21-7-2014 | 1 Faculteit GMW / GION, Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs Greetje van der Werf Een goede basis is het halve werk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

FLITSBIJEENKOMST PRO Taal en rekenen op (referentie)niveau
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Overgang van PO naar VO Let op!
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
De deelnemers over 16 stellingen
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
Overgang van PO naar VO Let op!
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –

Welkom.
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
Inleiding Regionale Stuurgroep
Vragen over de invoering Entree Opleidingen
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Belangenbehartiging door de VELON
Rekenen en Taal Uitdagingen voor de kwaliteit van lerarenopleidingen Rob de Kievit en Joke Snippe Veloncongres 31 maart 2008.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
De kennisbasis Rekenen-Wiskunde
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
Welkom op deze informatie- Over groep 8 en het voortgezet onderwijs
Inleiding : Resultaten FVIB-webenquête De heer Paul Rabau Kinesitherapeut Voorzitter FVIB-overleg zelfstandige zorgverstrekkers.
Leermeesteravond Autoschadetechniek
De 10e editie havo-vwo OB.
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Nieuw Nederlands 4e editie
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
1 Medezeggenschap op niveau congres 2007 inleiding: Prof.Dr. Marc Vermeulen Hoogleraar onderwijssociologie.
PLUSKLAS.
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Mijn opleidingsbeeld.
Ouderavond 15 sept
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
WELKOM Ouders / Verzorgers leerlingen 4HTL.. Vervolgstudiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen.
Loopbaanoriëntatie en vakkenkeuze leerjaar 3. LOB Loopbaanoriëntatie en begeleiding Begeleiding noodzakelijk van:  ouders(coach)  mentor  decaan.
2 7 september 2015, informatie klas 4 Voorstellen Werkhouding Melding ziekte/afwezigheid Vragen/opmerkingen per mail Contactgegevens Sectorwerkstuk Informatie.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Uitwisselingsdag Meer goed opgeleide leraren in de schooltalen
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Transcript van de presentatie:

| 1 Faculteit GMW / GION, Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs Greetje van der Werf Een goede basis is het halve werk

Niveaudaling in het primair onderwijs ›Cito 2006: dramatische daling van de rekenscores (cijferen) ›Inspectie 2006: het leesonderwijs laat flinke steken laat vallen. ›Paul van Dam 2007: Het basisonderwijs faalt op bijna alle vakgebieden ›Onderwijsraad 2008: Het algemene onderwijsniveau is gedaald. ›Cie Meijerink 2008: er is een daling opgetreden in de leesvaardigheid en rekenvaardigheid bij leerlingen in de leerplichtige leeftijd.” | 2

Maatregelen ›Invoering referentieniveaus ›Maar.. Daarvoor zijn ook goede leerkrachten nodig Zijn die er of worden deze opgeleid? | 3

Kenmerken van een goede leerkracht ›Veel en diepe kennis van vak en vakdidaktiek ›Kwalificatieniveau: bevoegdheid verkregen in lerarenopleiding ›Algemeen academisch denkniveau, algemene ontwikkeling en verbale vaardigheden ›Ervaring minimaal 5 jaar ›Er zijn te weinig leerkrachten met deze kenmerken | 4

Situatie op de Pabo’s ›Laag instroomniveau (veel MBO’ers) ›Weinig contacturen taal en rekenen ›Na eerste jaar geen uitbouw eigen kennis ›Weinig aandacht didaktiek van de vakken door competentiegericht onderwijs ›Vakinhoudelijke componenten niet apart beoordeeld ›Portfolio assessment in plaats van toetsing ›Weinig begeleiding bij stage door opleiding zelf ›Geen betrokkenheid vakdocenten bij stage | 5

Maatregelen ›Versterking vakkencomponent ›Meer contacturen ›Aangepast toetsbeleid ›Kennisbases taal en rekenen | 6

Nog op te lossen ›Onvoldoende goede Pabodocenten ›Kennisbases overige vakken ›Verhouding diepgang en breedte van vakken ›Landelijke toetsing ›Instroomeisen | 7

Hogere instroomeisen ›Minimaal kennisniveau havo-5 ›Toelatingstoetsen, zonder vrijstellingen ›Selectie bevordert status van opleiding en beroep ›Aantrekken VWO’ers ›Investeren in universitaire Pabo’s | 8

Tot besluit ›Wees zuinig op goede leerkrachten, want in hun handen ligt de toekomst van onze kinderen, en daarmee ook de uwe en de mijne | 9

| 10 Bedankt voor uw aandacht