt de apotheker :
Wat een waarheid schuilen er in deze woorden
Weerstand kan je opvatten als feedback
 De ander is ideaal. Hij/zij is (moet zijn) zoals ik wil.
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Het coachende functioneringsgesprek
Groepsdynamica & Interactief communiceren
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Icc, the final!!! med.hr.nl/schpa.
Opgroeien in de stad les 3
gespreksvaardigheden
Plancyclus, les 2 Actualiteit
James Bond wandelt door een park...
IK ZIE, IK ZIE, WAT JIJ NIET ZIET
Gelukzoekers vya 14 februari Valentijnsdag.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Dagdeel 3 conflicthantering
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Ruzie maken… een vak apart !?
Sterker communiceren = relaties versterken
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
In gesprek over werkdruk
5 valkuilen & Tips.
Omgaan met verschillen
Transcript van de presentatie:

TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies? Wat zeg ik precies? Non-verbale communicatie: Wat straalt de ander uit? Wat straal ik uit?

TOPOI Model: Taal Actie:verhelderen: wat bedoel je precies met.., hiermee bedoel ik vooral dat Bespreken non-verbale communicatie: Je kijkt me niet meer aan, is dat omdat je het niet met me eens bent?

TOPOI Model: Ordening Hoe bekijkt de ander de situatie? Waarom? (zijn/ haar referentiekader) Hoe bekijk ik de situatie? Waarom (mijn referentiekader)

TOPOI Model: Ordening Actie: Zoeken naar overeenkomsten, gezamenlijk belang (begrip, goede verstandhouding/samenwerking) Zoeken naar een neutralere invalshoek waar beide partijen zich in kunnen vinden (belang organisatie)

TOPOI Model: Perspectief De manier waarop mensen elkaar “zien” heeft invloed op de communicatie Hoe ziet de ander mij? Waarom? Hoe zie ik de ander?

Perspectieven Actie: Niet alleen luisteren naar wat iemand zegt, maar ook stilstaan bij en bespreekbaar maken van visie op elkaar

TOPOI Model: Organisatie Structuur, cultuur, taken en verantwoordelijkheden, organisatie moeten helder zijn. Doel en verwachtingen van het gesprek moeten helder zijn.

TOPOI Model: Inzet en Invloed Elk mens streeft naar erkenning van zijn inzet en bevestiging van zijn invloed. Actie: erkennen van inzet: ik zie dat je je goed hebt voorbereid dat waardeer ik heel erg Erkennen van invloed: ik ben blij met je toelichting, hiermee kan ik dingen ook op een andere manier gaan bekijken