De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

LOB ????.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Bovenschoolse voorzieningen RSV Breda
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Het ontwikkelingsperspectief
Klas 1a.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Welkom.
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
De kleurles Marlies Schaerlaeckens en Lia Wouters
Begeleiding & Zorg op het Heerbeeck College
Van harte welkom namens
Marjon van Kan Begeleider Passend Onderwijs.
Iedere jongere op de juiste plek. Nieuwe ontwikkelingen Veranderingen in het vmbo o.a. Verscherpen exameneisen invoering passend onderwijs MBO: Focus.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
 Rik van Gerven  Mark Bogers Doelen: Gedragsverandering bewerkstelligen. Uitval voorkomen. Iedere leerling zijn eigen traject bieden. Inzicht.
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Actieonderzoek instructietafel.
Informatie avond 4e klas
Begeleiden, hoe doe je dat?
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
Decanendag Friesland Passend Onderwijs.
Algemene info Met de invoering van passend onderwijs is de leerlinggebonden financiering (LGF) per beëindigd. De overheid heeft een fasering.
(op basis-, kader- en mavo-niveau)
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Oranje Route 23 oktober Van harte welkom namens Locatie Thornstraat Locatie Wertastraat Locatie Parklaan Het College Cranendonck.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
ik zie , ik zie wat jij niet ziet!
Welkom op deze informatieavond 17 september e leerjaar.
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
Algemene ouderavond Leerjaar 2 September Even voorstellen Dhr. Jan Mueters Directeur Het Kwadrant Mevr. Annemarie LukassenSectordirecteur Het Kwadrant.
Zorg op het Schoter Informatie voor ouders/verzorgers september 2015.
Kennismakingsavond ( uur) Christa Folmer Mentor 3V2, docent geschiedenis Marcel Lensink Afdelingsleider.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Welkom.
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Afdeling PGL 17 november KSE examens  Procedure niveautoetsen en examens  Aanvraag extra faciliteiten - Uitstroom  Vervolgonderwijs MBO  Arbeid/dagbesteding.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
Onderwijs Overstijgende Voorzieningen Samenwerkingsverband Westelijke Mijnstreek.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Ouderavond 13 september 2016 Welkom op PCC-BERGEN Schoolleiding: Kees Koning en Wilbert Jansen.
Informatiebijeenkomst Overstap Primair onderwijs - Voortgezet onderwijs 12 september 2016.
Informatieavond+Open Dag De Apollo
Ambulante Begeleiding
Informatiebijeenkomst Overstap
Informatiebijeenkomst Overstap
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Netwerk samen tegen Time out project HALLE schooluitval 22/09/2017
Informatieavond.
Schoolgroep Ouderbetrokkenheid.
Van opleiding naar werk
Informatieavond De Apollo
Transcript van de presentatie:

De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria

Doel trajectbegeleiding De opvang en begeleiding van LGF- en zorgleerlingen optimaliseren Uitstroom voorkomen De kennis van en ervaring met deze leerlingen doen toenemen De expertise vergroten binnen school op het gebied van (opvallend en/of afwijkend) gedrag.

De trajectleerling De ‘rugzakleerling’ met een indicatie cluster 4 (ADHD, Ass, etc.) De zorgleerling: de leerling over wie mentor en docenten zich zorgen maken en die baat heeft bij extra aandacht en begeleiding

Aanmelding trajectbegeleiding Signalering van opvallend gedrag door mentor en afdelingsleider → aanmelding zorgteam Bespreking van de leerling door afdelingsleider, zorgcoördinator en trajectbegeleider, als ieder akkoord → aanmelding trajectbegeleiding

Faciliteiten trajectbegeleiding individuele begeleiding opvang

Individuele begeleiding Intake met ouders, mentor en leerling Opstellen en bespreken handelingsplan Docenten krijgen handreikingen Begeleidingsgesprekken leerling/trajectbegeleider Voortgangsgesprekken mentor/trajectbegeleider

Opvang De leerling kan bij de trajectbegeleider/ in de trajectruimte terecht: met vragen en bij incidenten en (acute) problemen tijdens pauzes en tussenuren voor het nemen van een time-out als hij/zij verwijderd is uit de les voor de organisatie en planning van school- en huiswerk

Resultaat trajectbegeleiding Iedere leerling voelt zich thuis op Sancta en kan zo optimaal mogelijk functioneren wat betreft gedrag, werkhouding en resultaten!