Project BOL*ster; Producten 02 t/m 07

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De zin en onzin van escrow
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Erkenningsaanvraag CZO
Commissie Wijkgericht werken
Differentiëren naar leerwegen
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
BOK - QLICT contract Wat vooraf ging – de stichting BOK: Oprichting (2000) De Enschedese besturen besloten tot krachtenbundeling Alle schoolbesturen zijn.
BWI praktijkopdrachten
1 Project BOL*ster; Businessmodel Bram Loog, AOC Raad 19 juni 2007.
Digitale leermiddelen in het mbo
De Onderwijscalculator 29 november 2009 Hergen Datema Artefaction.
Kwalificatiestructuur mbo
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Stuurgroep BOL*ster 1 september Strategie: (Middel)lange termijn visie Wat is de (middel)lange termijn visie voor een gezamenlijk businessmodel?
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
© Stratix 2007 Overview Plan van Aanpak Vraagbundeling voor de realisatie van municipal wireless [in het nederlands]
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
COMPETENTIES voorbeeld HOE Invloed op vakmanschap: de competenties
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennisnet Videodienstverlening Open source, open content Pieter Varekamp November 2008.
Stercollecties van VO-content. Vooraf Wie gebruikt er al digitaal leermateriaal in zijn lessen? Verwachten jullie dat het gebruik van digitaal leermateriaal.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Duurzaamheid van projectresultaten Michiel van Geloven, januari 2008.
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
Workshop “Beoordelen”
(op basis-, kader- en mavo-niveau)
Knooppunt e-boekplatform / tabletoplossing status 28/08/2012 Expertgroep e-publishing.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
schpa.  Projectmatig werken  Opzet module  Opdrachten  Projectgroepen vormen  Wat verder nog ter sprake komt.
Kritisch denken ‘vertaald’
Tafel dagbesteding gemeenten
Bijeenkomst September 2015
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Biologisch Archeologisch Platform Certificering specialistisch onderzoek.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Uitgeverij Malmberg Presentatie Wouter Westerkamp.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Informatiebijeenkomst Toelichting op criteria, voorwaarden, procedure en planning HFA 9 juli 2016.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Blockchaintoepassingen met een publiek belang in Groningen mei 2017
Referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Terugkoppeling herijkingswensen
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
VERNIEUWING PLATFORM Leden & Gebruikers Status Waarom Scope Planning
Evaluatie, Actualistie en Oefening Incidentenplan riolering
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
December 25, 2018.
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Wikiwijs saMBO Conferentie 18 & 19 januari.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Leerplanontwikkeling binnen scholen
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Waarom Waarom is het HDN platform toe aan vernieuwing?
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

Project BOL*ster; Producten 02 t/m 07 Waar stond GOAL ook al weer voor? Bram Loog, AOC Raad 12 januari 2007

Keten van contentontwikkeling Vraagarticulatie Vraag Zoeken Beoordelen Inkopen Ontsluiten Gebruiken Evalueren Bewerken Ontwikkelen Rechten Metadateren Realiseren Beoordelen Zoeken Beoordelen Realiseren Beoordelen Ontsluiten Gebruiken Beoordelen Evalueren

Beoordelingskader Vraagarticulatie Zoeken Realiseren Ontsluiten Gebruiken Evalueren Beoordelen Vraagarticulatie Inventariseren Convergeren Zoek- opdracht Beoordelingskader Vraagarticulatie Basisprincipes Algemene criteria Specifieke criteria Zoeken Bestaande kennis op scholen Bestaande kennis (open content) Commerciële partijen Realisatie- plan Beoordelingskader Zoeken Inhoud Technische staat Kosten Realiseren Verwerven / Inkopen Bewerken Ontwikkelen Beoordelingskader Resultaat en Beoordelingskader Evaluatie Inhoud Technische staat Kosten

Vraagarticulatie Vraagarticulatie Beoordelingskader Vraagarticulatie Inventariseren Convergeren Zoek- opdracht Beoordelingskader Vraagarticulatie Inventariseren De werkgroep onderscheidt drie verschillende niveaus voor het inventariseren van een behoefte: Macro niveau; vragen van een georganiseerde groep gebruikers met beschikking over gezamenlijke middelen voor realisatie (instelling overstijgende samenwerkingsverbanden in het (groen) onderwijs / groen brede projectteams / beroepsgroepen / community); Meso niveau; vragen van een kleinere georganiseerde groep gebruikers met eigen middelen voor realisatie (locatie/ instelling/ docententeams/ opleidingen); Micro niveau; vragen van individuele gebruikers (leerling/ docent). Basisprincipes Algemene criteria Specifieke criteria Zoeken Bestaande kennis op scholen Bestaande kennis (open content) Commerciële partijen Realisatie- plan Convergeren Het beoordelen van de vraagformulieren leidt tot convergentie en verdichting van de verschillende vragen van verschillende niveaus. Dit proces beoogt te categoriseren en opschalen tot kritische massa. Daarnaast is er een wezenlijke link naar het businessmodel van de community (zeggenschap, belangen en de beschikbare middelen). Beoordelingskader Zoeken Inhoud Technische staat Kosten Realiseren Verwerven / Inkopen Bewerken Ontwikkelen Beoordelingskader Resultaat en Beoordelingskader Evaluatie Inhoud Technische staat Kosten

Beoordelingskader Vraagarticulatie Inventariseren Convergeren Zoek- opdracht Beoordelingskader Vraagarticulatie Basisprincipes Algemene criteria Specifieke criteria Zoeken Basisprincipes De werkgroep stelt voor om binnen de community twee basisprincipes in acht te nemen: Het belang van de behoefte is groter als dezelfde (soort) behoefte door meerderen (onafhankelijk van elkaar) is aangegeven; Het belang van de behoefte is groter als deze kan rekenen op een breed gebruik. Bestaande kennis op scholen Bestaande kennis (open content) Commerciële partijen Realisatie- plan Beoordelingskader Zoeken Algemene criteria De volgende aanvullende criteria worden door de werkgroep voorgesteld om te komen tot een beoordeling: Verwacht gezamenlijk gebruik (volume/oplage/ potentiële interesse) Aansluiting bij beleidsthema Aansluitend op actualiteit Levertijd (ontwikkeltijd) Praktijkrelevantie en innovatie (draagvlak) Specifieke inhoudelijke zaken overeenkomstig de contentvraag, ter beoordeling aan een redactieteam. Inhoud Technische staat Kosten Realiseren Verwerven / Inkopen Bewerken Ontwikkelen Beoordelingskader Resultaat en Beoordelingskader Evaluatie Specifieke criteria De werkgroep stelt voor om de samenstelling van het redactieteam (en de inhoudelijke beoordelingscriteria) te variëren per vastgestelde behoefte. Dit redactieteam bepaalt de inhoud van de zoekopdracht en voorziet de contentmakelaar van informatie over mogelijk bruikbaar materiaal in het veld. Inhoud Technische staat Kosten

Zoeken Vraagarticulatie Beoordelingskader Vraagarticulatie Zoeken Bestaande kennis op scholen Het redactieteam kan de contentmakelaar een (bindend) advies geven over op de AOC’s aanwezig eigen leermateriaal dat mogelijk voldoet. Een andere mogelijkheid is om als redactieteam samen te werken met de contentmakelaar om zo materiaal op scholen te ontsluiten. Inventariseren Convergeren Zoek- opdracht Beoordelingskader Vraagarticulatie Basisprincipes Algemene criteria Specifieke criteria Zoeken Bestaande kennis op scholen Bestaande kennis (open content) Commerciële partijen Realisatie- plan Beoordelingskader Zoeken Bestaande kennis (open content) Het bedrijfsleven of brancheorganisaties beschikken vaak over goed materiaal. Ook open content biedt mogelijkheden. De kosten van het ontsluiten hiervan zijn mogelijk lager dan leermateriaal van commerciële partijen. De contentmakelaar kan aangeven welke inspanningen vereist zijn om het materiaal op het gewenste niveau te brengen Inhoud Technische staat Kosten Realiseren Verwerven / Inkopen Bewerken Ontwikkelen Beoordelingskader Resultaat en Beoordelingskader Evaluatie Commerciële partijen Indien de bestaande bekende kennisvoorraad geen antwoord biedt op de zoekopdracht, kan worden overgegaan tot aankoop van geschikt materiaal. Ook het tegen betaling realiseren van passend leermateriaal door ontwikkelaars of scholen kan worden overwogen. Inhoud Technische staat Kosten

Beoordelingskader Zoeken Het zoekresultaat zal onder meer worden beoordeeld op de beoordelingscriteria zoals deze zijn aangehouden bij het beoordelen van de vraagarticulatie. De uiteindelijke beslissing om al dan niet over te gaan tot realisatie zal een resultaat zijn van: de inhoudelijke beoordeling door het redactieteam de technische beoordeling van de contentmakelaar de financiële kaders die vanuit de community zijn aangegeven Vraagarticulatie Inventariseren Convergeren Inhoud Het ligt voor de hand om het redactieteam het zoekresultaat inhoudelijk te laten beoordelen. Inhoudelijke kwaliteit (actualiteit, gebruikswaarde, praktijkrelevantie, juistheid) Daarnaast zijn het van belang Prioriteit aan bestaand (eigen) materiaal, Duurzaam, Kwalitatief hoogwaardig Zoek- opdracht Beoordelingskader Vraagarticulatie Basisprincipes Algemene criteria Specifieke criteria Technische staat Naast de beoordeling van de inhoudelijke kwaliteit moet het materiaal beoordeeld worden op de technische kwaliteit: (vorm, bestandformaat compatibiliteit, metadata, rechten). Dit zijn zaken die het best door een gespecialiseerde partij kunnen worden uitgevoerd, zoals de contentmakelaar, op basis van vooraf vastgestelde criteria (samenhangend met het gekozen model voor ontsluiting van het leermateriaal). Zoeken Bestaande kennis op scholen Bestaande kennis (open content) Commerciële partijen Realisatie- plan Beoordelingskader Zoeken Inhoud Technische staat Kosten Realiseren Kosten In het realisatieplan zal een oordeel geveld moeten worden over de kosten van realisatie: Kosten van inkopen, bewerken en/of ontwikkelen Kosten van metadateren en ontsluiten Kosten van gebruik (per welke termijn) Verwerven / Inkopen Bewerken Ontwikkelen Beoordelingskader Resultaat en Beoordelingskader Evaluatie Inhoud Technische staat Kosten

Realiseren Vraagarticulatie Beoordelingskader Vraagarticulatie Zoeken Verwerven/Inkopen De contentmakelaar onderhandelt met de leverancier (dit kan een uitgever zijn, maar ook een AOC, ROC of brancheorganisatie) van de bestaande content over de voorwaarden waarop het materiaal ontsloten kan worden (rechten, kosten) gegeven de kaders die zijn vastgelegd in de Opdracht tot Realisatie. Inventariseren Convergeren Zoek- opdracht Beoordelingskader Vraagarticulatie Bewerken De contentmakelaar onderhandelt met de leverancier over de voorwaarden van inkoop of gebruik van het materiaal, om vervolgens dit materiaal te bewerken tot het vereiste niveau, overeenkomstig de afspraken met de community. Basisprincipes Algemene criteria Specifieke criteria Zoeken Bestaande kennis op scholen Bestaande kennis (open content) Commerciële partijen Ontwikkelen De contentmakelaar zoekt een partij die het materiaal kan ontwikkelen. De contentmakelaar voert regie over de ontwikkeling van het leermateriaal en draagt zorgt voor tijdige oplevering van het materiaal overeenkomstig de afspraken met de community. Realisatie- plan Beoordelingskader Zoeken Inhoud Technische staat Kosten Realiseren Verwerven / Inkopen Bewerken Ontwikkelen Beoordelingskader Resultaat en Beoordelingskader Evaluatie Inhoud Technische staat Kosten

Beoordelingskader Resultaat & Beoordelingskader Evaluatie Het resultaat en de evaluatie worden beoordeeld op de beoordelingscriteria zoals deze zijn aangehouden bij het beoordelen van de vraagarticulatie en bij de beoordeling van het zoekresultaat. Beoordelingskader Resultaat & Beoordelingskader Evaluatie Basisprincipes Het belang van de behoefte is groter als dezelfde (soort) behoefte door meerderen (onafhankelijk van elkaar) is aangegeven; Het belang van de behoefte is groter als deze kan rekenen op een breed gebruik. Vraagarticulatie Inventariseren Convergeren Algemene criteria Feitelijk gezamenlijk gebruik (volume/oplage/ potentiële interesse) Aansluiting bij beleidsthema Aansluitend op actualiteit Levertijd (ontwikkeltijd) Praktijkrelevantie en innovatie (draagvlak) Specifieke inhoudelijke zaken overeenkomstig de vraag. Zoek- opdracht Beoordelingskader Vraagarticulatie Basisprincipes Algemene criteria Specifieke criteria Zoeken Specifieke criteria Evaluatie van de samenstelling van het redactieteam (en de inhoudelijke beoordelingscriteria). Bestaande kennis op scholen Bestaande kennis (open content) Commerciële partijen Realisatie- plan Criteria Inhoud Inhoudelijke kwaliteit (actualiteit, gebruikswaarde, praktijkrelevantie, juistheid) Daarnaast zijn het van belang Prioriteit aan bestaand (eigen) materiaal, Duurzaam, Kwalitatief hoogwaardig Beoordelingskader Zoeken Inhoud Technische staat Kosten Criteria Technische staat vorm, bestandformaat compatibiliteit, metadata, rechten Realiseren Criteria Kosten Kosten van inkopen, bewerken en/of ontwikkelen Kosten van metadateren en ontsluiten Kosten van gebruik (per welke termijn) Verwerven / Inkopen Bewerken Ontwikkelen Beoordelingskader Resultaat en Beoordelingskader Evaluatie Inhoud Technische staat Kosten

Overzicht te realiseren content Digitale ontsluiting basisboeken en naslagwerken Beeldende begrippen Kunst begrijpen De menselijke maat Korte instructiefilmpjes Papier maché Mozaïek Lassen Solderen Verf mengen Breien Haken Maken van een collage of passe partout Verstek zagen Gezamenlijk (ontsloten) collectie leermateriaal en bronnen voor Instructies en (vak)technieken Materiaaleigenschappen Symbolen (toepassing van symbolen in design)