Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GERICHT VERBETEREN VAN DE KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Reflectievaardigheden en instrumenten
1 Kwaliteitsfunctionaris en -zorg Centrale inleiding Netwerk functionarissen kwaliteitszorg voortgezet onderwijs Zaltbommel, 8 november 2011 Harm Klifman.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Ontwerpprojecten In de praktijk
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Hogescholen in Dialoog
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Educatief partnerschap en VVE
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Samenwerken in burgerschap
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Reflectie.
© de vries business consultancy, 2008
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
5S in Velsen.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Congres Appreciative Inquiry
2. Eduscrum als activerende didactiek
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Project Proceshuis Road show
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?

Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Workshop Waarderende oudergesprekken 7 en 9 juni 2016.
Mondzorg - persoonsgericht
Anders kijken, anders doen
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
Een kijkje in de keuken bij KleurrijkWonen
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel Workshop Kwaliteitsmanagement- en ontwikkeling op de werkvloer realiseren Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel

Welkom Even voorstellen…

Wat staat u te wachten in deze workshop? Verdieping begrippen zoals kwaliteitsontwikkeling en kwaliteitsmanagement Inzicht in werken aan kwaliteitszorg vanuit onderwijsteams Reflectie op deze thematiek vanuit (eigen) praktijk

Aanleiding Signalen uit onderwijsteams/ instellingen Geluiden netwerk kwaliteitszorg Inspectierapport Adviesgroep EQAVET Conclusie onderzoek NLQAVET

Eerste oefening ‘Functies van kwaliteitszorg’ Vorm groepjes op basis van kleur (zelfde kleur bij elkaar) Ga in gesprek met elkaar vanuit het kader: “Werken aan kwaliteit vanuit het onderwijsteam om leerwinst van de student te vergroten” Licht kort het begrip toe dat op je kaartje staat Bespreek deze begrippen m.b.v. vragen, zoals: Hoe verhouden deze functies zich tot elkaar? Wat krijgt op dit moment veel aandacht? Wat zou meer aandacht moeten krijgen?

Terugkoppeling Om te werken aan onderwijskwaliteit vanuit het onderwijsteam… … welke functie van kwaliteitszorg zou je meer aandacht willen geven?

Waar gaat kwaliteitszorg nu over Waar gaat kwaliteitszorg nu over? Of welke functies heeft kwaliteitszorg? 5 functies van kwaliteitszorg: Verantwoorden, sturen, verbeteren, beheersen, inspireren Centrale vraag: Hoe kan de impact van kwaliteitszorg vergroot worden, zodat daadwerkelijke verbetering van het onderwijs wordt gerealiseerd?

Effectieve kwaliteitszorg: 2 invalshoeken Kwaliteitsmanagement Kwaliteitsontwikkeling Systematisch analyseren en verbeteren Vanuit ervaring en reflectie verbeteren Top-down proces Bottom-up proces Instrumenteel, systemisch, datagericht Organisch, dialoog PDCA-fasen zijn gescheiden PDCA-fasen lopen in elkaar over Focus op verantwoorden Focus op verbeteren Probleem: betrokkenheid, draagvlak Probleem: grip, verantwoording

Bevorderen van kwaliteitszorg door methoden of aanpakken, zoals… Hard controls: Plannen maken, cyclus inrichten Taken en verantwoordelijkheden beleggen, functioneringsgesprekken Sturingsinformatie, enquêtes, risico-analyses Audits, normen stellen

Bevorderen van kwaliteitszorg door methoden of aanpakken, zoals… (2) Soft controls Managementstijl Elkaar aanspreken, open cultuur, reflectie Vertrouwen, transparantie Vrijheid Werken aan kwaliteit dichtbij het primaire proces gericht op leerwinst student Werken vanuit de juiste waarden: betrokkenheid, samenwerking, openheid, flexibiliteit en externe gerichtheid Waarden: het kwaliteitsmanagement gaat juist uit van waarden als: planning, efficiency, stabiliteit, werken volgens standaarden.

Vraag Waar gingen de gesprekken van zojuist het meeste over? Kwaliteitsmanagement of kwaliteitsontwikkeling? Hard controls of soft controls?

Tweede oefening “Kwaliteitszorg op de werkvloer” Terug naar de groepen Stel je een onderwijsteam voor in een aparte bijeenkomst in het kader van kwaliteitsontwikkeling Het team is bezig met het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Zij willen de intake verbeteren. Ga met elkaar in gesprek over de vraag: Hoe werkt dit team in deze bijeenkomst effectief aan kwaliteitszorg? Hoe gaan ze te werk? Wat staat er op hun agenda? Waarover voeren zij het gesprek en welke bijdrage levert ieder?

Terugkoppeling Hoe werkt dit team in deze bijeenkomst effectief aan kwaliteitsontwikkeling en kwaliteitsmanagement?

7 succesfactoren voor aanpak kwaliteitsontwikkeling in teams Doel helder, verbeteren van onderwijs en leerwinst studenten Eigenaarschap in het team voor kwaliteitsontwikkeling Een eenvoudig systeem of aanpak waar het team zelfstandig mee kan werken Cyclische aanpak met de PDCA Open cultuur in team Individueel kwaliteitsbewustzijn teamleden Effectieve al doende leerprocessen in teams

Conclusies? Nieuwe inzichten? Wat neem ik mij nu voor? Hoe kan ik deze nieuwe inzichten toepassen in mijn eigen werk? Kaartjes oefening 1 graag inleveren

Dank voor jullie bijdrage! Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel Stationsplein 14 Postbus 1585 5200 BP ‘s-Hertogenbosch www.cinop.nl