School of Education Associatie K.U.Leuven donderdag 13 november

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Mediaopvoeding.
Opbrengstgericht werken
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
Samenwerken in burgerschap
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Het nieuwe schooljaar in de tienkamp Frank Vandenbroucke 29 augustus 2008.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
1zorg-route.
Voortgangsgesprek fase 1
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Op school en in de scholengemeenschap
Handelingsplannen.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
Verpleegkundig redeneren
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Taalscreening fase 2: opvolging
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Planmatig differentiëren tijdens een instructieles
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Schoolse taalvaardigheid bij rekenen Een onderzoek naar verschillen in gedrag, kennis, vaardigheden en attitudes van leraren basisonderwijs Nanke Dokter.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Presentatie EduCheck SOML
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Dag van het SO – workshop CLIL
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Gepersonaliseerd leren
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Zelfevaluatie GOK.
Transcript van de presentatie:

School of Education Associatie K.U.Leuven donderdag 13 november

Talenbeleid in het leerplichtonderwijs Welke effecten en ontwikkelingen verwachten we op korte en lange termijn? William Vroonen Inspecteur Secundair onderwijs

Inhoud Waarom talenbeleid als aandachtspunt in schooldoorlichtingen meenemen? Welke invalshoeken zal de onderwijsinspectie hanteren om beleidsprocessen in scholen en centra –zoals talenbeleid- in kaart te brengen? Welke ontwikkelingen zijn in scholen noodzakelijk zijn opdat de aandacht voor talenbeleid ook tot de gewenste resultaten zou leiden? Hoe kunnen de lerarenopleidingen het talenbeleid in de scholen (verder) ondersteunen?

Deel 1 De talenbeleidsnota als referentiekader

De talenbeleidsnota als referentiekader Definitie talenbeleid “Talenbeleid is een structurele en strategische poging van een schoolteam om de onderwijspraktijk aan te passen aan de taalleerbehoeften van de leerlingen, met het oog op het bevorderen van hun algemene ontwikkeling en het verbeteren van hun onderwijsresultaten.”

De uitgangspunten van de talenbeleidsnota Europa; de Pisa-resultaten; taalvaardigheid als basis voor het verwerven van vreemde talen.

De doelstellingen van de talenbeleidsnota de schoolprestaties anderstalige leerlingen verbeteren; de competentie in vreemde talen verhogen.

Negen beleidsthema’s Schooltaal Nederlands Taalstructuren en taalvaardigheid Beheersingsniveau van de bestaande eindtermen Vroeg vreemdetalenaanbod Frans in het basisonderwijs en de overgang van basisonderwijs naar secundair onderwijs Vreemdetalenonderwijs in het secundair onderwijs Peilingen en taaltoetsen als ondersteuning van het talenbeleid van de overheid en van de scholen Content and Language Integrated Learning (CLIL) Uitwisselingen voor leerlingen en leraren

Een talenbeleid in elke school

Deel 2 De invalshoeken die de onderwijsinspectie zal hanteren om beleidsprocessen in scholen en centra –zoals talenbeleid- in kaart te brengen.

Gedifferentieerde doorlichting internationale tendensen en beleidsevoluties; meerwaarde.

Gedifferentieerde doorlichting vooronderzoek; voorstel voor doorlichting; eigenlijke doorlichting: output; processen: de kijkwijzer.

De kijkwijzer Een kwaliteitsvolle werking impliceert: zorg dragen voor de processen; de beoogde effecten in kaart brengen en bereiken Verschillen in beginsituatie en behoeften: zin voor ontwikkeling; zin voor verantwoording. Kwaliteit bieden = kwaliteit bewaken: Interne kwaliteitszorg; Externe kwaliteitszorg.

Aandacht voor zorg Aandacht voor effecten Z1. brengt de beginsituatie van de lc in kaart competentieniveau, beginsituatie, vroegere resultaten, attitudes, leer- en socio-emotionele problemen, ... Z2. brengt de zorgbehoefte van de lc in kaart remediëring, aangepaste aanpak tijdens de les, ... Z3. ondersteuning van het leer- of ontwikkelingsproces curriculum: lesmateriaal aangepast aan het niveau van de lc, uitdagend en uitnodigend lesmateriaal, werkvormen, ... begeleiding: differentiatie, remediëring, ... evaluatie: feedback rond leervorderingen, ... Z4. organisatorische ondersteuning klasmanagement, gestructureerde lessen en cursus, planning van lessen, opdrachten en evaluatie, ... Z5. materiële en financiële ondersteuning materiële uitrusting om doelstellingen te realiseren, aandacht voor materieel welzijn, gebruik van de geboden mogelijkheden, mogelijkheden om tekorten kenbaar te maken bij beleid, ... E1. normstelling vooraf vastleggen van effecten rond: ET/OD en leerplandoelen: richtinggevend voor het onderwijsleerproces, ... vakoverschrijdende ET/OD, attitudes, ... ondersteuning van het leerproces: resultaten van remediëring, ... E2. monitoring registreren van de leervorderingen E3. meting effecten representatieve, transparante en valide evaluatie (gericht op de meting van de vooropgestelde doelen) van: ET/OD en leerplandoelen vakoverschrijdende ET/OD, ... inspanningen rond ondersteuning van het leerproces Aandacht voor ontwikkeling Aandacht voor verantwoording O1. beleidsruimte mate waarin men op de hoogte is van het beleid rond curriculum, begeleiding en evaluatie op vlak van het wettelijk kader op vlak van het school/centrumbeleid O2. openheid ten aanzien van externe ontwikkelingen bijscholing rond ET/OD, leerplandoelstellingen, kennis van nieuwe tendensen in onderwijs, ... O3. gebruik beleidsruimte, ontwikkelingsdynamiek op basis van relevante analyse en met inzicht (in beleidsruimte, vanuit scholing, via overleg met pedagogische begeleiding, ...) veranderen en bijsturen van: onderwijskundig handelen, lesmateriaal, begeleiding, evaluatie, ... O4. ontwikkelingsdynamiek: bottom-up ontwikkeling multiplicatie van kennis en bijscholing, participatie aan ondersteunende structuren (vakwerkgroep, collegiale consultatie, intervisie, multidisciplinair overleg, ...), participatie aan de ontwikkeling van het schoolbeleid, ... V1. visie op rol en verantwoordelijkheid bij: - realiseren/nastreven van de ET/OD, leerplandoelen - nastreven van de vormingsdoelen - begeleiding van het individueel leerproces V2. interne en externe verantwoording op een verifieerbare wijze verantwoording afleggen aan beleid, leerlingen, ouders, vervolgonderwijs, arbeidsmarkt, ... over (bijsturingen van): onderwijskundig handelen de beoogde effecten de bereikte effecten Aandacht voor interne evaluatie Aandacht voor externe evaluatie I1. gegevensverzameling interne gegevens over: het eigen onderwijskundig handelen de leerlingenprestaties, ... I2. gegevensverwerking en –analyse op basis van criteria verwerken en analyseren conclusies trekken (wat is goed, wat bijsturen, ...) EE1. gegevensverzameling externe gegevens over: EE2. gegevensverwerking en –analyse

De kijkwijzer Aandacht voor zorg  Aandacht voor effecten

De kijkwijzer Aandacht voor zorg  Aandacht voor effecten

De kijkwijzer Aandacht voor ontwikkeling  Aandacht voor verantwoording

De kijkwijzer Aandacht voor ontwikkeling  Aandacht voor verantwoording

De kijkwijzer Aandacht voor interne evaluatie  Aandacht voor externe evaluatie

De kijkwijzer Aandacht voor interne evaluatie  Aandacht voor externe evaluatie

Deel 3 Welke ontwikkelingen zijn noodzakelijk opdat de aandacht voor talenbeleid ook tot de gewenste resultaten zou leiden?

Negen beleidsthema’s Schooltaal Nederlands Taalstructuren en taalvaardigheid Beheersingsniveau van de bestaande eindtermen Vroeg vreemdetalenaanbod Frans in het basisonderwijs en de overgang van basisonderwijs naar secundair onderwijs Vreemdetalenonderwijs in het secundair onderwijs Peilingen en taaltoetsen als ondersteuning van het talenbeleid van de overheid en van de scholen Content and Language Integrated Learning (CLIL) Uitwisselingen voor leerlingen en leraren

Suggesties voor (verdere) ondersteuning door de lerarenopleiders. Deel 4 Suggesties voor (verdere) ondersteuning door de lerarenopleiders.

Implicaties op de lerarenopleiding (1) De lerarenopleidingen besteden extra aandacht besteden aan de kennis van het Nederlands van alle kandidaat-leraren.

Implicaties op de lerarenopleiding (2) Ook de lerarenopleidingen ontwikkelen een talenbeleidsplan.

Implicaties op de lerarenopleiding (3) De lerarenopleidingen bereiden leraren voor op het omgaan met anderstalige leerlingen in de klas en op het creëren van een taalrijke omgeving.

Implicaties op de lerarenopleiding (4) De lerarenopleiding bereiden leraren voor op een schoolbrede aanpak van beleidsinitiatieven, waarbij ze bij elkaar in de klas komen kijken en elkaar coachen.

Implicaties op de lerarenopleiding (5) De lerarenopleidingen gebruiken het European Profile for Language Teacher Education – A Frame of Reference inde opleiding van leraren vreemde talen.

Implicaties op de lerarenopleiding (6) De lerarenopleidingen integreren talensensibilisering en initiatie Frans in de opleiding. De lerarenopleidingen versterken de basiscompetentie taalvaardigheid Frans bij toekomstige leraren basisonderwijs in de opleiding. De lerarenopleidingen stimuleren de aandacht voor structureel overleg tussen de leraren van de derde graad van het basisonderwijs en de eerste graad secundair onderwijs rond de eindtermen en leerplannen Frans.

Implicaties op de lerarenopleiding (7) De rol en het belang van taaltoetsen en van een evaluatiebeleid (in alle vakken) krijgen in de lerarenopleiding meer aandacht.

Implicaties op de lerarenopleiding (8) De lerarenopleidingen besteden meer aandacht aan de vaardigheidsaspecten en de taalstructurele elementen: functionele taalvaardigheid, actieve werkvormen, procesgerichte evaluatie …

Implicaties op de lerarenopleiding (9) Lectoren uit lerarenopleidingen doen bedrijfstages in kleuter-, basis-, secundair onderwijs.

Talenbeleid in het leerplichtonderwijs Welke effecten en ontwikkelingen verwachten we op korte en lange termijn? William Vroonen Inspecteur Secundair onderwijs