Uitdagingen voor de cliëntenparticipatie Alliantiedagen 2011 CliP
Stichting CliP Toekomst sociale zekerheid Steeds meer lokaal Verantwoordelijkheid bij de gemeente Terugtrekkende overheid, meer verantwoordelijkheid voor de burger Concreet: – per samenvoeging WWB en WIJ – Wet werken naar vermogen, waarin WSW, Wajong, WWB (en WIJ) worden samengevoegd.
Stichting CliP Toekomst sociale zekerheid Inventarisatie veranderingen tgv aanscherping Wwb en komst Wet wnv (relevant voor cliëntenraden) *
Stichting CliP Toekomst sociale zekerheid Sleutelwoorden belangrijke gevolgen Toegangstoets Loondispensatie Diversiteit cliëntengroep groter (jonggehandicapten) Meer NUG’ers Werkvoorzieningen Tegenprestatie Aantonen dat onderwijs niet mogelijk is (jongeren)
Stichting CliP Cliëntenparticipatie nu: Bijna altijd cliëntenraden Nu nog vaak per wet een raad in gemeente of regio Wajong bij UWV; districtsraden en Centrale cliëntenraad Wel in sommige gemeenten al vormen van samenvoeging of samenwerking
Stichting CliP Cliëntenparticipatie in de Wet werken naar vermogen. Hoe geregeld? Is nog niet bekend. Maar wat verwachten we? Verantwoordelijkheid gemeente En daar kunnen we zelf ook invloed op uitoefenen, door er nu over na te denken en plannen te maken…
Stichting CliP Cliëntenparticipatie in de toekomst Kijk naar gemeenschappelijke belangen van cliënten Werk samen en bereid je gezamenlijk voor Denk ook aan andere vormen van cliënteninvloed Ga niet afwachten… Het is van belang dat er een sterke tegenspeler voor de gemeente is
Stichting CliP Cliëntenparticipatie in de toekomst Willen we cliëntenraden met vooral cliënten? Willen we adviesraden, met vooral belangenbehartigers? Willen we andere vormen van cliënteninvloed? zoals cliëntenpanels, regelmatig bijeenkomsten met cliënten of georganiseerde stad- of gemeentegesprekken… Combinaties of iets heel anders…?
Stichting CliP Andere vormen.. Bijvoorbeeld: ‘Makkers Unlimited’ helpt mensen en groepen om met ludieke acties ongelijke behandeling van mensen (met beperkingen) in de eigen omgeving aan de kaak te stellen. Ze signaleren en informeren Bijvoorbeeld: toegankelijkheidinspectie van gebouwen, producten en diensten
Stichting CliP Of Spiegelgesprekken Cliënten vertellen medewerkers over hun ervaringen met de dienstverlening. Medewerkers luisteren actief, maar gaan niet met hen in discussie. Medewerkers o zijn toehoorders. o kunnen vooraf onderwerpen / vragen aandragen. o onthouden zij zich van commentaar. o kunnen informatieve vragen stellen.
Stichting CliP Of Panelbijeenkomst burgers of cliënten Een ochtend lang wisselen betrokken burgers van gedachten over een thema en sluiten die bijeenkomst af met een advies aan de gemeente.
Stichting CliP LCR congres 29 maart 2012 Cliënt in Beeld-prijs 2012: het bevorderen van de kwaliteit van cliëntenparticipatie. Aanmelden kan tot uiterlijk 31 januari