Het Europees Referentiekader zin of onzin?. 25 stellingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen Spreker: Marleen Coutuer Organisatie/Instelling:
Advertisements

Taal in de BPV Werkveld UV
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
De stelling van pythagoras
Cursistprofielen Laaggeletterdheid
Actualisering eindtermen ERK en lerarenopleiding
Taal en rekenen in het mbo
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa Europass: competenties zichtbaar maken 26/11/2009 Josee Janssens en Xavier Kruth.
PORTFOLIO NT2 Introductie voor IJsbrekergebruikers
Linde Prins, Elise Eilander, Daniëlle vd Vegt, Laura Wicherink
Loopbaan en Burgerschap Nederlands, Engels Rekenen
Functionele leesvaardigheid in de lerarenopleidingen in Nederland
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
De EU en meertaligheid. Een beetje achtergrond De EU telt 23 officiële talen. Waarom zoveel? » Vanaf het begin opgenomen in de verdragen: lijst van officiële.
Toekomst van de e-Infrastructuur
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
De zin en onzin van expliciete instructie in taalvaardigheidsonderwijs
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
Gepersonaliseerd leren
DE FUNCTIONEEL- NOTIONELE METHODE
Slotconferentie INTUIT 30 januari 2008 Alessandra Corda
Door: Inge Boonstra, Dieuwke Riddersma en Linde Prins.
Door: Inge Boonstra, Dieuwke Riddersma en Linde Prins.
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 6.
27 september 2013Europese dag van de talen27 september 2013 Europese dag van de talen in Vlaanderen UITREIKING EUROPEES LABEL VOOR INNOVATIEF TALENONDERWIJS.
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Implementatie van het 4C-ID-model
Systematiseren van de toename van complexiteit in een curriculum
Taalontwikkeling in mbo
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
Het Europees taalportfolio ondersteunt de zin in vreemde talen Comenius monitoringdag 27 mei 2010, Brugge.
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Titel presentatie ThiemeMeulenhoff 5 april 2017.
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
De Waalboog Opgeruimd staat netjes. De Mier H0FVgd-RsPk7yYd16Xvg.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Help! De schoolleiding wil het ERK invoeren!
INTUIT: Naar een geïntegreerde leeromgeving Engels Jaarvergadering NUT 14 maart 2008 Sake Jager, ICT & Onderwijs Letteren Rijksuniversiteit Groningen.
Resultaten behoefteanalyse INTUIT Startbijeenkomst 26 januari 2006 Alessandra Corda (ICTO, UL) Syb Hartog (UOCG, RUG)
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Welkom! Nederlands A1-A2.
Competentiegericht leren vmbo
CAMBRIDGE ENGLISH Verleg je grenzen met Cambridge English op RSG Wiringherlant!
CAMBRIDGE ENGELS.
Docentendag
NU ENGELS.
1 Het Europass-portfolio Leren en werken in Europa 16/10/2011, AFS Interculturele Programma’s Anneke Vanden Bulcke.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Tto: de laatste ontwikkelingen
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Voorwaarden voor samentrekken: 1) Samengetrokken deel moet dezelfde betekenis hebben; 2) De vorm en plaats van het samengetrokken deel t.o.v. de PV moet.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
2 Neue Kontakte 6 e editie Tweede Fase Clarije van IJssel-Groffen.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Synergie en ontmoeting Jale Simsek. Uit elkaar of naar elkaar toe Definitie kansarme migranten werkt negatief Uitgangspunt: naar elkaar toe groeien Doel:
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
‘’DOOR MIDDEL VAN EEN CULTUREEL GENOGRAM VAN KRACHTEN EN KWALITEITEN, EEN TIJDSLIJN EN DROMEN VOOR DE TOEKOMST.’’
Controle                         Goethe Duits.
Wat is het Europees raamwerk?
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
Moderne vreemde talen in het basisonderwijs
Controle                         Goethe Duits.
Samentrekking.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Transcript van de presentatie:

Het Europees Referentiekader zin of onzin?

25 stellingen

ERK ›Europese richtlijnen voor taalvaardigheidsonderwijs Voortvloeiend uit onderzoek en onderwijspraktijk Onderwijsfilosofie Niveauaanduidingen (A1-C2)

ERK - doelstellingen ›Stimuleren plurilinguïsme in Europa ›Hulpmiddel curriculumontwikkeling ›Hulpmiddel vaststellen taalvaardigheidsniveau

ERK - uitgangspunten ›Leerder centraal, niet docent Zelfreflectie, diagnotische toetsen (Dialang)Dialang ›Can do <> Cannot do

Can do

ERK - uitgangspunten ›Leerder centraal, niet docent Zelfreflectie, diagnotische toetsen (Dialang)Dialang Competentiegericht ›Can do <> Cannot do ›Afzonderlijke componenten ›Onafhankelijk van leerstof ›Leren van taal = individueel proces ›Cursusoverstijgend (Europees taalportfolio / NL)Europees taalportfolioNL

ERK - descriptoren ›Wat de leerder KAN ›Maar ook HOE GOED hij/zij dat kan

Formal discussions CEFR grid + grammatical control + vocabulary range + vocabulary control

ERK en onderzoek ›ERK is gebaseerd op onderzoek! Neuro- en psycholinguistiek: Expliciete kennis – impliciete kennis, voordelen van meertaligheid. Sociolinguistiek: taalpolitiek, wenselijkheid van doelen.

Problemen ›Wat te doen met leerders die een grote diversiteit aan niveaus hebben voor de verschillende componenten? Een leerder kan op A2 communiceren, maar kan dat met C1 fonologische beheersing Kwaliteit / kwantiteit ›De schaalpunten hebben niet dezelfde betekenis voor alle componenten. ›Volgorde van leren is niet noodzakelijkerwijs A1-C2.