The right people in the right place at the right time

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

Hier iets over “Inleiding: ons proces: Wat is Gamification, Achtergrond, Voorbeelden, Model voor Onderwijs, Experimenten voor Honours, doorgroei naar HL.
Opleidingsadviseur Fundeon
Online Matchen ‘Van Recruitment tot kwalitatieve selectie’
Innoveren voor gezondheid
Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
Het effect van etniciteit op testscores tijdens de selectie van politieagenten Lonneke de Meijer AIO Arbeids- en Organisatiepsychologie.
Edushock leerfestival
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Duurzaam inzetbaar gedurende de hele levensloop
Enkele Determinanten van Peer Review Presentatie werkstuk Geert Wissink Universiteit van Amsterdam, 13 januari 2003.
Op zoek naar de ware This material is freely provided to help you build your own Power Point presentation to meet the needs of your group. 1 Based on eBook:
VLAAMSE WERKBAARHEIDSMONITOR
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
“Goed bezig, nu voor later” Veiligheid, een kwestie van gedrag?
Psychologie en energiebesparing
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Annet H. de Lange Een leven lang gemotiveerd aan het werk?
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart.
Human Capital & Strategic Personnel Planning
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Registratie van achtergrondfactoren bij patiënten in de huisartsenpraktijk: welke zijn volgens huisartsen belangrijk om te registreren? Een Delphi studie.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Informeel leren en….. social media
Blogs Annette Ficker Tim Oosterwijk Opdrachtgever: Matthieu Jonckheere
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Rewarding seniority Fischer (2008). Journal of Social Psychology, 148(2),
Professionele ontwikkeling
Determinants of older and younger workers’ job satisfaction and organisational commitment in Belgium and Sweden Claes & van de Ven (2008). Ageing & Society,
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Leraar, school en opleiding
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Seniorentijd NIP lezing.
Schitterende Organisaties®
Sociaal-economische verschillen in roken: de rol van de omgeving
Wat je moet weten van meten in wetenschap en praktijk Basiscursus meetinstrumenten UNO-VUmc Wilco Achterberg Lizette Wattel 3 oktober 2007.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Oog voor het verschil Een op diversiteitgericht HRM-beleid dient het individu centraal te stellen. Paul breman, lobke smeels en maartje kleijn DIVERSITEIT.
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
The ethical decision making of men and women executives in international business situations Valentine & Rittenburg (2007). Journal of Business Ethics,
National culture, leadership and citizenship: Implications for cross-cultural management Testa (2009). Internatioal Journal of Hospitality Management,
Wie wordt er leraar? Bart Golsteyn, Stan Vermeulen, Inge de Wolf
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
HR Onderzoek FD HR Enquête de resultaten - Mei 2009.
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
Assessment bij minderheidsgroepen de situationele beoordelingstest
1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke.
Het optimale design versus de weerbarstige praktijk Prof. Dr. Jan Busschbach
How do organizations allocate rewards? Fischer et al. (2007). Journal of Cross-Cultural Psychology, 38(1), 3-18.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Scholing als strategie voor het implementeren van de fysiotherapie richtlijn artrose heup/knie Wilfred Peter.
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
De Betekeniseconomie.
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
Sector, Firm Size and ICT investments
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
Jannes Huisman Senior coach
Towards and Africa Europe Partnership
Boeien en binden van goede medewerkers
Transcript van de presentatie:

The right people in the right place at the right time Assessment van Persoonlijkheid en Motivatie & Leeftijd Assumpties, Onderzoek & Praktische implicaties The right people in the right place at the right time Dr. Wieby M.M. Altink wieby.altink@shlgroup.nl Februari 2010 ©2010 SHL Group Limited www.shl.com

Inleiding Korte presentatie Assessment & Development: doel Assumpties en meta-analyses: effect van leeftijd Onderzoeksresultaten: Persoonlijkheid, Motivatie & Leeftijd Discussie aan de hand van stellingen Praktische implicaties ©2009 SHL Group Limited

SHL wereldwijd Americas Argentina Canada USA EMEA Belgium Lithuania Denmark Netherlands Estonia Norway Finland Poland France Portugal Germany Saudi-Arabia Greece Sweden UK Switzerland Hungary Spain Ireland South Africa Israel Turkey Italy Latvia Asia Pacific Australia China Hong Kong India Indonesia Japan New Zealand Singapore South Korea v1

SHL Opgericht in 1977 , door Prof. Peter Saville en Roger Holdsworth 60 kantoren, in 40 landen met 250 meetinstrumenten in meer dan 30 talen; 1000 medewerkers wereldwijd, meer dan 600 consultants SHL Nederland (Psychotechniek); Research Center in UK -> Veelheid aan gegevens en onderzoek inzake assessment & development

Assessment & Development Veelvuldig gebruik bij selectie/ontwikkeling: Onderdelen varieren afhankelijk van vraag. In vrijwel alle procedures metingen (meer of minder objectief) van persoonlijkheid/gedragsvoorkeuren en motivatie. Kan het gebruik van dergelijke metingen een onterechte differentiatie van mensen op basis van leeftijd in de hand werken? Hier beperken we ons tot het gebruik van objectieve, gestandaardiseerde meetinstrumenten. ©2010 SHL Group Limited

Assessment & Development Model Focus on what, how and potential Social Factors Economic Factors Result (What) ‘Lag’ measures Performance metrics Track record Behaviour (How) ‘Now’ measures using competency based assessment Behaviour/Competencies - 360 Skills Result Market Context Business Context Potential ‘Lead’ measures using competency based assessment Cognitive – Ability tests Personality - OPQ Motivation - MQ Potential Behaviour Political Factors Organisation Strategy ©2010 SHL Group Limited

Competenties: basis voor assessment Definitie competentie: concreet waarneembaar gedrag dat gerelateerd is aan het succesvol vervullen van werkactiviteiten - Opgebouwd uit verschillende aspecten welke samen leiden tot succesvol functioneren - Beschreven in termen van concreet waarneembaar gedrag - Ene competentie beter te ontwikkelen dan de andere Capa-citeiten Persoon- lijkheid Motivatie Kennis

Uitgangspunten “fair” assessment Bij design meetinstrumenten mogelijke onterechte discriminatie vermijden: Definitie begrippen, Samenstellen van vragen, Studies naar equivalentie van metingen Onderzoek naar groepsverschillen: Afname bij verschillende groepen van voldoende omvang, Verschillende statistische analyses Instructie/training van gebruikers ©2009 SHL Group Limited

Invloed/effect leeftijd? Redenen om effect te vermoeden: Verminderde arbeidsprestaties bij hogere leeftijd Afname cognitieve vermogens bij hogere leeftijd - Veranderende motivatie bij hogere leeftijd Andere gedragsvoorkeuren bij hogere leeftijd Verminderde mobiliteit/carriere ontwikkeling Negatieve beeldvorming: effect van gedragstereotypering Etc ©2009 SHL Group Limited

Resultaten meta-analyses (1) No differences on core task performance. Older people more citizenship behaviours, greater safety behaviours, engage less in counterproductive behaviour – Ng & Feldmann, 2008 Decline in fluid intelligence (working memory, processing new information), an increase in crystallised intelligence (educational and experiental knowledge) – Schaie, 2005 With older age some tasks will require more effort and others less: attractiveness of tasks change, attainment of level of career progression change motives – more value on autonomy and flexibility, less on extrinsic rewards – Warr, 2001, Kanfer & Ackerman, 2004. ©2009 SHL Group Limited

Resultaten meta-analyses (2) The impact of age on personality questionnaire results is typically small. Individual differences other than age likely to account for most differences observed (education, seniority, gender etc.) – Bywater, Hurst & Philpot, 2009 Perceptions of older employees: less trainable, less satisified with job and less productive. This can induce stereotypes and discrimination but also self-fulfilling prophecies - Appelbaum, Serena & Shapiro, 2005; Henkens, 2005 ©2009 SHL Group Limited

SHL Onderzoek ©2009 SHL Group Limited

SHL studies Drie meetinstrumenten Motivation Questionnaire, Occupational Personality Questionnaire, Competency ratings MQ & age: N= 7.000 (Eur) – Inceoglu, Segers, Bartram, Vloeberghs, 2009 OPQ & age: Verschillende studies o.a. N= 57.000 (UK) – Bywater, 2009 Competency ratings, OPQ & MQ: o.a. N = 5.000 (Eur) - Inceoglu, Warr, Bartram, 2007 NB: NL versie is equivalent aan UK/Europe versies (semantisch en psychometrisch equivalent). Voor beschrijving van meetinstrumenten zie www.shl.com ©2009 SHL Group Limited

MQ: wat iemand drijft/motiveert Energie & Dynamiek Werkdruk Prestatiebehoefte Competitie Faalangst Invloed Balans Commercie Intrinsiek Interessant werk Flexibiliteit/Structuur Autonomie Synergie Verbondenheid Erkenning Persoonlijke Ethiek Comfort en zekerheid Persoonlijke Groei Extrinsiek Beloning Progressie Status

Resultaten: MQ en leeftijd (1) Na controle demografische variabelen (sexe, land, opleiding), correctie non-lineariteit, etc, significante verschillen (P<.001) voor: Afname: Competitie, Persoonlijke groei, Promotie Toename: Autonomie, Persoonlijke ethiek =>Ouderen zoeken minder de vergelijking met anderen, worden minder gemotiveerd door leermogelijkheden, zijn minder gedreven om vooruitgang in het werk te zoeken. Zij hebben meer behoefte aan onafhankelijkheid, bekommeren zich meer om kwaliteit en ethiek ©2009 SHL Group Limited

Resultaten: MQ en leeftijd (2) Effect size is klein, <= .02, m.u.v. promotie (.07). In landen met ´late-exit´ culture (Nordic) is afname van behoefte promotie kleiner. Steekproef: 21 -70 jaar, 68% tussen 32 en 50 jaar. Conclusie: “age effects are likely to have very little practical implications for HRM”….”inter-individual differences are likely to be larger than between group differences”…”focus on motivators relevant for the individual employee”. ©2009 SHL Group Limited

OPQ - Voorkeurstijlen 32 schalen over 3 gebieden: Relaties met mensen, denkstijlen, gevoelens en emoties Voorbeeld enkele schalen: ©2009 SHL Group Limited

Resultaten: OPQ en leeftijd (1) 31 van de 32 schalen correleren lager dan .10 met leeftijd. Alleen ´Ambitieus` heeft correlatie -.19 Effect size met correctie voor non-lineariteit: Ouderen meer voorkeur voor leidinggeven , besluitvaardig , lagere scores op extravert en ambitieus =>Ouderen geven zelf aan graag de leiding te nemen, geneigd te zijn vlot te beslissen, er minder van te houden in het centrum van belangstelling te staan en carrière maken als minder belangrijk te zien. ©2009 SHL Group Limited

Resultaten: OPQ en leeftijd (2) Effect size is klein, <= .5 (medium effect = .5 -.8), m.u.v. ambitieus (1.2). Steekproef: 20 -70 jaar, weinig personen onder 20 en boven 60 jaar. =>Conclusie: “The impact of age on OPQ results is small”….. “Individual differences other than age likely to account for most differences observed (education, gender etc.)” ©2009 SHL Group Limited

Resultaten: Competentie voorspelling In de praktijk worden “motivatie” en “persoonlijkheid“ door elkaar gebruikt. Onderzoek toont aan dat OPQ en MQ twee verschillende typen constructen meten. Persoonlijkheid legt meer nadruk op eigen voorkeur voor gedrag, motivatie op wat mensen zoeken in de omgeving. Persoonlijkheid (OPQ) voorspelt competenties in het werk Motivatie (MQ) voegt daar een unieke voorspelling aan toe. (tezamen correlaties met competentie oordelen tussen .30 en .50 – afhankelijk van criterium). Beide instrumenten veelvuldig onderzocht op mogelijke ´bias´ (leeftijd, sekse, cultuur): vrijwel unbiased. ©2009 SHL Group Limited

Implicaties Resultaten zijn in lijn met meta analyses: weinig reden om te verwachten dat scores voor senioren sterk afwijken. Definitie van ´senior´. Bepaalde leeftijden ondervertegenwoordigd in onderzoek. Is er echter reden om te vermoeden dat score niveau na 60 jaar ineens anders wordt? Het is mogelijk om instrumenten samen te stellen die zoveel mogelijk ´unbiased´ zijn. Assessment omvat vaak meer dan alleen instrumenten. M.b.t. simulaties nog weinig onderzoek (rollenspelen e.d.) ©2009 SHL Group Limited

Implicaties voor praktijk assessment Bij constructie instrumenten rekening houden met gehele doelgroep – dus ook senioren Studies naar subgroepen zijn noodzakelijk Instrumenten zijn hulpmiddelen om in gesprek te komen met deelnemers. Resultaten verifieren in gesprek Bij interpretatie individuele resultaten altijd eventuele groepsverschillen (leeftijd, sekse, opleiding, cultuur, e.d.) in het achterhoofd houden ->Bij assessment zo veel mogelijk gebruik maken van objectieve en beproefde instrumenten ©2009 SHL Group Limited

Discussie - stellingen Wat onderzoek aantoont maakt niet uit, de werking van stereotypen is niet tegen te gaan Onterechte behandeling van ouderen bij selectie of doorstroming is te voorkomen door gebruik van assessments De rol van de psycholoog bij de inzet van senioren is beperkt: het is eerder een discussie over salaris/geld Denken in groepen is verspilling van (individueel) menselijk kapitaal. Organisaties e.d. missen veel ´business´ en ´geld´ Verschillen tussen echte (kalender) leeftijd, zelf ervaren leeftijd, waargenomen leeftijd : opnemen in onderzoek ©2009 SHL Group Limited

www.shl.com ©2009 SHL Group Limited