Tweedegraads & Derdegraads

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
4.3 De cultuur van het Rijk.
Advertisements

Differentie vergelijkingen differentie vergelijkingen
B1c impressionisme : uitleg, theorievragen, praktijkopdracht
Hoofdstuk1 : Nieuwe ideeën.
De uitvinding van de boekdrukkunst en de eerste boeken en geschriften
Karel en grote problemen
Het rijk en de stad Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd
Geluk heb je zelf in de hand!
COLUMBUS.
De renaissance 1.2.
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
Presentatie Machten,Wortels & Ontbinden Deel 1
Hogere Wiskunde Complexe getallen college week 6
Islam: beginsituatie Jaar na Christus wordt Mohammed op het Arabische schiereiland geboren. Het werd begrensd door het Byzantijnse en het Perzische.
Hoofdstuk 1 De grote lijn..
Romeinen, Germanen en Kelten
Les 26 Eeuwen, jaren, seizoenen , maanden, weken, dagen, uren, minuten, seconden,…. tijd kan gemeten worden. Dit noemen we “ TIJDMETING.” We gebruiken.
Herleiden (= Haakjes uitwerken)
Wat verandert in perspectief ? Wat verandert NIET ?
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Lineaire functies Lineaire functie
1 het type x² = getal 2 ontbinden in factoren 3 de abc-formule
Deze les wordt verzorgd door de Kansrekening en statistiekgroep Faculteit W&I TU/e.
Algebraïsch oplossen van kwadratische vergelijkingen
Hoofdstuk 1, §3 … de antwoorden
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 2: Het Ontstaan.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 1: Graecia;
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Kenmerk 5: De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur Les 1: Alexander de Grote Haironia.
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Kenmerk 17 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 28 - Frederik II von Hohenstaufen.
Veranderen van binnenuit
Reguliere talen nReguliere grammatica: versimpelde Contextvrije grammatica nFinite-state Automaton: andere manier om een taal te beschrijven nReguliere.
Italië Door Sien en Ester.
Beloofd is beloofd.
Paragraaf 5.6 Islam.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Exponentiele functies Lesweek 5
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
DE MIDDELEEUWSE STAD.
Door : Lucas Van Der Haven
*Ella en Nienke* *6a abbs podium*
Tweedegraadsfuncties
Waarom 4 mei gedenken en 5 mei vieren?
H2 Lineaire Verbanden.
De Romeinen en het christendom
Vergelijkingen oplossen
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Presentatie Machten,Wortels & Ontbinden Deel 2
Verbanden JTC’07.
Paragraaf 2.3 Amerika vóór Columbus.
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Kolonisatie en Dekolonisatie
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
havo B Samenvatting Hoofdstuk 3
Geschiedenis Mevr. Liefting
Madagaskar is een eiland in de Indische Oceaan, 430 km van Mozambique. Zo’n 2000 jaar geleden zetten de eerste bewoners ‘voet aan wal’ op dit eiland.
PYTHAGORAS De wiskundige stelling van een Grieks Filosoof
De Romeinse tijd Ave Caesar Ave Legionair.
Renaissance De wedergeboorte.
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Egypte, een geschenk van de Nijl
De verbreiding van de islam
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Voorkennis: Kwadratische vergelijking oplossen
Wiskunde A of wiskunde B?.
Cursus 5.3 : Het ontstaan van de Arabische Wereld 1 BB Lesweek 2
havo B Samenvatting Hoofdstuk 3
Tweedegraadsfuncties
Transcript van de presentatie:

Tweedegraads & Derdegraads Vergelijkingen Tweedegraads & Derdegraads

Vergelijkingen door de eeuwen heen Babylonië & Egypte (1800 - 1600 v.Chr.) De Oude Grieken (1000 v.Chr. – 200 n.Chr.) China 200 – 1200 Indië 200 – 1200 Het Islamitische rijk Rond 750 AD West-Europese wiskunde 1200 – 1700 Moderne wiskunde 1700 – 1900

Diophantos (ongeveer 200 - 284) Grieks wiskundige Diophantos (ongeveer 200 - 284) De Grieken hebben relatief niet veelgedaan aan algebra. Diophantos behandelde in zijn werk "Arithmetica" stelsels van twee of meer vergelijkingen met meerdere variabelen Geen algemene methode, elke van de 189 problemen die hij beschrijft lost hij op een andere manier op. Voor kwadratische vergelijking gaf een positieve rationale oplossingen

Babylonië (1800 - 1600 v.Chr.) Zij kenden al in het algemeen een kwadratische vergelijking met één onbekende oplossen. Egypte (1800 - 1600 v.Chr.) Oplossen van lineaire vergelijkingen en in sommige gevallen kwadratische vergelijkingen.

China 200 – 1200 Liu Hui (, ongeveer 220 - ongeveer 280 na Chr.) Indië 200 – 1200 Brahmagupta rond 628 kon tweedegraadsvergelijkingen oplossen. Bhaskara beweerde in 1114 dat elk positief getal twee wortels heeft. Ze gebruikten ook irrationale getallen Echter ook zij beschreven alleen de oplossingen van algebraïsche problemen, maar gaven geen bewijzen voor hun methoden. Ze konden niet alle kwadratische vergelijkingen oplossen.

Het Islamitische rijk Rond 750 AD van India tot Spanje

De wiskundige traditie werd van de negende tot in de veertiende eeuw, door de Arabische taal gedragen De Abbaside dynastie stichtte het Huis der Wijsheid, een soort academie der cultuur en wetenschappen, in de stad Bagdad. De eerste en de belangrijkste Arabische wiskundige is Abdu Allah Abu Jafar Muhammad ibd Musa al-Khwārizmī (780-850)  Hij schreef het boek Kitāb al-mukhtasar fī hisāb al-jabr wa-l-muqābala Een van zijn boeken is vertaald naar het latijn en de naam Al Khwarizmi werd daarbij verbasterd tot 'algorismi'. Hieruit is het woord algoritme ontstaan. De titel van zijn boek Kitāb al-mukhtasar fī hisāb al-jabr wa-l-muqābala,bevat het woord 'al-jabr' (betekent restauratie) dat door latinisering heeft geleid tot ons woord 'algebra'. Dit bevat een bespreking van eerste- en tweedegraadsvergelijkingen, waarbij alles in woorden is beschreven. Hij noemt deze methode van werken met kwadratische vergelijkingen ‘restauratie en confrontatie'. Hij laat zien dat elke kwadratische vergelijking terug te brengen is tot een standaardvorm waaruit vervolgens de oplossingen kunnen worden berekend. Maar gaf alleen de positieve oplossing

Alles werd in woorden beschreven (geen wiskundige symbolen)

Al khwarizmi is nodig in de klas

Al khwarizmi in de klas http://www.math4all.nl/Wiskundegeschiedenis/Wiskundigen/AlKhwarizmi.html Merkwaardige producten http://users.telenet.be/wiskundehoekje/wiskoef/2kwadraat_tweeterm.htm http://homeomath.imingo.net/identit2.htm http://homeomath.imingo.net/ident3.htm

Een volgende, beroemde wiskundige is Omar Khayyam (10481131),die vooral bekend is geworden door zijn poëzie. Hij was vooral geïnteresseerd in het oplossen van derdegraads vergelijkingen en vond daar een meetkundige oplossing voor.

West-Europese wiskunde 1200 – 1700 Luca Pacioli (1445 - 1517) Scipione Del Ferro (Bologna, 6 februari 1465 – aldaar, 5 november 1526). Fior: student van Del ferro. Niccolo Fontana 'Tartaglia' oftewel 'stotteraar' werd genoemd (Brescia, Italië, 1499 of 1500 - Venetië, 13 of 14 december 1557) was een Italiaans wiskundige die geboren is in Brescia Girolamo Cardano, ook wel aangeduid als Gerolamo Cardano of Geronimo Cardano (Pavia, 24 september 1501 – Rome, 21 september 1576) Lodovico Ferrari heeft wiskunde van Cardano gehad (Bologna, 2 februari 1522 - aldaar, 5 oktober 1560 of 1565)

Luca Pacioli Heeft het boek De Summa Arithmetica geschreven En gold in die tijdals het standaardwerk op het gebied van de wiskunde. In zijn boek komt het werk wal Al Khawarizmi en Alkhayyam voor. Oplossen van 3de graads vergelijkingen is onmogelijk.

http://www.math4all.nl/Wiskundegeschiedenis/index.html Niccolo Fontana 'Tartaglia' oftewel 'stotteraar' werd genoemd http://www.math4all.nl/Wiskundegeschiedenis/index.html

Los de vergelijkingen op x^3 + 6x = 20 We gaan samen de methode van Fontana nabootsen Wat stelt x^3 voor? De 3 zelfde balken vormen samen een inhoud van 6 x Wat weet van de zijden van de balken? Lukt het om met x^3 en 6x een groter kubus te maken?

Noem de grote kubus u^3 en de kleine kubus v^3 Hoe groot is u^3-v^3 Kijk goed naar de balk en druk x en u en v Bekijk een van de balken nog een keer en druk nu de inhoud in u en v en gebruikt die resultaat om u en v uit te drukken Kan jij zien dat u^3-v^3=20

Tartaglia geeft de volgende procedure voor de oplossing van x3 + px = q, waarbij de coëfficiënten p en q positief zijn. Stel x = u − v en vul deze in in de vergelijking, dan volgt u3 − v3 + (p − 3uv)(u − v) = q Stel nu p − 3uv = 0 ofwel uv = p / 3, dan volgt u3 − v3 = q. Kwadrateer deze tweede vergelijking en tel er 4 keer de eerste tot de macht 3 bij op, zodat: (u3 + v3)2 = q2 + 4(p / 3)3 = D2, ofwel u3 + v3 = D.Gebruik vervolgens u3 − v3 = q, dan volgt: u3 = q / 2 + D / 2 en v3 = − q / 2 + D / 2. Tenslotte wordt de oplossing:

Girolamo Cardano