Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nut en noodzaak van evaluatieonderzoek
Advertisements

Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Training Europees project Hear Me.
Realisatie kindcentrum
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Evalueren is een verzamelnaam van:
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Als je dit krijgt Betekent het dat je
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Van probleemstelling naar doelstelling
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
De kaart is niet het landschap
Waarderende praktijkanalyse verrijkt je kijk!
Oplossingsgericht coachen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
In de juiste volgorde Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie
10 juni 2014 Wim Mulder en Lobke Spruijt
ICT in een dynamische context
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Begeleidingsplannen GGZ
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Bijstellen De laatste fase in het cyclisch model voor methodisch werken heet ‘bijstellen’. Binnen een hulpverleningstraject betekent bijstellen dat je.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Wanneer doelen doelloos blijven. Over weerstand en doelen
AA OPTIMAAL VAN BUITEN NAAR BINNEN. Inhoud Welkom Inhoud presentatie -Korte introductie -Onderzoeksopzet -Huidige situatie -Onderzoeksresultaten -Belemmeringen.
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Competentiemanagement in de techniek
MEE Sociale Netwerk Versterking samen redzaam
De kracht van informatie voor beleidsontwikkeling
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.
Coaching week Rotterdam Academy.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
GEZINS- EN WIJKGERICHT WERKEN 10. Vervolg MPG, analyse en aanpak.
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Korte Oplossingsgerichte Therapie Raymond Smulders
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
Concreet aan de slag met coreset ICF 1. Indiceringsinstrument obv ICF Hoe is het indiceringsinstrument opgebouwd? 43 categorieën Elke categorie is voorzien.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Familie netwerkberaad. Aanleiding Er is een situatie in het gezin ontstaan die onveilig is of kan worden. Familie netwerkberaad.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Vormgeven en uitvoeren van een op de gemeenschap gerichte aanpak bij zorgmijding.
Natuurlijk, een netwerkcoach! Hanny van der Meer & Francien Bekius Steunpunt Mantelzorg Dokkumer-Wâlden.
ZGK les 4 Coördineren en afstemmen van de zorg in de branches.
Integraal sociaal werk
Impuls - Onderzoekscentrum maatschappelijke zorg
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Werkplan/onderhoudsplan/beheersplan
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Coaching.
volgende bladzijde terug
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Evaluatieonderzoek.
Coaching.
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Transcript van de presentatie:

Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken H7 Methodisch werken Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken Uitvoering Doelstelling Strategie

Doel probleemstelling fase Wat is het probleem? Gericht op waar aan gewerkt moet worden. Wie, wat, waar, wanneer, waarom, welke en waardoor. © Boom Lemma uitgevers.

Wie stelt het probleem? De cliënt. De omgeving van de cliënt: o.a. familie, buren. De professionele hulpverlener. © Boom Lemma uitgevers.

Model: huidige situatie, gewenste situatie Waar moet je beginnen? Tussen werkelijkheid (huidige situatie) en wens (gewenste situatie) ligt de probleemstelling. In tekening: Huidige situatie probleemstellingruimte gewenste situatie © Boom Lemma uitgevers.

Komen tot gewenste situatie Hulpmiddelen om de gewenste situatie te kunnen beschrijven: Het stellen van de wondervraag: je mag een wens doen om de situatie te laten veranderen, wat kies je dan? Het stellen van de schaalvraag: welk cijfer geef je aan de huidige situatie en hoe moet uw situatie eruitzien om een tien te kunnen scoren? © Boom Lemma uitgevers.

Model: verleden versus heden Cliënt in gedachten meenemen naar vroegere tijden. Welke zorgen had je toen niet die je nu wel hebt? Welke problemen hebben je veel hoofdbrekens bezorgd? Wat is er nodig om gelukkig te worden?  © Boom Lemma uitgevers.

Valkuilen bij het formuleren van een probleemstelling. Te snel geformuleerd Te breed opgezet Te algemeen geformuleerd Te breedsprakig geformuleerd Past niet binnen je tijd Past niet bij je kennis of mogelijkheden © Boom Lemma uitgevers.