Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Advertisements

PAVO Proces-Analyse, -Verbetering en -Ontwikkeling met de internet-werkomgeving van Helder & De Witte.
Kijk op praktijk zó moet het!.
Presentatie Praktijkscholen
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Realisatie kindcentrum
WMO Praat mee!.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Scouting 2010 Trainingen 2.0. Disclaimer Wij weten (nog) niet alles Wij baseren ons op de informatie van het projectteam van Scouting Nederland Wij zijn.
In het bestuursakkoord
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
"Maatwerk, hetzelfde maar dan anders"
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Gepersonaliseerd leren
Taal en rekenen in beweging!
Samenwerken in burgerschap
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
HAN Faculteit Educatie.
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
HUMAN MOVEMENT & SPORT er in 2028 uit?
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Participatie en een Klantenraad
Stand van zaken ontwikkelingen
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
De gezonde school en genotmiddelen
Deel anders, mijn organisatie
CanDo Coaching.
Overgang po-vo
Workshop ‘visieversneller’
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
ABV – SLC opdracht : Hoe stimuleren en coachen we de competentieontwikkeling bij studenten op zodanige wijze dat deze daar zelf vorm en inhoud aangeven?
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Presentatie mentoraat mavo 3. Mentor Lisa Akerboom & Ingrid Peters Achtergrond mentoren Van mentor OB naar coach BB Mentoruren in de week  LOB uur 
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Als je nog geen idee hebt …
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Naam school Datum Logo van de school
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
JUIST GYM.
JUIST GYM.
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Een onderzoek naar de effectiviteit ervan
Transcript van de presentatie:

Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012 Berend Brouwer (b.brouwer@slo.nl)

Routeplanner Wat verwachten we van deze workshop Mijn en jullie idee bij de workshop Wat verstaan we onder volgen? Wat, wie, waarom? Waarom volgen voor bewegingsonderwijs in SO / PrO? Toegespitst op onderwijstype Wat hebben we daar voor nodig? Zijn er al goede voorbeelden? Moet er iets ontwikkeld of gedaan worden?

Verwachtingen Volgen lijkt ‘hot’ te zijn. Iedereen doet het of wil het, om allerlei verschillende redenen Willen we ook volgen voor BO in het SO en PrO? Begripsverheldering voor je die vraag beantwoordt Wordt het ‘ja’ hoe dan? Wordt het ‘nee’ wat dan wel? Ideeën uitwisselen Denken, delen, uitwisselen, aanvullen Zitten we op één lijn? Indien nodig andere lijn kiezen

Wat is volgen? Periodiek herhalend ‘meten’ van bepaalde kwaliteiten van leerlingen Om ontwikkeling nauwkeuriger te kunnen vaststellen Meer inzicht in alle leerlingen Om op grond daarvan die ontwikkeling te kunnen bijsturen en richten Qua beleid / programma (bijstellen) Per groep / individu (aanpak aanpassen) Om daarover verantwoording af te leggen (inspectie / directie) Daar over te communiceren (ouders – informeren)

Wat is volgen (2)? Afwijkende ontwikkeling Om afwijkende ontwikkeling vroegtijdig te kunnen constateren Om remediërende of extra stimulerende activiteiten mee te onderbouwen Als didactisch hulpmiddel Leerlingen betrekken bij / meer inzicht geven in hun leerproces Om beoordeling van individuele leerlingen op te baseren (ook voor een rapport)? Daar over te communiceren (ouders - onderbouwen rapportage)

Wat wordt er zoal gevolgd? Sport, bewegen, gezondheid en onderwijs (Over)gewicht Beweegnorm Sportgedrag Fysieke eigenschappen / motorische basisvaardigheden gericht op (landelijk) beleid en onderzoek Onderwijs breed Competentieontwikkeling Sociale vaardigheid, etc. I.h.k.v. SB&O worden landelijk of op het niveau van grote gemeenten bepaalde gezondheidsparameters gevolgd. Steekproefsgewijs volstaat. Dat gaat eigenlijk altijd over het bepalen en evalueren van beleid. Individuele scores zijn niet van belang en er is doorgaans ook geen of een zwakke relatie met onderwijsdoelen. Bijvoorbeeld: kinderen die voldoende bewegen zijn vitaler en doen het daarom beter op school. Anonimiteit van gegevens in van belang en daarom kun je er op schoolniveau vaak niet goed mee uit de voeten. Volgen in SO en PrO algemeen: ik heb gezocht en gevraagd. Ik ben iets van Data Care tegengekomen en van ProMotie. Mijn beeld is dat daar geen bewegingsonderwijsspecifieke items in gevolgd worden. Kent iedereen die volgsystemen, hoe gangbaar zijn die, klopt mijn beeld daarvan, zijn er ook andere?

Volgen binnen Beleves Alleen bewegingsonderwijs (vakspecifiek) bewegen verbeteren bewegen regelen / reguleren samen bewegen gezond bewegen bewegen beleven om kwaliteit op schoolniveau te kunnen bepalen en het programma bij te stellen om individueel zorgbehoefte te kunnen bepalen om leerlingen meer bij hun eigen leerproces te betrekken Gebaseerd op een ‘vast’ programma met leer- en ontwikkellijnen, kernactiviteiten en deelnameniveaus Volgen bij BO: verhaal vertellen van Beleves PO naar de pilots met Beleves VO. (webbased, meer open, volg jezelf, binnen ELO/Admin pakket school, etc.) Je hebt altijd een maatstaf nodig om op te kunnen volgen. Landelijke normen (beweegnorm, 19<BMI<25, Euro Fit Test, etc.). Of de leer- en ontwikkellijnen uit de basisdocumenten PO en VO.

Wat volgen in SO en PrO? Waarom zou je in het SO of PrO willen volgen? Leertraject bijstellen, zorgbehoefte bepalen, kwaliteit verbeteren, leerlingen betrekken, kwaliteit verantwoorden, communiceren, etc. In groepen per onderwijstype Op welke onderwerpen zou je dat willen? Bewegen, regelen, omgang, beleven Wijze van deelnemen (www.kidsvolgsysteem.nl) Fysieke eigenschappen, (over)gewicht, hoeveelheid bewegen, sportgedrag, etc. Algemene kwaliteiten (schoolbreed) Een aanwijzing: de boeken voor ZML en ZMOK zijn anders van opzet, daar ligt normering kennelijk anders.

Voorwaarden Welke eisen zou je aan het systeem willen stellen Digitaal (webbased) of op papier (boekje per leerling bijv.) Vaste inhoud of open (eigen lesinhoud inpassen) Leerling betrokkenheid mogelijk Moet binnen Data Care / Promotie of ELO passen Moet beelden bevatten Resultaten in te zien door docent / leerling / ouders / schoolleiding, etc. Mag max ... % van mijn tijd / lestijd kosten Eisen qua taalgebruik

Wat moet daar voor gebeuren? Niks, kunnen we zelf Er zou een apart volgsysteem ontwikkeld moeten worden Alleen inhoud binnen Data Care / Promotie is genoeg Of? Open discussie.