E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
LOB ????.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond 22 april 2013
LOB-middag Haaglanden
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Infoavond Praktijkonderwijs Maandag 24 februari 2014
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Jaarplanning decanaat Mavo-tl 3
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
VMBO osb in de onderbouw loopbaan oriëntatie in de bovenbouw
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
ONTWIKKELING COMPETENTIES
Implementeren doe je samen
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Logical Framework Approach
MBO passend onderwijs
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Begeleiding van kinderen met zorg
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Inleiding Wai-Pass = Who Am I – Pass Wat? Doelgroep?
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Fijnhoutbewerken in beeld Landelijke dag Platform vmbo bouwtechniek 6 juni 2007 Hans van Berkel Ejanne Lijftogt.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Sittard 19 april 2007 Studieloopbaanbegeleiding Centraal Van opleidingsgerichte naar loopbaangerichte aanpak Martin de Louw Koning Willem 1 College ‘s-Hertogenbosch.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Het opleidingsprofiel:
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
Niet kijken naar beperkingen maar naar kansen!
E-Portfolio VIER
VSV Maatregel 5: Digitaal Doorstroomportfolio
Wat heeft TOI BLUE gebracht?
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Basisschool ‘t Heuvelke
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Qompas SectorKeuze De online gids voor keuzes binnen het vmbo en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen
Het ePortfolio een meerwaarde?
Wie zijn wij? Een kleine, kerkelijke zendingsorganisatie.
Zorgen in de basisschool
Volgende stap in de loopbaan van …
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Doorstroom Human Technology van MBO naar HBO met digitale portfolio’s en Connecticut José Eggink Michiel Kostermans.
Onderwijsconferentie Programma Een korte presentatie Een actieve oefening Een kijkje in de keuken.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Transcript van de presentatie:

E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers 24 maart 2009 1

Doelstelling E-portfolio VIER Het ontwikkelen van een E-portfolio voor jonggehandicapten met gedragsstoornissen en sociaal emotionele problematiek, waardoor deze jongeren beter begeleid kunnen worden naar opleiding en werk. Niet kijken naar problematiek maar naar mogelijkheden www.milestoneseportfolio.nl E-portfolio: Een leven lang leren 23 januari 2007

Waarom afspraak E-Portfolio NL? Om uitwisselingen mogelijk te maken tussen instellingen. E-portfolio: Een leven lang leren 23 januari 2007

Wie is gebruiker van het e-portfolio? Het aantal gebruikers neemt sterk toe. Het gebruiken van een e-portfolio wordt dan ook op steeds meer plekken gestimuleerd. >>Maar waarom??? E-portfolio: Een leven lang leren 23 januari 2007

Leeromgeving voor loopbaanleren Loopbaangerichte begeleiding Loopbaangerichte leeromgeving Opleidingsgerichte programmaorganisatie Loopbaangerichte programmaorganisatie Traditionele leeromgeving Opleidingsgerichte begeleiding Het aantal gebruikers neemt sterk toe. Het gebruiken van een e-portfolio wordt dan ook op steeds meer plekken gestimuleerd. >>Maar waarom??? E-portfolio: Een leven lang leren 23 januari 2007

Principes Een individu is eigenaar van zijn of haar e-portfolio Een e-portfolio moet gebruik in meerdere domeinen ondersteunen Een e-portfolio moet kunnen verwijzen naar bronnen buiten zichzelf (is een virtueel dossier) E-portfolio’s zijn exporteerbaar en importeerbaar Een ketenpartner moet alle door het individu aangeboden informatie van het e-portfolio opslaan en beschikbaar houden voor verder transport of deling op aangeven van dat individu Door deze principes toe te passen ontstaat er duidelijkheid voor zowel instelling als leerling/student wat de verschillen zijn tussen het e-portfolio en andere dossiers zoals het ELD.>>> E-portfolio: Een leven lang leren 23 januari 2007

Bewijsstukken in het portfolio E-portfolio: Een leven lang leren 23 januari 2007

E-portfolio versus ELD Elektronisch Leerdossier is van de school E-portfolio is van de leerling E-portfolio: Een leven lang leren 23 januari 2007

Test Applicatie in Pilot E-Portfolio pilot in Risse Bedrijven Weert Waar Speciaal onderwijs, beroepsonderwijs en sociale werkvoorziening samenwerken bij het toe leiden van risicojongeren naar werk. www.milestoneseportfolio.nl E-portfolio: Een leven lang leren 23 januari 2007

Conclusie test fase Deelnemers en begeleiders zijn tevreden over gebruiksgemak en taalgebruik. Begeleiders benoemen noodzaak voor afstemming van handelingsplanning en e-portfolio. Begeleiders en management zien e-portfolio- ontwikkeling nu als onderdeel van het curriculum. Partner benoemen noodzaak van aanpassing POP en PAP binnen het e-portfolio voor de doelgroep. www.milestoneseportfolio.nl E-portfolio: Een leven lang leren 23 januari 2007

Implementeren E-portfolio vier Voorwaarden Opnemen in het beleid van de school Creëren van een draagvlak bij team/ouders/verzorgers en ketenpartners Faciliteren van de medewerkers Het aanpassen van de applicatie aan de eigen wensen www.milestoneseportfolio.nl E-portfolio: Een leven lang leren 23 januari 2007

Implementeren E-portfolio vier Onderwijsprogramma dient van standaardaanbod te verschuiven naar het aanbieden van mogelijkheden van keuzes in werkvormen en betekenisgeving Er dient coaching plaats te vinden door docenten en het moet gaan om de integratie van praktijkgericht, vraaggericht en begeleiding www.milestoneseportfolio.nl E-portfolio: Een leven lang leren 23 januari 2007

Tot slot Competentie om loopbaan te plannen leidt tot betere beroeps en levenskeuzes Bij E-Portfolio VIER is sprake van een dialogische leeromgeving om reflectieve leerprocessen op gang te brengen Met E-Portfolio VIER komen leerlingen van dobbelen naar schaken E-portfolio: Een leven lang leren 23 januari 2007

E-Portfolio VIER Speciaal voor Cluster 4

Wat kan E-Portfolio VIER? Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik leren? Hoe ga ik dit leren? Zelfreflectie / Evaluatie http://www.milestoneseportfolio.nl

Waarom E-Portfolio VIER? Een portfolio aangepast op Cluster 4: Aantrekkelijk én rustig Logische opbouw Begrijpelijke taal Stap-voor-stap instructie http://www.milestoneseportfolio.nl

E-Portfolio een succes? Hoe maken we E-Portfolio VIER een succes? Intensieve begeleiding Lesprogramma Ondersteuningsaanbod Handleidingen Training Helpdesk http://www.milestoneseportfolio.nl

E-Portfolio en Privacy Het E-Portfolio is eigendom van de leerling Privacy Eigen verantwoordelijkheid Meekijken Monitoring http://www.milestoneseportfolio.nl