Zelfsturing in werk- en loopbaanontwikkeling: Wie is de universitaire wetenschapper? Inleiding op de conferentie “WETENSCHAPPERS TUSSEN AMBITIE EN ILLUSIE”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Johannes 11:1-44 Lazarus, de broer van Maria en Marta
Toen God “de vrouw” maakte, was hij al 6 dagen aan’t overwerken.
Ik wens je De kracht van god.
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
De Drama Driehoek.
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Louis.
WERKELOOS Een werkeloze solliciteert voor de functie van WC-schoonmaker bij Microsoft.
Door: Karlijn, Amber & Stefani. H23.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Zeven kleuren Een Oosterse wijze leermeester ging eens
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Hé jullie daar. Ik wil jullie graag opleiden tot mijn opvolger
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Wat is het verschil tussen onze God en een totempaal?
Denkstof Seizoen 3 aflevering 5
Bestemming God eren ….
Wat maakt het leven zinvol?
Het Brood des levens Niek vorige week gesproken over je vastheid vinden bij God.
Ik wil jou iets zeggen Weet je? jij bent.... Ik wil jou iets zeggen Weet je? jij bent...
HEY PSSSST Een powerpoint van De Kale.
Toen ik jong was, heeft mijn moeder mij gevraagd welk het belangrijkste deel was van ons lichaam. . Ria Slides.
Vaderdag 2013.
Woord van Leven Mei 2011.
“Op een dag...”.
De theorie van de dramadriehoek
Face t0 face - 3 De wet van het koninkrijk …. Face t0 face - 3 Johannes 13:1-20 Pijnlijke situatie : slaaf vergeten voor de voetwassing Allen klaar om.
Antwoord voor jezelf op de volgende vragen met NOOIT, WEINIG of REGELMATIG 1Hoe vaak nodig jij anderen uit voor een bakje koffie? 2Hoe vaak laat jij.
Christus centraal! “Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde” Paulus in 1 Korintiërs 2 vers 2.
Een boer heeft drie zonen waarvan de jongste naar de Kongo trekt omdat er thuis geen boerderijen meer op te starten zijn.
Geldermalsen  (Jezus)”…. gij zult mijn getuigen zijn ……………tot het uiterste der aarde.  “GETUIGE”: Delen wat God heeft gedaan in mijn leven.
Mijn eerste levensbehoefte is…
Baas boven baas.
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Interpreteren van data
onze roeping als gemeente
Doopdienst 10 november 2013 Koen Minderhoud
Hé Pssst Lidia.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Ik dacht dat het geluid voor ons, levende wezens, belangrijk was en daarom heb ik gezegd: Mijn oren.
Verlangen naar licht.
Voor Aranka... Van Aart.
Wat ik wil…..
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Wandelen met de Ontzagwekkende
Welkom.
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Woord van Leven Juli 2014.
Welkom 3e Lijdenszondag 2015.
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen  
Hoe gaat het verder na Bethel?
Welkom in de kerk Zondag 8 HC Franeker 7 maart 2010 Thema: De Drie- enige, de God van je doop.
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Een voorbeeld dat navolging verdient
Jezus volgen kan niet in deeltijd
HEY PSSSST.....
Gods aanwezigheid maakt het verschil. Mozes was gewoon de schapen en geiten van zijn schoonvader Jetro, de Midjanitische priester, te weiden. Eens dreef.
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
4G Geven Gunst Genade Gratie Geven 4G Geven & ontvangen …
Genesis 1:1-6:8 (5) WELKOM. Psalm 119: 1  Welzalig wie de rechte wegen gaan, wie in de regels van Gods wijsheid treden.  Zalig wie zijn getuigenis verstaan,
Transcript van de presentatie:

Zelfsturing in werk- en loopbaanontwikkeling: Wie is de universitaire wetenschapper? Inleiding op de conferentie “WETENSCHAPPERS TUSSEN AMBITIE EN ILLUSIE” Ben Fruytier

WETENSCHAPPERS TUSSEN AMBITIE EN ILLUSIE”

Ik start mijn verhaal met het voorlezen van een passage uit het boek “Taoïsme: de weg om niet te vervolgen” van Patricia de Martelaere: De legendarische Gele Keizer (lees hier de universitaire bestuurder) gaat naar de Meester van de TAO met de volgende vraag: ‘Wat kan ik doen om de wereld te verbeteren en mijn medemens in zijn noden bij te staan” De Keizer heeft op dat moment al 19 jaar op de meest onbaatzuchtige en menslievende manier zijn rijk bestuurd. Maar de sturingsvraag blijft hem pijnigen. En in zijn idealisme en gedrevenheid gaat hij verder: “Ik zou yin en yang willen kunnen besturen om de groei te verzekeren van al wat leeft”. In ons Westers meer prozaïsche taalgebruik zegt hij dus: Ik zou de kool en de geit willen sparen en toch een goede bestuurder zijn. (Maar wellicht is dit een wat cynische duiding) Hoe nobel deze doelstelling ook moge zijn, de Meester oordeelt de vraagsteller onwaardig om onderricht te worden: “Je bent zwak en oppervlakkig,“ zegt hij, “je hebt het hart van een praatzieke onbenul”. De Gele keizer trekt zich verslagen terug, stopt met besturen en sluit zich drie jaar op in een kleine hut. Tot zoverre deze passage. Nu brandt natuurlijk bij u allemaal de vraag op de lippen: Wat had de Gele Keizer dan moeten vragen?? Over die vraag gaat mijn inleiding. WETENSCHAPPERS TUSSEN AMBITIE EN ILLUSIE”

T Toen Hans Knip mij vroeg om een inleiding te verzorgen op de conferentie nav zijn boek: Wetenschappers tussen Ambitie en Illusie” zei ik volgaarne Ja in de verwachting dat ik een verhaal zou moeten houden over het vraagstuk van de organisatie van de wetenschappers: ofwel de vraag van de gele keizer: hoe stuur je professionals aan zodat zij optimaal presteren en zich nog gelukkig voelen ook? Echter de vraag van Hans was een andere: Probeer nu eens een zo genuanceerd mogelijk beeld te schetsen van het wetenschappelijk personeel en confronteer dat eens met het aanwezige en door bestuurders gewenste organisatie- en personeelsbeleid. Op het eerste gezicht vreemd om mij die vraag te laten beantwoorden. In tweede instantie een wijze vraag: Gaat aan elke vraag naar het management van professionals niet de vraag vooraf: Wie zijn die professionals? Wat drijft hen? En moet dus niet elke wetenschapper (en ook bestuurder) die zich met de inrichting van de universitaire organisatie bezighoudt, een antwoord hebben op de vraag naar de aard en menselijke noden van de universitaire medemens? Zit iets in niet waar? En daarom ben ik er maar ingestapt. Ik ga met u kijken welke antwoorden er allemaal gegeven zijn op de vraag: wie is de universitaire professional. En dat doe ik dan met in het achterhoofd de vraag van de de gele keizer: hoe moet ik sturen? WETENSCHAPPERS TUSSEN AMBITIE EN ILLUSIE”

Wie is de universitaire professional? Een literatuur search; Wie is de universitaire professional? Drie “cases” onder de loep genomen: prof. K, prof. R en prof. P; Wat had de Gele Keizer dan moeten vragen? Opzet van mijn verhaal

Wie is de universitaire professional? Een literatuur Karakteristieke persoonskenmerken: analytisch creatief leergierig gedreven/onderzoekend onafhankelijk rationeel onconventioneel origineel nauwkeurig eigengereid arrogant conflictvermijdend te weinig communicatief te weinig besluitvaardig

Kenmerken van professionals/wetenschappers: Expertise (Mintzberg) Autonomie tav means ánd ends (Van der Krogt) Betrokkenheid (Pelz/Andrews; Raelin) Limited participation (Kornhauser) Meer cosmopolitan dan local (Gouldner) Collegiale besturing (Lammers) Ethische code en dienstverlenende instelling (Van Doorn) Kantekeningen Empirische generalisatie of kenmerken ideaaltype? Ideologische bepaaldheid Weinig empirische studies Sterke verschillen in de tijd, per land/cultuur, per leeftijdscategorie, per sexe, per functie, per organisatorische setting Wie is de universitaire professional? Een literatuur search

Empirische kwantitatieve studies: Slootman 1991:arbeidsbeleving van WP; Timmerhuis & Thunissen 1998: motivatie ouder WP; Smeenk 2007:invloed HRM-stijlen op attitude van WP in EU Conclusies: Hoge variantie bij alle regressie-analyses Stereotype attitude van de WP-er Uitkomsten artefact van de aard van het onderzoek?

Wie is de universitaire professional? Drie “cases”: prof K, prof R, prof P Persoonskenmerken KR.R.P van de professional: gedrevenXXXXX XXXX eigenwijs Origineel/creatiefXXX weinig assertief rationeel/ analytisch XXXXX XXXXongeduldig nauwkeurigXX weinig besluitvaardig leergierigXXXXX XXXXarrogant onconventioneel X X weinig communicatief onafhankelijk X XX conflictvermijdend

Wat had de Gele Keizer dan moeten vragen?

 Hoe kan ik zo veel mogelijk ruimte voor zelfsturing geven? Wat is de minimaal noodzakelijke sturing die de wp-er zelf- sturend laat zijn? Wat moet ik aan mezelf doen? (vraag van de gele keizer) ? ? Wat is de weg die ik niet op moet gaan, hoe graag ik ook wil? Wat had de Gele Keizer dan moeten vragen?