Wie verzuimt er nou eigenlijk? Hoe verzuimbeleid vorm krijgt
verzuimbeleid in VSV-aanpak terugkerend onderwerp in aanvalsplannen, naast zorg, boeien en binden en overgang vmbo-mbo aandacht van vo naar mbo vast onderdeel programma’s bij convenanten
verzuimbeleid in convenanten menulijst 2008 naast andere maatregelen overgang vmbo-mbo zorgstructuur loopbaanorientatie opvangklassen, andere instroommomenten Spijbelen en verzuim zijn vaak voorbode van uitval. In de praktijk blijkt dat niet alle scholen een sluitende aanpak van verzuim toepassen. Een tijdige aanpak van verzuim, vaak door een persoonlijke benadering van de leerling, kan echter voorkómen dat leerlingen definitief afhaken. Er bestaan goede voorbeelden van een sluitende verzuimaanpak die tot flinke verlaging van schooluitval leiden.
verzuimbeleid in convenanten aansluiten bij één loket voorlichten over gevolgen verzuim verzuimprotocol sluitende registratie als informatiesysteem verbeteren uitvoeringsbewustzijn verzuimprotocol harmoniseren en uitbreiden snel signaleren en alert optreden koppeling met ziekteverzuim en jeugdGGD
onderdelen verzuimbeleid Inspectie: verwerven, aggregeren en interveniëren. Toevoeging: preventie kennis en kunde afspraken (melden/termijnen/follow up/in- en uitschrijven/evaluatie) signaleren en registreren verantwoordelijkheid en communicatie monitoren, rapporteren, verbeteren
voetangels en klemmen makkelijker gezegd dan gedaan? waar liggen de bezwaren? -weet die docent wel wat hij moet doen? -doet hij hetzelfde als zijn collega’s? -zijn er interne afspraken over wat te melden en wanneer? -de leraar is er om les te geven en niet om te administreren? -systeem ondersteunt de registratie niet -met onze onderwijsprogrammering kún je niet weten wanneer een leerling er wel of niet moet zijn -stages zijn sowieso al niet bij te houden -en weet je wat dat kost, al dat bijhouden? Zullen we voor dat geld gewoon mensen voor de klas neerzetten? -trouwens: wie afhaakt maakt zijn eigen keuze, we hebben niet met kleine kinderen te maken! -met al onze locaties en opleidingen is een leerling echt niet altijd te traceren.
afspraken – een voorbeeld werkafspraken verzuim regio Rijnmond voorwaarden wat nog beter moet
werkafspraken Rijnmond
voorwaarden -aansluiting bij verzuimprotocol ROC’s -als voorwerk harmonisering verzuimprotocollen -mensen benoemd voor procesbewaking en -verbetering -deskundigheidsbevordering
wat moet er nog
wie verzuimt er nou eigenlijk wij als we de afspraken niet kunnen maken hebben we aanknopingspunten genoeg om dat voor elkaar te krijgen? wat hebben we nodig,wat gaan we doen etc.?