Te slim om veters te strikken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht.
Zelfsturing en executieve functies.
Creatieve opwarmingen Niveau 1
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Uitgangspunten: niets is wat het lijkt het verleden is een beperking
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
Passend onderwijs.
The Human side of Enterprise Douglas Mcgregor. conventional view ► Het management is verantwoordelijk de productie elementen ► Werknemers moeten aangemoedigd.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Rekenproblemen en Dyscalculie
‘Het talent bestaat niet.
Neighbourhood skills audit Justien Jonckheere – Mentor vzw SUCCES MC 8 – April 4th 2012.
Oog voor slimme kinderen?!
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Wat is belangrijk om te leren?
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Visie op zorg Algemeen didactisch model
Presentatie Executieve functies
Executieve Functies (in vogelvlucht) Monique Hartman
Executieve Functies en Passend onderwijs
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
Welkom in groep 3b.
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Algemene ouderavond dolfijngroepen TriVia
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Drs. Leo Baauw Gz-psycholoog / orthopedagoog 27 maart 2014 Ouderavond Andersenschool Hoogbegaafd, het recht op anders zijn.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Cognitief trainen: gamen? arend de kloet orthopedagoog, gz-psycholoog Sophia Revalidatie lector Revalidatie De Haagse Hogeschool.
Talent stimuleren en ontwikkelen
Dyslexie en comorbiditeit (dubbeldiagnose) Door Corry Broek n.a.v. de conferentie Lexima 2012.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Passend onderwijs en self-efficacy De leraar binnen passend onderwijs Woensdag 9 april 2014.
Slimme kinderen en dyslexie. Wat is uw associatie?
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Executieve Functies.
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
“Handling Stress and Avoiding Burnout”
Executieve functies Marije Ruben.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Executieve functies Bijeenkomst 2 Dinsdag 7 maart
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Door Sabrina Heijnen.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Bewegen en Cognitie Chris Visscher Esther Hartman
‘De effecten van alcohol en de kwetsbarheid voor verslaving’
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Verbetering loopbaanbegeleiding
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Te slim om veters te strikken Te slim om veters te strikken? Over hoogbegaafdheid en executieve functies De Vuurvogel, 20 maart Willemien Schollaart-Vogel MSc., orthopedagoge

Executieve functies Hogere controlefuncties van de hersenen Zorgen voor sturing en controle van gedrag

Executieve functies Denken (cognitie) Doen (gedrag) Werkgeheugen Planning/prioritisering Organisatie Timemanagement Metacognitie Respons-inhibitie Emotieregulatie Volgehouden aandacht Taakinitiatie Doelgericht gedrag Flexibiliteit

Bloeien en snoeien 4/5 jaar: eerste bloeiperiode 5-10 jaar: eerste snoeiperiode 11 jaar: tweede bloeiperiode 12-18 jaar: tweede snoeiperiode Use it or lose is!

Executieve Functies Individueel verschil in ontwikkeling Sterk en zwak ADHD Hoogbegaafdheid

Hoogbegaafd/ executieve functies Gebrek aan automatiseren - contextwisseling Lage eisen op school Verkeerde verwachtingen Perfectionisme en faalangst

Hulp bij versterken van executieve functies De omgeving aanpassen Trainen van het kind zelf Vraag: Kan het kind het straks ook zonder mij?

Vuistregels Stel vast wat je van je kind kunt verwachten (asynchrone ontwikkeling!). Werk van buiten naar binnen. Maak gebruik van de intrinsieke motivatie. Maak verschil tussen taken waar het kind niet goed in is en taken die saai zijn.

Vuistregels 5. Geef precies voldoende steun om succes te boeken. 6. Beloon de poging, niet het resultaat. 7. Geef het goede voorbeeld. 8. Breng humor in.

Aanpak voor coaches/leerkrachten Stap 1: Verzamel informatie (observaties, gesprekken, BRIEF, CBCL/TRF, voorbeelden van werk) Stap 2: Kies een functie uit voor de eerste interventie en stel een doel vast.

Aanpak voor coaches/leerkrachten Stap 3: Ontwerp een interventie. Elementen: Steun/aanpassingen omgeving Vaardigheden die het kind moet leren en hoe aan te leren? Stimulatie