Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Martin de Jonker.
Advertisements

Coloscopie in het SKB Week van de Darm Bron inhoud: www
Ron Kruijs Glasimpex Schiedam
Polymeer gemodificeerd bitumen
STAAL Julian van Gilst, M1BM1N, Materialen.
Berekenen van permanente en veranderlijke belastingen
Modulewijzer ribBMC01c Beginnen met construeren Carport
ONTWERPEN VAN CONSTRUCTIES IN PREFABBETON
Belangrijkste bevindingen en aanbevelingen
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
Utrecht april 2003 Turtle gebruikersdag 18 maart Turtle voor Stedelijk gebied ervaringen gemeente Eindhoven 1. Aanleiding alternatieve bepaling.
Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten. Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek.
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
IJzeren Rijn Presentatie Midden-Limburgse bestuurders
Uitbreiding Spuicapaciteit Afsluitdijk
Gevolgen spoorverdubbeling in Tricht
Resultaten enquête tuchtwet
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Constructief ontwerpen BOUCOW1dt
Inleiding Regionale Stuurgroep
Problematiek A20 / A13 Ontwerp Groep 23, Afdeling CiTG.
Voorspellende analyse
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Gaapvergelijkingen. Krachtsorde in statisch onbepaalde liggers.
Bouwtechniek en materialen
Module ribCTH1 Construeren van een Tennishal Week 01
Module ribCO2 4z Draagconstructie in Staal, Hout en Beton Week 07
Risico analyse Dr.ir. Christ van Gurp KOAC-NPC Asfalt en bitumendag 20 november 2008.
Module ribCO2 4z Draagconstructie in Staal, Hout en Beton Week 01
Door beugels op te nemen schuifspanning
Module ribCO2 4z Draagconstructie in Staal, Hout en Beton Week 02
Aanpassing GEP’s voor de Rijkswateren
Landelijke STONE berekeningen tbv
30 september 2005 Professioneel asset management Kunstwerken eindrapport.
Sociaal-economische gezondheidsverschillen:
De rol van de gemeente bij trillingshinder langs het spoor
Welkom.
Schaalberekeningen Hoofdstuk 1 Australië.
Nieuw toetsprogramma BRIS werkt samen met deskundigen aan een nieuw toetsprogramma voor het toetsen van een bouwvergunning of een veilig gebouw.
HWBP Project Overstijgende Verkenning Waddenzeedijken Productinnovaties dijkbekledingen Mark Klein Breteler Deltares . ..
Betonoverlagingen op stalen bruggen
SBW Werkelijke sterkte van dijken
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Berekening van magneetveld in een twee-lus ringleidingsysteem
Ir.C.P.M. Kuilboer Rijkswaterstaat Bouwdienst
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
RIBBHS01 bouwen in hout en staal
ribBHS bouwen in Hout en Staal
Social work Week 2.
Cursus bruginspecteur
BRUGGEN.
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
Passieve brandbescherming van betonconstructies met brandwerende spuitmortel Studiedag FEREB 7 november 2012.
Individuele Opdracht Michaël Heyvaert 2 Mak.  Bouwprobleem Bouwprobleem door schokken en trillingen zijn er barsten in de muren ontstaan.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Startbijeenkomst 1 Startbijeenkomst wegverkeerslawaai Wim van Keulen.
Enabling innovation in construction Topic Training Funderingen Irca Schepers Customer Service Engineer 1.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Informatieavond oud papier Welkom en inleiding programma.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1.
Beoordeling van bestaande constructies
Analyse uitgaven B&D Kerkrade, 9 / 16 december 2016.
Afdeling Constructieve Waterbouw, Natte Infrastructuur
Contractbeheersing op basis van kwaliteitsborging
BRUGGEN.
Werken aan werkvermogen
Onderzoek zelforganisatie: Tussenresultaten
Stap drie bij projecten
GEZOND EN EFFICIENT MONTEREN VAN GIPSPLATEN
Transcript van de presentatie:

Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken Rob de Meijer Dienst Infrastructuur Afdeling Civiele Techniek 4 november 2010

Inhoud presentatie Inleiding Aanpak beoordelen Dwarskrachtproblematiek betonnen kunstwerken Renovatie Bruggen Gewapend betonnen plaat Voorgespannen betonnen kokerligger Versterken kunstwerken Conclusies Rijkswaterstaat Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken 4 november 2010

1. Inleiding Voorbereiding aanleg spitsstroken of extra rijstroken in 2002 Beoordelingen op basis van (nieuwbouw) ontwerp door ingenieursbureaus De meeste betonnen kunstwerken van voor 1976 blijken niet aan de huidige eisen te voldoen Rijkswaterstaat Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken 4 november 2010

Inleiding Oorzaken Toename zwaar vrachtverkeer Rijstroken dichter bij de rand van het kunstwerk Dikker asfaltpakket door b.v. ZOAB Trendbreuk m.b.t. dwarskracht in de betonvoorschriften in 1974 Rijkswaterstaat Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken 4 november 2010

1. Inleiding Deskundigheid constructeur Moet ruime kennis hebben van: bestaande constructies en bouwmethoden oude en nieuwe voorschriften oude en nieuwe materialen Ervaring met omgaan met oude constructies Uitgangspunt zijn de gerealiseerde afmetingen en de aangebrachte wapening Schematiseren van de constructie Rijkswaterstaat Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken 4 november 2010

2. Aanpak beoordelen Richtlijnen voor het beoordelen van bestaande constructies (RBBK) Rijkswaterstaat Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken 4 november 2010

3. Dwarskrachtproblematiek betonnen kunstwerken Hoofdwegennet Het grootste probleem bij betonnen kunstwerken blijkt de dwarskrachtbeoordeling Toename van de belastingen door verkeer en asfalt Ontwerpmethode voor 1974 Bros bezwijkgedrag bij dwarskracht Incidenten in het buitenland Rijkswaterstaat Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken 4 november 2010

3. Dwarskrachtproblematiek betonnen kunstwerken Rampscenario: Minneapolis 35W Bridge Rijkswaterstaat Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken 4 november 2010

4. Renovatie Bruggen fase 1 Inspecties en inventarisatie 2014 constructies voor 1975 + 6 tunnels 1826 constructies geïnspecteerd 13613 foto’s om de huidige situatie (wegindeling en asfaltdikte)te beschrijven De meeste constructies konden worden ondergebracht in 6 typische constructietypen: kokerbruggen (prefab) balken platen T-profielen Doosconstructies en onderdoorgangen Tunnels Daarnaast nog enkele kritische constructiedetails: tandconstructies, etc. Rijkswaterstaat Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken 4 november 2010

Categorie-indeling kunstwerken Rijkswaterstaat Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken 4 november 2010

4. Renovatie Bruggen Fase 2 uitvoeren Quick Scan Classificatie 1 t/m 5 (1 is akkoord en 5 heeft het hoogste risico) Lage betonkwaliteit aangenomen Meestal K160 bij platen (beperkt K225 of K300) K250/K300 bij T-liggers (beperkt K450) Vereenvoudigde schematisatie Verzwaringen lijf niet meegenomen Onjuiste basisgegevens Tekeningen verschillen Fouten in database Ontbrekende gegevens Rijkswaterstaat Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken 4 november 2010

4. Renovatie Bruggen Verfijnde berekening Welke mogelijkheden hebben we om constructies te laten voldoen aan de dwarskrachttoets? Materiaalonderzoek Onderzoek naar werkelijk belastingmodel Veiligheidfilosofie voor bestaande constructies Complexe berekeningen Onderzoek naar extra capaciteit Rijkswaterstaat Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken 4 november 2010

4. Renovatie Bruggen Materiaalonderzoek Conclusies: De constructies hebben een veel hogere betondruksterkte dan de ontwerpwaarde Voor gewapende constructies niet kleiner dan C37/45 Voor voorgespannen constructies nog hoger: C50/60 Alle rekenwaarden zijn gevonden door druk- en trekproeven op geboorde c1linders Één-assige trekproeven geven een veel te lage treksterkte. De splijttreksterkte geeft een juister beeld Op advies TU/TNO in het vervolg alleen druksterkte bepalen, omdat relatie trek/druk gelijk is aan huidige beton Rijkswaterstaat Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken 4 november 2010

Veiligheidsfilosofie voor bestaande kunstwerken 4. Renovatie Bruggen Veiligheidsfilosofie voor bestaande kunstwerken Uitgangspunt NEN 8700 voor bruggen Verbouwfactoren gevolgklasse 3 voor kunstwerken in en over de rijksweg Afkeurcriterium nog 5 % lager Duurzaamheid wordt beoordeeld op basis van inspectie Rijkswaterstaat Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken 4 november 2010

(Complexe) berekeningen 4. Renovatie Bruggen (Complexe) berekeningen Voor de diverse typen constructies zijn er op basis van de risicobeoordeling in de Quick scan een flink aantal kunstwerken herberekend. Wat opvalt is de grote spreiding in de resultaten. Meestal zijn de aannamen conservatief, maar het aantal fouten in de berekeningen is ook veel te groot. Dit leidt tot de vraag in hoeverre je veiligheidfactoren kunt reduceren. Moet er niet een grotere modelfactor/constructeursfactor in rekening worden gebracht? Daarnaast zijn er complexe fysisch niet-lineaire berekeningen gemaakt voor o.a. 3 verschillende T-liggers en een kokerbrug. Dit om de mogelijke reserve in kaart te brengen t.o.v. de normen. Rijkswaterstaat Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken 4 november 2010

Proces beoordeling KW’s van voor 1976 Rijkswaterstaat Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken 4 november 2010

Onderzoek naar extra capaciteit door TNO en TUDelft 4. Renovatie Bruggen Onderzoek naar extra capaciteit door TNO en TUDelft Onderzoek naar betere rekenregels (meer gericht op de verschillende typen) Internationale verkenningen Niet-lineaire FEM-analyses Relatie druksterkte-treksterkte via proefnemingen (bv. met gezaagde balken uit plaatviaducten) Dwarskrachtproeven op nieuwe platen Betrouwbaarheid constructies Rijkswaterstaat Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken 4 november 2010

5. Gewapend betonnen plaat In de berekeningen blijkt de (trek)sterkte van het beton dominant. Door de hoge sterkte van het oude beton is een groot deel van deze platen veilig. Verschillen tussen VBC en Eurocode zijn beperkt Bij statisch onbepaalde constructies wordt ook gebruik gemaakt van de TNO/IBBC methode Een goede schematisering van het elementenmodel (b.v. verende ondersteuning, afmeting ondersteuning) Mogelijk op basis van onderzoek op nieuwe platen gebruik maken van lastspreiding/gemiddelde materiaalsterkte (factor 1,2??) Rijkswaterstaat Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken 4 november 2010

6. Voorgespannen kokerligger Kokerliggers blijken soms niet aan de huidige eisen te voldoen. Oorzaak is vaak het ontwerp op basis van de bgt. Hierdoor is minder constructieve beugelwapening vereist. De toets volgens de huidige normen vindt plaats in de ugt met een hogere belasting, waardoor uitgegaan moet worden van een gescheurde constructie. RW 50, Brug over de Nederrijn bij Heteren (bouwjaar 1968-1971). Rijkswaterstaat Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken 4 november 2010

Scheurvorming in de kokerwanden 6. Voorgespannen kokerligger Scheurvorming in de kokerwanden Rijkswaterstaat Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken 4 november 2010

6. Voorgespannen kokerligger Hoe veilig is deze brug? Huidig verkeer veel zwaarder dan bij ontwerp Dik pakket asfalt (30 cm) om brug vlak te maken Dwarskrachtscheuren in de wanden Niet-lineaire analyse met FEM-pakket DIANA 5 velden van de aanbrug, incl. deuvel In 3 modellen, plain-stress, schalen en plain-stress (aangepast) Schalenmodel omvat bijna 900.000 elementen! Innovatief, er is geen norm voor vastgesteld Resultaat: Voldoende draagkracht, maar wel modelfactor nodig Rijkswaterstaat Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken 4 november 2010

Externe voorspanning: Brug Heteren 7. Versterken kunstwerken Externe voorspanning: Brug Heteren De NLFEM-resultaten bevestigen het scheurgedrag scheuren treden op bij permanente belasting (incl. extra asfalt) buigtrekzone is ruim voldoende voorgespannen dwarskrachttoets: 2x meer verticale wapening nodig De brug is recent versterkt met externe voorspanning alleen t.p.v. steunpunt. NB. Al eerder is de Ketelbrug in de A6 (Lelystad) en de aanbrug van de brug bij Deventer in de A1 versterkt met externe voorspanning doorlopend over de gehele lengte van de aanbrug Rijkswaterstaat Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken 4 november 2010

7. Versterken kunstwerken Overlaging T-ligger dek Roermond T-ligger voldoet net aan de eisen m.b.t. dwarskracht Tussenstort is alleen door dwarsvoorspanning verbonden met ligger Sterkte tussenstort (dikte 0,18m) is onvoldoende volgens de huidige normen Extra risico door aantasting dunne rijdek Vergelijkbaar met Hollandse Brug, maar de afstand tussen de liggers is veel kleiner Rijkswaterstaat Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken 4 november 2010

Overlaging (betonnen dek A1 de Wilp) Aanbrengen verbindingswapening Rijkswaterstaat Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken 4 november 2010

Overlaging Aanbrengen van betonnen deklaag Rijkswaterstaat Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken 4 november 2010

8. Conclusies Veel constructies zitten op de grens van het dwarskracht draagvermogen. Toch zijn er nauwelijks dwarskrachtscheuren waargenomen (m.u.v. een paar kokers) en in Nederland is geen sprake van (bijna) instorten van kunstwerken Slechts een klein aantal kunstwerken zullen versterkt worden. Materiaalonderzoek: Beton van oude KW’n is veel beter dan de oorspronkelijke ontwerpwaarde; dus materiaalonderzoek loont De in rekening te brengen treksterkte heeft gedurende het onderzoek grote fluctuaties ondergaan Herberekenen Nauwkeuriger (en vooral nauwgezet) berekenen helpt Aan het opleiden van constructeurs voor herbereken van bestaande kunstwerken zal meer aandacht moeten worden besteed. Er is nog meer onderzoek nodig om de juiste rekenregels op te stellen; ook het vastleggen van ervaringen is van groot belang Rijkswaterstaat Beoordelen en versterken bestaande kunstwerken 4 november 2010