Zhivago Holwijn & Caspar Worst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

Workshop 3 deel 1: Marketing
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Referaat D Lonneke Oosterop Nina Roos Stefan Hirschman Job Rietbergen
De strategie - deel 2 Goudsmidatelier Jaasma. Wat hebben we vorige week besproken? Waar wordt je gelukkig van? Voor wie doe je de dingen? Wat gebeurt.
T RENDS H ERKANSING CA10 Charlotte Krijgsman, Coen Beekhuizen, Maurice Wierningen, Maartje v.d. Berg, Robin Hoyer.
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Het zoeken en vinden van trends
Scenario's voor de zeer lange termijn
CA 10 Trends College april 2013 C206a.
Consumentengedrag bij communicatie
Workshop Trendwatching&Trendanalyse
Racisme Tom Demeestere.
De strategie van een webconcept
Merken Goodwill : fenomeen >overnameprijzen tussen 8-10 maal de winst van het opgekochte bedrijf Waar betaal je dan voor?
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Grijs gebied Illusie Waarheid Droom Leugens Wens Feiten Sfeer Bedrog
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Competentiedoelen.
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
Onderwijskundig Ontwerpen Vzw Horizon Lotte Beernaert Lieselot Bolle Lien Lagrange Céline Sercu
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Les 2: Het verleden van het Apeldoorns Kanaal. Wat gaan we doen: Terugblik vorige les Filmpje bekijken Foto’s van vroeger bekijken Verder met de presentaties.
Geld verdienen met trends Les 1. Start Daniella Hefter
Geld verdienen met trends
Hoe denken bedrijven & hoe werkt een merk?
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Ouderen reizen 202e Seger Abels Maartje van Randwijk
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Visie & Strategie.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS- VLAANDEREN Toelichting 21 januari 2011.
College 3 Consumentengedrag
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
CV202A Jochem, Thies, Marnix, Silvia, Loulou en Lauren.
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Groepsdynamica.
TRENDS 2014 Hafida
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
7E-model Template. Opdracht: Bedenk minstens 3 originele manieren om je doelgroep te informeren, waardoor ze denken: “aha, goed om weten”, “interessant,
De enige constante is verandering. Initiatief voor FESPA Nederland past in ontwikkeling van verandering Samen maken we de markt van visuele communicatie.
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Culturele diversiteit
Paspoort griekse goden
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Doelen behalen met activiteiten
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Identiteit, vooroordelen & beeldvorming
Marketing Week 3 les 1.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Sociologische paradigma’s
Koppeling visie en praktijk
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Posters voor in het geschiedenislokaal
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Transcript van de presentatie:

Zhivago Holwijn & Caspar Worst Trends 2011 CV202D Zhivago Holwijn & Caspar Worst 10 min uitleg 20 min 2 oefeningen

Inhoud Wetenschap Eindwaarden Instrumentele waarden Symbolische waarden Maatschappelijke waarden Trends en waarden Twee dimensies Waardensysteem Waardenonderzoek Wat zijn cliché beelden? Macrotrends in de toekomst

Trends en consumentenwaarden Wetenschap Milton Rokeach deelt waarden in op instrumentele en eindwaarden. Vooral voor de Amerikaanse markt en achterhaald onderzoek. Eindwaarden = doel Instrumentele waarden = middel

Trends en consumentenwaarden Indeling Giep Franzen   Instrumentele waarden- Eigenschappen en prestaties van het product zelf (domeinspecifieke waarden Floor en Van Raaij). Symbolische waarden- Bestaan uit: Expressieve, impressieve en eindwaarden. Expressief = relatie tot anderen (expressieve psychosociale productkenmerken van Floor en Van Raaij)  Impressieve waarden = zelfperceptie (impressieve psychosociale productkenmerken van Floor en Van Raaij) Eindwaarden = ideaalvoorstellingen over het leven.

Trends en consumentenwaarden Maatschappelijke waarden Idealen met betrekking tot leefomgeving.   Vrede vrijheid en natuurbehoud Relatie tussen consumentwaarden en trends Maatschappelijke waarden beïnvloeden de maatschappelijke ontwikkelingen Consumentwaarden zijn instrumentele of eindwaarden, basis voor consumententrends. Marktwaarden zijn domeinspecifieke waarden. Veranderingen op deze gebieden beïnvloeden het gedrag, verwachtingen.

Trends en consumentenwaarden Waardensysteem Twee dimensies Psychologische Rationeel naar emotioneel Waarden zijn beheersing, status en functionaliteit (rationeel) Spontaniteit, levendigheid en expressiviteit (emotioneel) Sociale Individueel naar sociaal Waarden zijn originaliteit, zelfontplooiing en onderscheid (individueel) Bescherming, geborgenheid en betrokkenheid (sociaal) Segmentering Leeftijd, sekse, inkomen, religie of opleidingsniveau Doelgroepen zijn vervaagd Momentconsumenten die op basis van hun waarden keuzes maken

Oefening 1 Bedenk in jullie groepje twee eindwaarden voor jullie onderwerp. Beschrijf daarnaast ook de instrumentele waarden voor deze eindwaarden. 10 min.

Clichébeelden en Trends Referentiepunten gevormd in jeugd door herhaling tot ijkpunt. Clichébeelden in de reclame (herkenning onbewust en ongewild) Originals en Setters Kunnen zelf ijkpunten bepalen, aanpassen en verwijderen Watchers, volgers en laatkomers Ervaren deze ijkpunten als eigen inzicht en visie

Clichébeelden en Trends Markttest van nieuw product Focus op Setters Zij kunnen een eigen toepassingsgebied creëren Watchers, volgers en laatkomers Verwarring en shockering omdat ze alleen via herkenningspunten alles verwerken Markonderzoek Negatief?

Macro Trends van de Toekomst Vroeger Voornamelijk gevolg/verdere uitwerking van basisgroepen Bijv. Verplaatsen: Voet – paard – kar – boot – trein – auto – vliegtuig – raket……. Heden Voorbeeld: Mobiele telefonie Basis ‘70: Elektriciteit, telefonie, zendtechniek, elektronica en microchips. Het succes ontstond door hulp bij het vermijden van: Verveling, onzekerheid, eenzaamheid en onveiligheidsgevoel Inzicht: Speelgoed Toekomst: Klonen + Maatschappelijk: Oud betekend Wijsheid

Macro Trends van de Toekomst De 3 M’s (Merken, Marketing en Multinationals) Meanhoudt stelt: Enige Halt ‘De Originals’ Zij die visie, inzicht en innovatief denken koppelen aan kennis. Echter 3M’s hebben de basis en het bereik naar de andere groepen. Individualisme vs. Saamhorigheid Collectieve verworvenheden verliezen hun waarde, wanneer de gemeenschap de groep aanvaardt. Migranten, moeders, rokers

Vragen? Vragen, Vragen Vragen Vragen?

Oefening 2: Stelling Meanhoudt: Saamhorigheid toeneemt Vs. Individualisme Noem drie producten Waaruit dit blijkt.

Bronnen Trends – Herkennen, begrijpen, gebruiken, creëren, Fons Maenhoudt, Utrecht 2003 Trends naar brands Hilde Roothart & Wim van der Pol Kluwer, Deventer 2008