Let’s dance........... Over de ontwikkeling van een danseducatieve/therapeutische werkwijze gericht op empowerment bij kwetsbare jongeren. KIB november.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herstellen doe je zelf:
Advertisements

Helena Kosec Leuven 11 maart 2013
Resultaatgericht Samenwerken
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
project Bijzondere vriendschappen
Bruggen bouwen tussen school en thuis
Mentorproject Haarlem
Ouders en Kinderen Centraal
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
voorzitter Johan Cruyff Foundation
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Locatie De Vaart Haagse Vereniging van Jeugdrecht Advocaten op bezoek in De Vaart
Harry Meijerink.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Kanaleneiland Leert ! Wijkactieprogramma 2012 – 2013.
Jolanda Mathijssen2, Peter van Nierop1
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Kennisdelen - 7 februari 2013
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Sociale Agenda 2020 Gesprek met de raad 3 en 4 april 2012.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
O PVOEDINGSONDERSTEUNING Sarah-Lynn Logghe. INHOUDSTAFEL definitie doelstellingen groeiende interesse vanuit het beleid functies van opvoedingsondersteuning.
Liesbeth Declercq. I NLEIDING ‘Alle kansen voor alle kinderen’ Laagdrempelige Opvoedingsinformatie Opvoedingsondersteuning  Centra voor Jeugd en Gezin.
Ik heb iets van autisme of zo
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
Voorlichting en preventie
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Werk maken van een groene economie! Hoe de AOC’s groen ondernemen! Samen werken aan sterk groen onderwijs! 12 november 2014 Sophie van Kasteren, Citaverde.
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Dossier Empowerment.
Doel en taak van de hulpverlening
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Project oriëntatie op het beroep
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Netwerkondersteuning - ondersteunend. Aanleiding Ouders of een gezin of jongeren zitten in een moeilijke fase. Voorbeelden: * Moeder dreigt oververmoeid.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
3100 Jeugdbescherming 800 Jeugdreclassering > specifieke doelgroep > vraag om specifieke kennis en vaardigheden.
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Resultaatgericht Samenwerken
Integraal sociaal werk
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Faculteit Gezondheidszorg goed bezig (& blijven)
Let’s dance Een danseducatieve/ therapeutische werkwijze, gericht op empowerment bij kwetsbare jongeren. KenVak 10 juni 2013.
JEUGDzorg - voor wie?.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Herstellend handelen – hergo introductie
Gebruikersbijeenkomst Data.overheid.nl
Transcript van de presentatie:

Let’s dance........... Over de ontwikkeling van een danseducatieve/therapeutische werkwijze gericht op empowerment bij kwetsbare jongeren. KIB november 2013 Ina van Keulen

Introductie....... Projectgroep dans; Netwerk Xander Boelens; SJSJ Jongeren van Icarus en Keerpunt van SJSJ en jongerencentrum de Mix van Impuls Xander Boelens; SJSJ Maud Hünen; Impuls Nanon Janssen en Ina van Keulen; Z.H./KenVak Nicolle Koeveringe-van Dijken Lieke van Leeuwen en Eveline Spillemaekers Kristien Maus en Chiara van Sonsbeek Corine Koopmanschap en Julia Rost Rilana Cardinaal, Hanne D’Hulster, Andrea Hagedoorn, Celina de Monte, Sarah Pick en Sabine Seijerlin Netwerk

Opwarmertje.........

Het probleem........ Jongerenwerk Jeugdzorg Onderwijs Het lijkt erop dat het jongerenwerk met een probleem wordt opgezadeld terwijl zij hiervoor niet zijn toegerust. (www.jongerenwerkcongres.nl) Jeugdzorg Recidive is groot. Op zoek naar andere vormen van hulpverlening vanwege een veranderende visie op hulpverlening in de jeugdzorg. Onderwijs Innovaties ten behoeve van beroepsontwikkeling zijn noodzakelijk om aan te sluiten bij veranderingen in het werkveld.

De vraag....... Van het project algemeen: Van de projectgroep dans: Preventieve werkwijze die erop gericht is te voorkomen dat jongeren mer justitie in aanraking komen of, wanneer dit al gebeurt is, te voorkomen dat zij opnieuw met justitie in aanraking komen. Uitgangspunten: het project richt zich op de problemen van de jongeren en niet met de jongeren. Aandacht verleggen van problemen en stoornissen naar sterke kanten en goede eigenschappen. Van de projectgroep dans: Hoe ziet een community of practice eruit waarbinnen een laagdrempelige interventie voor kwetsbare jongeren ontwikkeld kan worden. Hoe ziet een werkwijze eruit die er op gericht is om, via een proces van empowerment, de veerkracht te vergroten bij kwetsbare jongeren

De doelgroep....... Kwetsbare jongeren Dans en danseducatie in de empowerment van jongeren Dans, danseducatie en danstherapie bij kwetsbare jongeren De specifieke rol van danstherapie bij kwetsbare jongeren

Ontwerp van de interventie........ Te overziene periode. Toewerken naar een product, dansclip. Danseducatieve interventies en werkvormen. Danstherapeutische technieken. Re-educatieve werkwijze; afstemmen op en helpen in het exploreren van de individuele emoties. Supportieve werkwijze; steun bieden bij het individu zijn in de groep.

Dansproject bij Stichting Jeugdzorg Sint Joseph In kader van vrijetijdsbesteding 8 jongeren; 4 jongens en 4 meisjes Gymzaal van de school Maart-april 2012 6 bijeenkomsten van 2 uur Danskaarten, choreografie, dans-battle, eigen houding-move Motiveren, stimuleren, herhaling, keuze’s laten maken, samen bewegen

Dansproject bij jongerenwerk Impuls........ Juni 2012; 2 weken 2 workshops per week Verschillende ruimtes van de campus Charlemain college, o.a. buitentheater. Deelname op uitnodiging en op vrijwillige basis 9 meiden Twister, hip-hop opwarming, choreografie Non-verbaal, keuze’s laten maken, samen bewegen

Resultaten uit de proces en effectevaluatie........ Samenwerking Motivatie, iets leren en kunnen Afstemmen Therapeutische attitude Technieken en werkvormen Bereik van de doelgroep Effecten; sociale vaardigheden en autonomie

Kenmerken van de interventie...... Dans als, individuele, expressie en werkvormen uit de danseducatie Creatief/kunstzinnig proces als leerstrategie, naar een product toewerken Positieve benadering en afstemmen op de behoeften van de jongeren vanuit therapeutisch concept Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsproces als empowerment strategie

Conclusies en vervolg..... Gering verschil tussen de interventie en de effecten daarvan binnen het resocialisatietraject SJSJ en jongerenwerk Impuls. Overeenkomsten in de resultaten uit bewegingsanalyse en kwalitatieve en kwantitatieve data. Interprofessionele samenwerking. Verder onderzoek naar culturele aspect, verschillen lijken binnen dans weg te vallen. Inzetten van actieve, minder cognitieve en/ of verbale evaluatie werkvormen. Verder onderzoek naar al of niet gemengde groepen.