Wat moet je kunnen als NME Centrum om in een duurzaamheidsnetwerk te kunnen samenwerken? Arjen E.J. Wals.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EDO in de lerarenopleiding
Advertisements

seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Ervaringen in samenwerking
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
in de transitie naar een
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
2. Hoe ziet het onderwijs in Nederland eruit?
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Bestuurskracht & ketenregie
Cocreatie in de opsporing
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
Leren voor en door het werk
EDO in pedagogisch perspectief Arjen E.J. Wals.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Benchmark Grondbedrijven 2010 “Een kijkje in andermans keuken…”
OM DIT TE REALISEREN WIL DE CULTOORCOOP:
Brainstorm sociale media in het onderwijs
ICT in een dynamische context
De weg is het doel: de EDO-excursie als reflexieve zoektocht naar een duurzamere wereld Arjen E.J. Wals.
NME: kiezen, leren, meedoen
Competentieontwikkeling voor OR-leden
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Transdisciplinaire projecten
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Samen werken aan een gezonde regio!
Ondernemen(d) in het onderwijs
Slimmer omgaan met personeel Dorinde Brands Adviseur Expertisecentrum LEEFtijd 28 augustus 2008, Arnhem.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Een theoretische verkenning
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Honoursonderwijs in HBO
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
Leefbaarheid Uitvoeringsprogramma Leefbaarheid ‘Samen voor Het Groene Woud’ Anja Verweij, Bart van Nuland.
Veranderstrategie en inkoop Utrecht 2015 Toke Tom.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
PERSPECTIEF 2020 STARTDAGEN LERENDE NETWERKEN 3 PERSPECTIEVEN 7 THEMA’S SITUERING.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Participerend Leiderschap
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Begeleiding bij Werkplekleren
Hoe gaan we hier vandaag mee verder?
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
A+O project Co-creatie in de praktijk
Variant 1: Aanbieder als arrangeur
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Leefbaarheid Uitvoeringsprogramma Leefbaarheid
JEUGDzorg - voor wie?.
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Wat moet je kunnen als NME Centrum om in een duurzaamheidsnetwerk te kunnen samenwerken? Arjen E.J. Wals

Inhoud Duurzaamheid tussen zekerheid en onzekerheid Van aanbieder tot vraaggerichte organisatie tot arrangeur van hybride zoektochten Mogelijke consequenties voor NME-centra Duurzaamheidscompetenties?

Source: www.greenwashingindex.com/what.php

04/04/2017 04/04/2017 9 9

zelfverantwoordelijk besloten voorafbepaald voorgeschreven instrumenteel Actieve, mondige burgers Burgers als onderdanen democratisch participatief sociaal leren hierarchisch autocratisch conditionering emancipatoir open zelfverantwoordelijk zelfbepaald

zelfverantwoordelijk kennisoverdracht inhoudelijke expertise resultaat-monitoring certificering ? rollen voorafbepaald voorgeschreven instructeur loods/gids coach Actieve, mondige burgers Kennis overdragen Kennis delen Burgers als onderdanen democratisch participatief sociaal leren hierarchisch autocratisch conditionering Kennis maken facilitator procesmonitoring bruggenbouwer arrangement-regiseur zelfverantwoordelijk zelfbepaald

Maatschappelijke ontwikkelingen Instrumenten K&I Deals Duurzaam Door! Topsectorenbeleid CoPs ______ Actoren po/vo sportclubs hbo/wo gemeenten tuincentra zorgcentra CIOS restaurants Thema’s klimaat groene economie dierenwelzijn voeding energie Maatschappelijke ontwikkelingen Cradle-to-Cradle Decentralise-ring Schoolprofilering Open-source _________ Vrij naar: van Raaij

Hybride leeromgevingen & “Prius-effecten” Vrij naar: George Siemens, 2008

Consequenties voor NME-organisaties individu VISIE ONDERSTEUNING CULTUUR COMPETENTIES Organisatie organisatie 4 dimensies netwerk 3 niveaus

VISIE Niveau Principes Individuen Hebben een actieve inbreng bij de visievorming van het partnerschap Organisaties Hebben een expliciete visie op kennisdelen Stimuleren en waarderen de inbreng van haar medewerkers bij de visievorming binnen de organisatie en het netwerk Staan open voor herziening of aanpassing van hun visie Ondersteunen de visie van het netwerk, ook als dit niet helemaal overeenkomt met hun eigen visie Netwerk Heeft een open, veilige, omgeving en creëert bewust tijd en ruimte voor de ontwikkeling van een collectieve en gedragen visie

CULTUUR Niveau Principes Individuen Zijn gericht op verandering Zoeken actief naar nieuwe netwerken Zijn gericht op kennis delen Organisaties Zijn extern gericht Relaties zijn bottom-up en horizontaal Netwerk Is open en dynamisch Bestaat uit de relevante stakeholders Is gericht op verandering Heeft een stimulerend leerklimaat Is open en veilig (fouten mogen) Is pro-actief lerend (brengen en halen) Heeft een horizontale (informele) aansturing

ONDERSTEUNING Back Niveau Principes Individuen Delen opgedane kennis en ervaringen met collega’s Vragen en krijgen ondersteuning van collega’s als dat nodig is Organisaties Bieden medewerkers experimentele (‘vrije’) ruimte (tijd, geld) voor kennisdoorstroom, - circulatie of – co-creatie Ondersteunen uitwisseling van impliciet en expliciete kennis intern en extern Netwerk Organiseert passende (ICT) ondersteuning voor uitwisseling van impliciete en expliciete kennis, intern en extern Back

COMPETENTIE Niveau Principes Individuen Zoeken actief naar nieuwe persoonlijke netwerken Werken aan hun eigen competentieontwikkeling Kunnen hun kennis voor verschillende doelgroepen expliciteren Hebben reflectief vermogen (inzicht in eigen sterktes en zwaktes) Organisaties Besteden voortdurend aandacht aan competentieontwikkeling (HRD) In de werving en selectie van nieuwe werknemers staan competenties die noodzakelijk zijn in partnerschappen centraal Netwerk Individuen en organisaties participeren op basis van (kern)competenties De juiste competenties voor het beoogde resultaat zijn aanwezig in het netwerk Zet competenties gericht in Geeft ruimte aan competentieontwikkeling van de deelnemers

Duurzaamheidscompetenties… Verplaatsen in tijd, ruimte, culturen, disciplines en andere soorten (perspectiefwisseling) Maken van afwegingen, omgaan met soms tegenstrijdige belangen en waarden (Ecologie, Economie, Ethiek, PPP) Kritisch denkvermogen ook tav informatie en eigen gedrag Leggen van verbanden – ‘integratief denken’ Sociaal leren, ‘boundary-crossing’ en co-creatie Anticiperen van verandering, omgaan met onzekerheid

?

Social practices-based (Spaargaren, 2003)

Bron: Van der Hoeven, Wals & Blanken, 2007 Arjen.wals@wur.nl

Agency-competence based Arjen.wals@wur.nl