Slotconferentie INTUIT 30 januari 2008 Alessandra Corda

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Voorlichting 8 januari 2013 Leerlingen en ouders vwo-4
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
De normering van de examens in vogelvlucht
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
PORTFOLIO NT2 Introductie voor IJsbrekergebruikers
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
University of Cambridge & Titus Brandsmalyceum Oss PRESENT
Taal en rekenen in het mbo
No nonsense methode ICT vaardigheden
Loopbaan en Burgerschap Nederlands, Engels Rekenen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Drentse Onderwijsmonitor 2013
KNAG Onderwijsdag Het belang van goede schoolexamens.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Het Europees Referentiekader zin of onzin?. 25 stellingen.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Het gebruik van de computer
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Opzet en ontwikkeling van een high-stake test voor Engels: struikelblokken en routes eromheen Catherine Verguts Olaf Du Pont Universitair Centrum voor.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Voorbeeld a5a · 4b = 20ab b-5a · 4a = -20a 2 c-2a · -6a = 12a 2 d5a · -b · 6c = -30abc e-5b · 3a · -2 = 30ab f-2 · -a = 2a opgave 1 a7a + 8a = 15a b6a.
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Taalontwikkeling in mbo
DELF scolaire Voorlichting 12 januari 2012 Leerlingen en ouders VWO-4.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Diagnostische toetsen voor het MBO
1 PILOT REKENTOETS VO 2012 Henny Tax Cito flitsbijeenkomsten rekenen voortgezet onderwijs september 2011.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Uitspraak trainen met een computer: is dat mogelijk? Ambra Neri Catia Cucchiarini, Helmer Strik Radboud Universiteit Nijmegen, CLST.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Netwerkbijeenkomsten
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Centraal Examen op ‘t Aletta 2013 HAVO 5 & Vwo 6.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 19 SEPTEMBER.  WELKOM  OUDERRAAD (mevr. Jacobs)  ENQUÊTE ( Fleur Drijvers, Gina Slenders)  INFORMATIE EXAMENJAAR (
Voorlichtingsavond VWO 6 16/9/2013. Programma Onderwijstijd Profielwerkstuk Schoolexamen P.T.A. Voortgang Begeleiding Het centraal examen.
Voorlichtingsavond VWO 5
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 11 oktober 2010.
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
De computer bij de centrale examens
Nieuw Nederlands 4e editie
Resultaten behoefteanalyse INTUIT Startbijeenkomst 26 januari 2006 Alessandra Corda (ICTO, UL) Syb Hartog (UOCG, RUG)
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Voorlichtingsavond klas 4 welkom Maandag 22 september 2014.
CAMBRIDGE ENGLISH Verleg je grenzen met Cambridge English op RSG Wiringherlant!
CAMBRIDGE ENGELS.
ontdek wat jij kunt bereiken
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Informatieavond 4 e leerjaar 30 september 2008 HARTELIJK WELKOM
Tto: de laatste ontwikkelingen
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Regelluw en examinering
Transcript van de presentatie:

Dialang en het Europees taalportfolio: Inschattingen niveaus en gemeten scores Slotconferentie INTUIT 30 januari 2008 Alessandra Corda Universiteit Leiden

Inhoud Vragen Achtergrondinformatie CEF en niveau Engels in het vo Resultaten Dialang en Europees Taalportfolio Resultaten SET 10 Vergelijking Dialang en SET 10 Conclusies

Vragen Wat weten we over het niveau aan het eind van het vwo? Hebben studenten het vereiste niveau (C1) in het Engels? Hoe kun je dit meten voor de receptieve en productieve vaardigheden?

Eisen beheersing Engels BA MA UVT vwo, TOEFL 550/213 IELTS 6.0 (= B2+) TOEFL 575/233, IELTS 6.5 (= C1) UU vwo TOEFL 237 of 93, IELTS 6.5 (= C1) UL vwo; IELTS 6.0 (= B2+) IELTS 6.5 (= C1) RUG vwo (B2 prod., C1 rec); TOEFL 580/240, vwo (B2+ prod., C1 rec.); TOEFL 620/260, IELTS 7.0 (= C1+) RU vwo; TOEFL 550/213, IELTS 6.0 (= B2+) Niet gespecificeerd  

Het CEF in het schoolcurriculum Start project ETP 1998, start ontwikkeling webversie 2003 2001: eindtermen gekoppeld aan CEF niveaus 2006: koppeling niveau CE leesvaardigheid aan CEF Opgaven CE Engels vwo: B2, enkele C1

Het CEF in de examens Vanaf 2009 (vmbo), 2011 (vwo): CEF uitgangspunt voor centrale examens (nu omgekeerd) Huidig niveau eindexamenleerlingen (gekoppeld aan CEF) wordt uitgangspunt voor bepaling niveau nieuwe centrale examens, niet langer de oude eindtermen

Centraal examen leesvaardigheid CE leesvaardigheid Engels bedoeld voor kandidaten in het gebied tussen B2 en C1 CEVO-cesuur lager: kandidaten kunnen een voldoende krijgen bij een lagere score 35% behaalt in feite wel het niveau B2 op dit examen Maar in wezen kan men gaan studeren met een onvoldoende voor Engels (vanwege compensatieregelingen) Zie CITO-onderzoeken op http://toetswijzer.kennisnet.nl/html/cef/home.htm

Niveau leesvaardigheid Engels vwo  

Niveau luistervaardigheid Engels vwo  

Dialang Bedoeld voor self-assessment, ook gebruikt als placement test Adaptieve toets (5 onderdelen)

Resultaten Dialang Leiden Woorden schat Taalstruc turen Luisteren Lezen Schrijven N=263 N=260 N=248 N=258 A1 3 1 A2 2 11 B1 5 17 15 24 46 B2 138 130 65 75 123 C1 92 89 96 120 70 C2 23 80 28 7

Resultaten Dialang RUG en RUG + Leiden Lezen Schrijven N=317 A1 A2 2 1 B1 47 41 B2 109 153 C1 142 108 C2 17 14 RUG Lei Lezen Schrijven N=565 N=575 A1 1 A2 3 12 B1 71 87 B2 184 276 C1 262 178 C2 45 21

Resultaten Dialang Samenvatting gegevens Leiden Taalstructuren, woordenschat, schrijven: ongeveer de helft op B2, nog ca. 30% C1 Lezen: 30% B2, 48% C1, 11% C2 Luisteren: 25% B2, 37% C1, 31% C2 Samenvatting gegevens RUG + Leiden Lezen: 32% B2, 46% C1, 8% C2 Schrijven: 48% B2, 31% C1

Voorlopige conclusies Eindniveau vwo lezen en luisteren Ca. twee derde leerlingen onder niveau B2 Resultaten Dialang studenten pre-MA: Leesvaardigheid (N=565): 46% onder niveau C1 Luistervaardigheid (N= 260): 32% onder niveau C1

Vragen Hoe kun je meten of studenten het vereiste niveau (C1) voor schrijf- en spreekvaardigheid hebben? Schrijven: Dialang? Spreken: SET 10? Self assessment: ETP

Resultaten Europees Taalportfolio Spreken Gesprekken voeren N = 48 N = 51 A1 1 A2 11 13 B1 21 24 B2 12 C1 C2

ETP vs Dialang / QPT ETP vs Dialang 22 studenten 6 studenten: Dialang gelijk aan self-assessment 13 studenten: Dialang hoger dan self-assessment 3 studenten: Dialang lager dan self-assessment ETP vs QPT 10 studenten 4 studenten: self assessment opvallend lager dan QPT 2 studenten: self assessment ongeveer gelijk (hetzij wat lager) dan QPT 4 studenten: self assessment lager dan QPT CEF niveau Dialang vaker hoger dan CEF niveau self assessment CEF niveau QPT altijd hoger dan CEF niveau self assessment

SET 10 Leiden + RU N = 48 A1 1 A2 B1 7 B2 11 C1 19 C2 9

SET 10 vs Dialang SET 10 vs Dialang 13 studenten (12 NL, 1 Chinese studente) Scorepercentages per niveaus, Dialang: 0% A1-A2 60% B1-B2 40% C1-C2 Scorepercentages per niveaus, SET 10: 8% A1-A2 39% B1-B2 53% C1-C2

Dialang

SET 10

SET 10 vs ETP SET 10 vs ETP 18 studenten in 12 gevallen resultaat SET 10 hoger dan self assessment ETP In 3 gevallen resultaat SET 10 gelijk aan self assessment ETP In 3 gevallen resultaat SET 10 lager dan self assessment ETP

Voorlopige conclusies In SET 10 heeft 58% van de studenten het vereiste niveau (C1 of hoger) Vergelijking SET 10 – Dialang (N = 13) studenten scoren vaker op C1-C2 niveau in SET 10 dan in Dialang (53% vs 40%) Vergelijking SET 10 – ETP (N = 18) Score SET 10 in 66% van de gevallen hoger dan self assessment Discrimineert SET 10 op hogere niveaus?

Vragen en antwoorden Wat weten we over het niveau Engels aan het eind van het vwo? ca. 1/3: leesvaardigheid en luistervaardigheid B2 en > Hoe kun je meten of studenten het vereiste niveau (C1) in het Engels hebben? Dialang Toetsen gekoppeld aan CEF: SET 10, QPT Beoordeling van prestaties via aan CEF gerelateerde criteria Self assessment: ETP Hebben studenten het vereiste niveau (C1) in het Engels? Volgens Dialang: 67% kan luisteren op niveau C1 en > (n=260) 54% kan lezen op niveau C1 en > (n=565) 34% kan schrijven op niveau C1 en > (n=575) Volgens SET 10: 58% kan spreken op niveau C1 en > (n=48) nog niet genoeg gegevens, wel indruk dat percentage lager is