Programmacoördinator:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mijn Inburgering Hoe werkt dat?.
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Het laatste jaar op De Piramide
Introductie V2 en V3 Maandag 2 september – 15.00
1  Stagevoorlichting Stage 2 Personen:  SLC 2-de jaar INF/TI:  Stage/afstudeercoördinator INF/TI: A. van Raamt  kamer K.1.07 tst  (
1  Stagevoorlichting Stage 2 Personen:  SLC 2-de jaar INF/TI:  Stage/afstudeercoördinator INF/TI: A. van Raamt  kamer K.1.07 tst  (
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Eindwerk zesde jaar.
Introductiebijeenkomst Klinische Neuropsychologie
Decanaat bovenbouw klas 4 Belangrijk jaar: Examenjaar Kiezen van een vervolgopleiding.
Voorlichting B3.
Multatuli in SPBS Het fictiedossier uitgewerkt in SPBS.
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
Vijf-gelijke-dagen model
Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Welkom op de ouderavond van klas 3
Bachelorproject: problemen onduidelijk voor student en docent gebrek aan uniformiteit uitstelgedrag kritiek visitatiecommissie: te geringe omvang kwaliteitsverbetering.
Engelse Taal en Cultuur
Structuur van de opleiding Inhoud profielen Faculteit Psychologie & Educatiewetenschappen ONDERWIJSKUNDE.
Masterprogramma Taal, Mens en Maatschappij
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Zoon of dochter gaat studeren aan een universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 25 april 2013.
Masterprogramma: Organisatie Psychologie (AOP)
Computer Ondersteunde ZELFSTUDIE
Voorlichting B2-studenten september 2012 Tineke Hoeksma, studieadviseur Sarah Bosch, studieadviseur.
Afstuderen Master PSY Sandra van Aalderen.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE maart 2014 Tineke Hoeksma, studieadviseur.
Voorlichting B2 Psychologie
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE 04 maart 2013.
UNIVERSITEIT TWENTE. Welkom in Twente!
VOORLICHTING B3 Gert Brinkman Mark Tempelman
Procespresentatie Wilma van Geel 31 maart  Mijn (studie) situatie / houding  Uitgevoerde stappen  Aanbevelingen 2.
Roncalli en Mas. Inhoud 1.Wat is maatschappelijke stage 2.Urenverdeling 3.Wat kun je van je stage verwachten 4.Stageplaats 5.Wat moet je zelf regelen.
Wat is MaS? MaS staat voor Maatschappelijke Stage
Gert Brinkman Mark Tempelman Mei 2014
Maatschappelijke Stage
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Gastles: Maatschappelijke stage
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
De dag van het solliciteren Blok 1
Welkom bij digiDUIF! Jouw school heeft gekozen om gebruik te maken van digiDUIF. Deze korte animatie helpt je met het aanmaken van jouw account en het.
Praktische informatie B3
Startcollege B2 Psychologie
VOORLICHTING STAGE Sociaal Pedagogische Hulpverlening Instituut voor Sociale Opleidingen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 SLC jaar 2 INFSLC02-2 Lesweek 1, kwartaal 1.
LOB Je sterke en zwakke kanten Wat kan ik?.
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Kiezen voor keuzedelen
Opleiding Psychologie Master your talent Masterroute O Programmacoördinator: Dr. E.Saskia Kunnen.
ANNE-MARIE VAN MEERVELD, MA VOORLICHTING B3. PROGRAMMA 13:00-13:30 uur Genes, Brain and Behaviour 13:30-14:00 uur Individuen, Relaties en Organisaties.
STAPPENPLAN STAGE 10 stappen voor een succesvolle stage in de Master Vergelijkende Moderne Letterkunde.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Master studieadviseur Joleen de Jong
Internationalisering info maart 2017
12 september 2016 Marielle Stel – Opleidingsdirecteur Psychologie UT
STUDEREN IN HET BUITENLAND
Kiezen voor keuzedelen
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
De mastertrack ontwikkelingspsychologie
Masterroute Klinische Psychologie
De mastertrack ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Programmacoördinator: Opleiding Psychologie Masterroute O Introductiebijeenkomst Cohort september 2012 Programmacoördinator: Dr. Saskia Kunnen

Extra mededelingen vooraf: Intekenproblemen stagevoorlichting

Intekenproblemen Als je de bachelor psychologie aan de RuG hebt afgerond Maar Je je nog niet kunt intekenen in Progress Vul het formulier in dat je hier na afloop bij mijn kunt krijgen.

Stage-informatie aparte bijeenkomst Maandag 3 september Van 17-18.30 uur In de Kouwerzaal

en deze kennis kunnen toepassen als academisch professional MA-O Doelen Het opdoen van kennis, en het leren begrijpen en analyseren van psychologische ontwikkelingsprocessen en deze kennis kunnen toepassen als academisch professional Structuur Vier blokken van 15 EC = 60 EC voor het hele jaar Duidelijke randcondities

Onderdelen Masterprogramma ontwikkelingsroute Vaardigheidsvak MOV-1 Twee basisvakken. Keuze uit MOB-1, MOB-2 en MOB-3, MOB-4.* Ontwikkelingsgerichte these Ontwikkelingsgerichte stage (eventueel) 2 keuzevakken Methodevak *MKB-1 is m.i.v. 2012-2013 geen basisvak meer

MA-O: PLANNING variant 1 (september) Semester 1 Semester 2 Blok 1a Blok 1b Blok 2a Blok 2b MA-these MOV-1 MM-3 MM-2 of MM-5 Keuzevak MOB-1 MOB-2 MOB-3 MOB-4 N.B.: maak een planning van 15 EC per blok

MA-O: PLANNING variant 2 (september) Semester 1 Semester 2 Blok 1a Blok 1b Blok 2a Blok 2b MA-these MOV-1 MM-2 of MM-5 Keuzevak MOB-3 MOB-4 N.B.: maak een planning van 15 EC per blok

JAARPLANNING 1. Vul het schema voor je jaarplanning in inclusief je telefoonnummer 2. Lever deze z.s.m. per email in bij het secretariaat 3. Maak eventueel afspraak voor individueel gesprek 4. Goedkeuring door de MA-coördinator

MA-O: Basis- en keuzecursussen 1. Kerncursussen (2 van 5 EC kiezen) MOB-1: Ontwikkelingspsychologische modellen MOB-2: Mijlpalen en interacties in de kindertijd MOB-3: Ontwikkelingspsychopathologie MOB-4: Language development 2. Keuzecursussen (2 van 5 EC kiezen) a. Binnen O MOK-1: Capita selecta Ontwikkelingspsychologie Derde kerncursus b. Keuzecursussen elders (binnen en buiten psychologie)

MA-O: vaardigheden en methodiek 3. Practicum vaardigheidsonderwijs (5 EC) MOV-1: Diagnostiek en interventies voor de ontwikkelingspsychologische praktijk 4. Methodiekonderwijs (5 EC) Kies 1 uit 3 cursussen MM2: Repeated measures MM3: Test- en vragenlijstconstructie MM5: Multivariate models

PRACTICUM MOV-1 Investering Veronderstelde voorkennis o.a. Leren voortoets (toets in week 3 van het blok) 1-2 dagdelen plenair practicum per week (20 deelnemers) Wekelijks literatuur lezen en voorbereiden/opdrachten maken Schrijven van een casus 100% aanwezigheid verplicht Veronderstelde voorkennis o.a. Theorieën over ontwikkelingspsychopathologie Diagnostische vaardigheden bij kinderen Gesprekvoering bij volwassenen Theorieën over de normale ontwikkeling

MA-O: MASTERTHESE Masterthese Drie inhoudelijke varianten 1. Onderzoek van 30 EC 2. Externe praktijkstage (19 EC) + Intern onderzoek (11 EC) 3. Geïntegreerde stage: Praktijkstage + onderzoek op stageplek. Twee mogelijkheden tot planning a. Verspreid over 3 blokken of in 1 semester b. Onderzoek en praktijkstage na elkaar of parallel aan elkaar

Dr. Henderien Steenbeek MT - ONDERZOEK MT-OZ-Coördinator: Dr. Henderien Steenbeek Een masterthese is …. ‘.. beredeneerd verslag van een afgerond wetenschappelijk werkstuk’ Bijvoorbeeld experimenteel oz, toegepast oz, literatuur oz, psychometrisch oz, pilot studie, case studie Betreft een vraagstelling die relevant is voor een ontwikkelings-psychologische context en die onderzocht kan worden

MT - ONDERZOEK Chronologische volgorde: Meld je aan voor de masterthese via Progress. Zoek een onderwerp op Nestor 3. Spreek de begeleider / supervisor van het projekt van je keuze 4. Vul samen het begeleidingscontract in 5. Maak een onderzoeksvoorstel En dien het in bij de MA-these commissie 6. Vraag toestemming voor je onderzoek bij de ECP 7. Voer je onderzoek uit zoals afgesproken 8. En beschrijf je onderzoek in een wetenschappelijk verslag 9. Goedkeuring supervisor? 10. Goedkeuring tweede beoordelaar? 11. Presentatie op de Masterthese-conferentie

MT - ONDERZOEK Eerste stap: aanmelden via Progress. Daarna krijg je toegang tot Nestor: dit kost een dag. Kijk op Nestor voor: MT Onderwerpen / projekten Begeleidingscontracten Formaat onderzoeksvoorstel Voorbeelden van onderzoeksvoorstellen Procedure in detail Richtlijnen voor verslaggeving en presentatie Masterthese coördinator: … als je er niet uitkomt nadat je Nestor hebt geraadpleegd

MT - ONDERZOEK BELANGRIJK Je kunt alleen begeleiding krijgen bij onderwerpen die op de lijst op Nestor staan. Het is dus niet mogelijk eigen onderwerpen in te dienen. Wacht niet lang tot het ‘ideale’ onderwerp op Nestor verschijnt. Maak vrij snel in je eerste blok een keuze uit het aanbod. Let op je time management bij het combineren van MT-onderzoek en praktijkstage. Het is zwaar en druk. Let zelf ook op de omvang van het onderzoek en de daarbij behorende activiteiten. Voor 11 EC (= 308 uur) moet je een gefocust onderwerp kiezen en uitwerken.

Vervolgopleidingen na de master GZ kinder/jeugd of volwassenen (Groningen), ouderen (Amsterdam) Orthopedagoog-generalist (Groningen) Schoolpsycholoog (Nijmegen, Amsterdam) …………………….

Procedures Je bent zelf verantwoordelijk voor een goed verloop van de procedures met betrekking tot het zoeken van stage en onderzoek, en het inleveren van verslagen en theses. Op Nestor staan de procedures precies beschreven. Lees ze en houd je er aan. Niet je begeleider, maar jijzelf moet controleren en ervoor zorgen dat aan alle formele stappen is voldaan!!

GEZOND VERSTAND-TIPS Maak een gebalanceerde planning en houd je eraan Studeer gelijkmatig en niet in pieken Ga serieus voor de eerste tentamengelegenheid Raadpleeg Nestor voor en tijdens elke cursus Gebruik en check regelmatig je x.xxxxx@student.rug.nl account Ga niet af op geruchten; check bij de staf of iets klopt Neem contact op met MA-coördinator of studieadviseur bij veranderingen of obstakels

EN DAN ... Succes met je Ontwikkelings Masterjaar Haal er zoveel mogelijk uit