Het Europees Referentiekader zin of onzin?
25 stellingen
ERK ›Europese richtlijnen voor taalvaardigheidsonderwijs Voortvloeiend uit onderzoek en onderwijspraktijk Onderwijsfilosofie Niveauaanduidingen (A1-C2)
ERK - doelstellingen ›Stimuleren plurilinguïsme in Europa ›Hulpmiddel curriculumontwikkeling ›Hulpmiddel vaststellen taalvaardigheidsniveau
ERK - uitgangspunten ›Leerder centraal, niet docent Zelfreflectie, diagnotische toetsen (Dialang)Dialang ›Can do <> Cannot do
Can do
ERK - uitgangspunten ›Leerder centraal, niet docent Zelfreflectie, diagnotische toetsen (Dialang)Dialang Competentiegericht ›Can do <> Cannot do ›Afzonderlijke componenten ›Onafhankelijk van leerstof ›Leren van taal = individueel proces ›Cursusoverstijgend (Europees taalportfolio / NL)Europees taalportfolioNL
ERK - descriptoren ›Wat de leerder KAN ›Maar ook HOE GOED hij/zij dat kan
Formal discussions CEFR grid + grammatical control + vocabulary range + vocabulary control
ERK en onderzoek ›ERK is gebaseerd op onderzoek! Neuro- en psycholinguistiek: Expliciete kennis – impliciete kennis, voordelen van meertaligheid. Sociolinguistiek: taalpolitiek, wenselijkheid van doelen.
Problemen ›Wat te doen met leerders die een grote diversiteit aan niveaus hebben voor de verschillende componenten? Een leerder kan op A2 communiceren, maar kan dat met C1 fonologische beheersing Kwaliteit / kwantiteit ›De schaalpunten hebben niet dezelfde betekenis voor alle componenten. ›Volgorde van leren is niet noodzakelijkerwijs A1-C2.