E-merge, Kennis die samenwerkt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Advertisements

VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Warmte Koude Kaart en 3D model Den Haag
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
BOK - QLICT contract Wat vooraf ging – de stichting BOK: Oprichting (2000) De Enschedese besturen besloten tot krachtenbundeling Alle schoolbesturen zijn.
Stichting RechtenOnline
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente Lessons learned Ulrike Koot
Toekomst van de e-Infrastructuur
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Bétapartnersconferentie
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
ICTB/NB Projectmanagement.
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Landelijke Uniform Verbindingschema Fleetmap Nederlandse Brandweer
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Uitbouwen van samenwerking: processen en acties
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
ICT in het Onderwijs bij TBM
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
SURF SiX Op reis door het land van uitwisselbaarheid en hergebruik.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
Transdisciplinaire projecten
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
moderniseren van het curriculum.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Datum: 11 november 2004 Auteur: Cees van Diest “2 x P D P” Welkom.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
MBO Oosterhout Symposium JM.  Opdracht  MBO Oosterhout  It’s Learning Nu  It’s Learning Toekomst  Social Media  Vragen MBO Oosterhout.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie Conclusies.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Projectdomein Digitale Leeromgeving Meerjarenplan Upgrade Toledo (juli) Course-copy (augustus) Concrete projecten in het onderwijs: – Adaptieve opdrachten.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Evaluatie experimenten ambulante hulp zonder indicatie 16 mei 2012 Lotte Vermeer Ewoud Jonker.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
Landelijke Uniform Verbindingschema Fleetmap Nederlandse Brandweer
De Wever Zorg Innovatie Centra
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Sieberdam/ROCS & KODOS
Landelijke Uniform Verbindingschema Fleetmap Nederlandse Brandweer
Blackboard implementatieplan
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Het E-depot van Rotterdam
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Introductie.
Transcript van de presentatie:

E-merge, Kennis die samenwerkt C.G. Huizer & J.P. van Staalduinen

E-merge, Kennis die samenwerkt Inhoud E-merge, Kennis die samenwerkt C.G. Huizer C.G.Huizer@DTO.TUDelft.NL Programmaleider Technische Infrastructuur J.P. van Staalduinen J.P.vanStaalduinen@DTO.TUDelft.NL Projectmedewerker E-learning

Inleiding - E-merge consortium

Consortium - Doel en Aanpak Ondersteunen van innovaties in het onderwijs, waardoor de student regisseur wordt van zijn eigen leerproces Aanpak Concrete projecten, dichtbij de onderwijspraktijk, aanhaken bij lopende initiatieven Samenhang Onderwijs en Techniek Gebruik van elkaars expertise en sterktes Dit moet leiden tot Gezamenlijke capaciteitsopbouw en daarmee het vergroten van de innovatieve kracht Synergie Kwaliteitswinst Efficiency voordelen

Consortium - Organisatie Bestuur E-merge Voorzitter Planning & Control Onderwijskundig en Technisch Adviseur Stuurgroep E-merge Onderwijskundig en Technisch Adviseur Secretaris Communicatie Adviseur Programmaleider Onderwijskundige samenwerking Programmaleider Technische Infrastructuur Projectleider Projectleider Projectleider Projectleider Projectleider Projectleider

Projecten - Onderwijskundig

Projecten - Technisch

Projecten - Labomgeving (1)

Projecten - Labomgeving (2)

Projecten - Aanvullende Communicatieplan Evaluatie (kwalitatieve meting) Strategievorming In kaart brengen van de vraagzijde Studentenconferentie Opleidingsdirecteuren

Resultaten (1) Beter beeld voorwaarden voor samenwerking Afspraken en procedures Communicatie Beter beeld op van elkaar profiteren via een consortium Via het consortium Ontwikkelprojecten, bijhouden nieuwste ontwikkelingen, betekenis voor de instellingen Via de instellingen Aanreiken ideeën projecten, meewerken bij uitwerken opzet projecten, zorgen voor betrokkenheid medewerkers, resultaten gebruiken

Resultaten (2) Verkleinen risico’s softwarekeuze Effectievere inzet software in het onderwijs Meer gemeenschappelijkheid toepassingen ICTO LCMS, e-portfolio, e-toetsen breder en deskundiger aangepakt Ruimte voor experimenten Noodzakelijke basisinformatie voor uitvoerders beschikbaar

Resultaten (3) Instellingen kunnen besluit softwarekeuze rustiger in de tijd maken Betere (onderhandelings)partner voor bedrijfsleven Beter op de hoogte van softwareontwikkelingen Ruimte voor beïnvloeden uitbouw software Inzet deskundigen uit meerdere instellingen: objectiever oordeel over software en gebruik

Resultaten (4) - Producten Laboratoriumomgeving met 300 gebruikers Gezamenlijke wensenlijst t.a.v. uitbreidingen (Building Blocks) Bèta-test Blackboard Content System Overzicht (on)mogelijkheden van huidige LCMS producten Model voor kwalitatief meten van meerwaarde ICTO Waardevolle nieuwe samenwerkingsverbanden Selectie van e-portfolio producten + uitgebreide pilots Beveiliging en benchmarking Afstemming en gemeenschappelijke visie-ontwikkeling Rapporten en publicaties

Lessons Learned (1) Lange opstartperiode Businessplan geeft richting Innovatie is risico; laag op de agenda - geld hoog Beschikbaarheid projectleiders Communicatie van groot belang; doelgroep niet altijd te bereiken Aansluiten bij de eisen van studenten

Lessons Learned (2) Samenwerken is soms lastig, maar loont Goede mensen zijn meestal zeer druk bezet Specialistische kennis is beperkt aanwezig Projectmatig werken wordt niet overal gepraktiseerd Samenwerken is soms lastig, maar loont

Toekomst (1) - Visie Studenten Standaardisatie van metadata Inzicht in hoe ICT meerwaarde vormt voor het onderwijs Learning on demand Hoge mate van toegang Uniforme GUI Bijscholen van studenten en docenten De structuur voor elke HBO en WO instelling hetzelfde Betere (hardware) faciliteiten Meer aandacht voor sociale kant virtuele communicatie Meer aandacht voor gezondheidsissues

Toekomst (2)

Toekomst (3) - Opmerkingen Levensvatbaarheid op lange termijn onduidelijk. Mogelijk obstakel: E-merge is geen samenwerkingsverband van instellingen die gezamenlijk een probleem willen oplossen. Unieke kenmerken: Onderlinge samenwerking van verschillende onderwijsinstellingen. Openstellen van eigen onderwijsinstellingen voor consortiumpartners. Levensvatbaarheid: Belangrijk gevonden te worden. Niet genoeg om projecten te stimuleren. Mate van gedeelde behoefte is nodig.

Toekomst (4) - Vervolg Samenwerking is in principe voor lange duur (2012) In najaar 2004 wordt bepaald op welke wijze wordt verder gegaan Samenwerking met Apollo Gezamenlijke initiatieven met E-merge partners

C.G. Huizer Dienst Technische Ondersteuning Systemen voor Onderwijs en Onderzoek Technische Universiteit Delft Mail: C.G.Huizer@DTO.TUDelft.NL Telefoon: 015-2782935 J.P. van Staalduinen Dienst Technische Ondersteuning Systemen voor Onderwijs en Onderzoek Technische Universiteit Delft Mail: J.P.vanStaalduinen@DTO.TUDelft.NL Telefoon: 015-2787857

Discussie Wie moeten binnen de instellingen de innovatie trekken (onderwijskundigen, docenten ICT’ers)? Zal de techniek de innovatie leiden en nieuwe vormen van onderwijs forceren? Op welke wijze kunnen ICT en onderwijs elkaar het beste aanvullen, welke organisatievorm is daarbij succesvol? Zullen de niet te beïnvloeden trends meerdere instellingen tot samenwerking noodzaken?