GRIEKSE TRAGEDIE Ratna Werry

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Boekbespreking van: Mitch Slemmer
Advertisements

Theater in de Griekse oudheid
Toneel in de Oudheid.
H3 Industralisatie en Ismen.
Door John Gould Euripides Medea.
Een jeugdboek op de planken
PARIJS Een PowerPoint over de eendaagse reis
De oude Grieken Auteurs: Arzo en Nils.
Athene in de tijd van Euripides Pierre Corneille Jean Anouilh
Door Jeroen Desaver, Elke Lemmens & Sarina Wijnen
Het rijk en de stad Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd
Paragraaf 2.4 Griekse kunst.
Toneel in de Renaissance
Het Griekse theater VWO/TTO4 KCV Voorjaar 2011.
De Attische Tragedie Ontstaan en Ontwikkeling van de Griekse tragedie
Deze presentatie is van :
Een Griekse tragedie geschreven door Euripides
Toneel in de Oudheid Tragedie.
Harry Potter en de schepping
Hoofdstuk 1, §3 … de antwoorden
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
Kenmerk 8: De ontwikkeling van het jodendom en het christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten Les 7: ontwikkeling van het jodendom en.
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Van Hunebed tot heden Kenmerk 22: Het conflict in de Nederlanden dat resulteerde in de stichting van een Nederlandse staat Les 44 Ontstaan der Gewesten.
Verhalen over God, mens en de wereld Deel 2. Verhalen over God, mens en de wereld Nieuwe Testament  vervolg op het oude testament Zijn niet los van elkaar.
De school van Tyrannus Handelingen 19:1-12.
Griekse geschiedenis.
2. VAN POLIS TOT KEIZERRIJK.
Griekse kunst 3.5A.
Euripides Medea 1e epeisodion
Aristoteles.
De Attische tragedie & De drie grote tragici
Fictie hoofdstuk 2 VMBO 3A 27 januari 2014.
DE CLANDESTIENE ZWARTE CHIRURG
House of Freaks BEACHCLUB VROEGER. Wie? Wat? Waar?  House of Freaks  2 juni :00 – 00:00  Beachclub Vroeger  Bloemendaal.
BRIDGET JONES The edge of reason Kijk een film (dvd/bluray) met het commentaar van de regisseur en ga opzoek naar de succesfactor.
Republiek versus Frankrijk
Letterkunde van 1800 tot 1914 griezelverhaal schrijf je eigen
Griekse mythen en wetenschap
Vragen over gelezen stof Wat is een liedboek? Aan welke regels van de 17e eeuw hield de schrijver/dichter van deze liederen zich? Wat is een zeemanslied?
Drama Religieus Wijnroes Bevrijding Tragische strijd Dionysos Bromios
Paragraaf 3.5 Griekse kunst.
Ongeveer in 850 na Christus ontstond de "Staat van Kiev"
Hoofdstuk III: Griekenland Les 7: Par 5, Griekse Kunst
De levensbeschouwelijke analyse
De tijd van Grieken en Romeinen
Theorie Podiumkunsten 1
Hoofdstuk III: Griekenland Les 5: Par 3B, Weten
Sport in de samenleving
Een Christelijke samenleving
Leven als een Romein Paragraaf 5.
Theater.
Het doek gaat op PROLOOG (p. 9 – 15). Het doek gaat op PROLOOG (p. 9 – 15)
1VWO Hoofdstuk 3: de Grieken.
3.5 Griekse kunst.
Spaans theater in de 17e eeuw enorm succes grootste uitstraling in 1 e helft 17e eeuw ong comedias zijn bewaard en zo’n autos sacramentales.
H2.1 De Griekse Democratie
Taalkennis les 7. Talen in Friesland Welke taal wordt het meest gesproken in Friesland, denk je? Hoe veel mensen spreken thuis vooral Fries, Nederlands,
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
Het verhaal van Elektra
Regenten en vorsten 3.2 Nederland en Europa
Alexander de Grote 356 – 323 v.Ch.
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Paragraaf 4.3 De strijd tussen paus en keizer
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Hoe benader ik een literaire tekst ui de negentiende eeuw?
Waarom veranderde Brecht het theater ?
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Hoofdstuk IV: Griekenland Par 4: Het nieuwe denken
Literaire Begrippen.
Transcript van de presentatie:

GRIEKSE TRAGEDIE Ratna Werry

ONTSTAAN EN ONTWIKKELING VAN DE TRAGEDIE Ontstaan uit dithyramben (= koorlieden ter ere van Dionysos, die op zijn feesten werden uitgevoerd) Koorleider langzamerhand los van het koor Het werd een aparte rol Thespis bekend als eerste sprekende acteur

GROTE DIONYSIA Grote Dionysia = belangrijkste feest voor Dionysos in Athene (5de eeuw v Chr.). Dit feest stond open voor de gehele Griekse wereld en ook buitenlanders. Gedurende de hele vijfde eeuw voor Christus, en ook nog enige tijd daarna, was het de gewoonte dat daarbij jaarlijks van drie geselecteerde schrijvers elk drie nieuwe tragedies en een satyrspel werden opgevoerd. In de 5de eeuw minimaal 900 tragedies geschreven. Er zijn slechts 31 (sommige bronnen 32) tragedies bewaard gebleven van drie verschillende schrijvers.

DE DRIE GROTE TRAGEDIESCHRIJVERS Aischylos: Grondlegger van de tragedie, voerde een tweede acteur in, waardoor dialogen mogelijk werden. Sophokles: Meeste overwinningen van de drie, voerde derde acteur in. Euripides: Herkenbaar thema: nasleep van de Torjaanse oorlog. Kenmerken: voorliefde voor extreme vrouwelijke personages.

DE PRAKTIJK 1 Wedstrijd: De toneelvoorstellingen bij de Grote Dionysia in het kader van een wedstrijd Leitourgia:De kosten van de opvoering werden betaald door een rijke Atheense burger. Daartegenover stond grote roem wanneer het stuk succes had. De acteurs en dichter werder door de staat betaald. Dit alles is te vergelijken met de sponsoren en subsidies van nu. Het koor: Vaste ingrediënt van de tragedie. Bestond uit 12 tot 15 personen. Acteurs: De dichter was ook componist, regisseur en in het begin ook acteur. Later ging men werken met beroepsacteurs, die steeds prominenter werden. Later ook prijzen voor de beste acteur (nu awards!)

DE PRAKTIJK 2 Het theater: Openlucht. Er konden ongeveer 15.000 toeschouwers plaats nemen op de banken van het theater. Publiek: De tragedievoorstellingen vonden plaats op drie opeenvolgende dagen van de Grote Dionysia. Het publiek verbleef de hele dag in het theater. De jury: Na afloop van de voorstelling wees een jury, die door loting uit het publiek gevormd werd, de winnende dichter aan (dikwijls omkoperij).

VORM VAN DE TRAGEDIE 1 Stof van de tragedie: Oude mythologische verhalen (bekendste Ilias en Odyssee van Homeros) Tragedie als vorm van uitbeelding: Tragedie is een vorm is van ‘nabootsing’ of ‘uitbeelding’. Uitbeelding van menselijk handelen. Dit heeft de tragedie gemeen met de beeldende kunst (Aristoteles). De plot: Belangrijkste element van de tragedie. Tragisch effect: De plot zo moet zijn opgebouwd, dat door de gebeurtenissen bij het publiek medelijden en angst worden gewekt. Dit zorgt voor een ‘reiniging’ (catharsis). Drie eenheden: eenheid van handeling, eenheid van tijd (en eenheid van plaats.

VORM VAN DE TRAGEDIE 2 Onderdelen Proloog: hierin wordt de beginsituatie duidelijk gemaakt. Parodos: het eerste koorlied, dat meestal gezongen wordt door het koor terwijl dit het theater binnenkomt langs (een van) de parodoi of eisodoi. Bij binnenkomst wordt het koor voorafgegaan door de aulosspeler. Eerste epeisodion: de eerste scène, waarmee de handeling van het stuk op gang komt. Eerste stasimon: koorlied, eenstemmig gezongen door het koor, begeleid door aulos, waarbij het koor ook een dans uitvoert. Er volgt een serie epeisodia, afgewisseld door stasima Exodos: de laatste scène die eindigt met de slotregels van het koor en hun vertrek.

VORM VAN DE TRAGEDIE 2 Gesproken voordracht: Monologen, dialogen tussen acteurs of tussen acteur en koor. Stichomythie: snel wisselende dialoog tussen twee acteurs, waarbij zij om en om telkens maximaal één regel spreken. Meestal gaat het om passages waarin de emoties hoog oplopen. Bodeverhaal: gebeurtenissen die van invloed zijn op het verloop van de handeling, maar zich buiten het toneel hebben afgespeeld, worden over het algemeen door een bode verteld. Agon: een confrontatie van standpunten door twee personages in formele monologen naar voren gebracht. Gezongen passages: De lyrische passages van het stuk werden niet gesproken, maar gezongen. Recitatief: Een tussenvorm tussen gesproken woord en zang. Metrum: Verzen. De gesproken gedeelten van een tragedie zijn geschreven in iambische trimeters: 3 maten van elk twee voeten met de iambe (υ –) als grondpatroon. Dus: υ – υ – | υ – υ – | υ – υ –.