Wie verzuimt er nou eigenlijk?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Advertisements

Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Minisymposium kwaliteit puinbreken
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
Cliëntenraden en zorgzwaartebekostiging. 2 Adviesrecht Invoering van zorgzwaartebekostiging heeft gevolgen voor de interne begroting van de instelling.
   .
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten. Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek.
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Regionale probleemanalyse VSV
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
De toekomst van E-health en internet binnen preventie en binnen CEPHIR Onno de Zwart Clustermanager Infectieziektebestrijding GGD Rotterdam-Rijnmond.
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Presentatie stand van zaken VSV RMC Rijnmond Regiocoördinatie
Voortgangsrapportage Utrechtse Onderwijs Agenda. Utrechtse Onderwijs Agenda is de invulling van de Lokale Educatieve Agenda In 2006 een gezamenlijk ambitiedocument.
Landelijke LEA-conferentie
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
‘Aanval op schooluitval ’ Doelen, Resultaten & kansen LEA- conferentie Projectdirectie VSV Dr. Nahied Rezwani Coördinator Accountmanager.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Zwarte schapen tellen. 2 Melden van verzuim en uitval door MBO-instellingen Regionale informatiebijeenkomsten Najaar 2009 Frank Koster
Informatievoorziening en VSV:
39 Convenanten ‘Aanval op schooluitval ’ & ‘1-loket voor verzuim en voortijdig schoolverlaten’ Gerda Brinkman, Accountmanager OCW Utrecht, 4 juni.
Gebruikersmogelijkheden Henk Bakker/Doede de Vries 19 april 2007 Onderwijs Resultaten Praktijk Leningen & Financiering Personen Instellingen Basisregistraties.
April ’17.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
VSV
Speciale maatwerkvoorzieningen voor risicogroepen Pilot Speciale maatwerkvoorzieningen voor risicogroepen Convenant voortijdige schooluitval
Convenant VSV en Programma van maatregelen Voortgang in 2010 en 2011 samenwerking: alle scholen alle gemeenten 15 juni 2010regio 37.
Convenant VSV: Maatregel 3 Monitor overgang VMBO-MBO Zuidoost Brabant.
Welkom op de 3 e Bijeenkomst VSV contactpersonen samenwerking: alle scholen alle gemeenten 10 november 2010regio 37.
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
“Samenwerken is een keuze”
Samenwerking gemeente/CJG en Onderwijs Peter van Kerkhof, projectmedewerker CJG Den Bosch.
Convenanten Voortijdig Schoolverlaten0. Convenanten Voortijdig Schoolverlaten 2008 – 2011 Fred Voncken, directeur themadirectie VSV.
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
MAATREGEL 6 “EEN GOEDE MATCH” Joan Nunnely

JEUGD EN RECHT. Van der Linden A.P. Ten Siethoff, F.G.A. Zeijlstra-Rijpstra, A.E.I.J.
Presentatie Sluitende aanpak VOORTIJDIG SCHOOLVERLATEN in de Provincie Groningen “Wat doen we goed en wat kan beter”? Maandag 19 mei 2008.
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
VERZUIMBELEID EN REGISTRATIE VERZUIMDREMPEL EN HERVATTINGSDREMPEL
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
In het hoger onderwijs Identity Management. partner in IGI Group Peter Jurg.
Convenant Aanval op Schooluitval ‘Sturen op cijfers’ Bestuurlijk Overleg Jeugd, Onderwijs, Zorg RMC-regio’s 23 Kop van Noord- Holland Den Helder.
Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009 FOCUS OP AUTISME PASSEND ONDERWIJS IN DE WESTELIJKE MIJNSTREEK.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
Kernbestuur BOJOZ 8 maart RESULTATEN / VSV-CIJFERS 2005/ / / / /2012 Totaal
1 Voortijdig Schoolverlaten Een regionale verantwoordelijkheid Bestuurlijk Overleg Jeugd, Onderwijs en Zorg 15 juni 2012.
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Convenant Aanval op Schooluitval RMC-regio 023 Kop van Noord-Holland Bestuurlijk overleg BOJOZ Den Helder, 15 juni 2012 ‘Sturen op cijfers’ Gerda.
Bijeenkomst Verzuimloket DUO & regionale ontwikkelingen RMC regio 13.
Wie een brug slaat naar de havo… 14 december 2012 Aansluiting vo/mbo-Hogeschool Rotterdam Carla Spek & Hilke Stibbe.
16 april 2015 Miniconferentie VO  MBO Regio Eem Welkom.
3 april 2014 Miniconferentie VO  MBO Regio Eemland Welkom.
‘Opleiden, trainen en oefenen ter voorbereiden op rampen en crises’ OTO bijeenkomst Ir. Pieter A.C.L. Janssen 29 januari 2009.
Lerend Netwerk LOB WELKOM! 1.
Workshop 7 | VSV, kwetsbare jongeren en verzuim
Voorlichting leerplicht
Wijzigingen Arbowet & Procedure Ziekteverzuim
Indicatoren de Overstap
Regionaal meldpunt voor uitbraken van infectieziekten/BRMO
Transcript van de presentatie:

Wie verzuimt er nou eigenlijk? Hoe verzuimbeleid vorm krijgt

verzuimbeleid in VSV-aanpak terugkerend onderwerp in aanvalsplannen, naast zorg, boeien en binden en overgang vmbo-mbo aandacht van vo naar mbo vast onderdeel programma’s bij convenanten

verzuimbeleid in convenanten menulijst 2008 naast andere maatregelen overgang vmbo-mbo zorgstructuur loopbaanorientatie opvangklassen, andere instroommomenten Spijbelen en verzuim zijn vaak voorbode van uitval. In de praktijk blijkt dat niet alle scholen een sluitende aanpak van verzuim toepassen. Een tijdige aanpak van verzuim, vaak door een persoonlijke benadering van de leerling, kan echter voorkómen dat leerlingen definitief afhaken. Er bestaan goede voorbeelden van een sluitende verzuimaanpak die tot flinke verlaging van schooluitval leiden.

verzuimbeleid in convenanten aansluiten bij één loket voorlichten over gevolgen verzuim verzuimprotocol sluitende registratie als informatiesysteem verbeteren uitvoeringsbewustzijn verzuimprotocol harmoniseren en uitbreiden snel signaleren en alert optreden koppeling met ziekteverzuim en jeugdGGD

onderdelen verzuimbeleid Inspectie: verwerven, aggregeren en interveniëren. Toevoeging: preventie kennis en kunde afspraken (melden/termijnen/follow up/in- en uitschrijven/evaluatie) signaleren en registreren verantwoordelijkheid en communicatie monitoren, rapporteren, verbeteren

voetangels en klemmen makkelijker gezegd dan gedaan? waar liggen de bezwaren? -weet die docent wel wat hij moet doen? -doet hij hetzelfde als zijn collega’s? -zijn er interne afspraken over wat te melden en wanneer? -de leraar is er om les te geven en niet om te administreren? -systeem ondersteunt de registratie niet -met onze onderwijsprogrammering kún je niet weten wanneer een leerling er wel of niet moet zijn -stages zijn sowieso al niet bij te houden -en weet je wat dat kost, al dat bijhouden? Zullen we voor dat geld gewoon mensen voor de klas neerzetten? -trouwens: wie afhaakt maakt zijn eigen keuze, we hebben niet met kleine kinderen te maken! -met al onze locaties en opleidingen is een leerling echt niet altijd te traceren.

afspraken – een voorbeeld werkafspraken verzuim regio Rijnmond voorwaarden wat nog beter moet

werkafspraken Rijnmond

voorwaarden -aansluiting bij verzuimprotocol ROC’s -als voorwerk harmonisering verzuimprotocollen -mensen benoemd voor procesbewaking en -verbetering -deskundigheidsbevordering

wat moet er nog

wie verzuimt er nou eigenlijk wij als we de afspraken niet kunnen maken hebben we aanknopingspunten genoeg om dat voor elkaar te krijgen? wat hebben we nodig,wat gaan we doen etc.?