‘(Thuis-) Zorg in Beweging’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
De fundamenten van de organisatiestructuur
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Medezeggenschap en de Benchmark
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Verkoop- en debiteurenproces
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
de werkgever van de toekomst
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Missie, visie, strategie & jaarplan
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Schitterende Organisaties®
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
K.U.Leuven ~ Parkstraat 45 b 3601, B-3000 Leuven ~ Tel ~ Fax ~ G. Van Hootegem Synergy in de sociale.
Operatie Tychon. Tychon Historie Negatief satisfactieonderzoek Minder van bovenaf sturend FBB meer coachend DPM Decentraal Personeels Management -Methoden.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Groep Colruyt en ‘participatie’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Hervorming langdurige zorg
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
2020 Boer of mineralenmanager? 1. Evenwicht? Bodem & vakmanschap Info DMS % %
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
VGN 30 mei, 5 en 7 juni 2007 ZORG AFGEREKEND? Transparantie door Benchmarks Gebruikt u het of gebruikt het u? Dr. Matthijs Almekinders 1 Dynamiek, complexiteit.
Transcript van de presentatie:

‘(Thuis-) Zorg in Beweging’ Taskforce innovatieve arbeidsorganisatie Synergie: innovatie van werk & organisatie Dr. Matthijs Almekinders Slotcongres 15 april 2008 1 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Innovatie van werk & organisatie Introductie Context en trends: verwachtingen & eisen Traditioneel organiseren werkt niet meer* Paradigma shift: andere aanpak en inrichting* *De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ 2 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 Introductie Zoon middenstander Commerciëel dienstverlening Ondernemer ex-Bestuursvoorzitter care-organisatie € 300 mln Denkende doener? 3 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 Context & trends: verwachtingen & eisen Globalisering Toekomstbestendige zorg? Kosten Personeel Amerikaanse ordening leidend: - ondernemingsgewijze productie, ‘red tape’ 4 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 Context & trends: verwachtingen & eisen Europa: marktwerking (versterking consumentenmacht) Anti-kartel Aanbestedingen Transparantie Schaalvergroting, internationalisering Institutionalisering, bureaucratisering VERGRIJZING 5 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 Context & trends: verwachtingen & eisen Nederland: Modernisering Publieke Stelsel Marktwerking Keuzevrijheid Kwaliteitsverhoging Innovatie Kostenbeheersing (prijsconcurrentie) Verschuiving van Publiek naar Privaat VERGRIJZING 6 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 Context & trends: verwachtingen & eisen Hogere prestatie-eisen aan (ouderen-)zorg Meer Klanten Klanten willen meer: flexibiliteit / diversiteit Zorgverzekeraars/overheid: hogere eisen * modernisering (versobering) * meer eigen verantwoordelijkheid Irrationele verwachtingen - Sterke invloed politiek 7 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 Context & trends: verwachtingen & eisen ‘VRIJWILLIGERSMARKT’ Informele zorg beroepszorg thuis 1993 87 % 13 % 2003 80 % 20 % + 50 % 8 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 Context & trends: verwachtingen & eisen Waarom andere aanpak / inrichting? ZORGVRAAG Ministerie VWS: personeelsbehoefte zorg 2020: 1.176.000 medewerkers (nu 563.000) = tussen nu en 2020: + 300.000 FTE’s erbij?? 9 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 Context & trends: verwachtingen & eisen Waarom andere aanpak / inrichting? AANBOD zorgvraag omvang beroepsbevolking Probleem ! 2005 2020 10 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 Context & trends: verwachtingen & eisen Waarom andere aanpak / inrichting? Reflectievraag 1 Welke zijn de belangrijkste eisen en verwachtingen waarmee je organisatie te maken heeft? Merk je dat die eisen veranderen? Kan je organisatie zich makkelijk aanpassen? 11 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 Traditioneel organiseren werkt niet meer Personeel Kritische succesfactor Strategische resource # 1 Meer van hetzelfde is niet mogelijk: HOGERE TOEGEVOEGDE WAARDE: INNOVEREN! 12 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 Traditioneel organiseren werkt niet meer arbeidsdeling versterken leiding en control smalle taken onzichtbare cirkel vervreemding / verloop weinig leermogelijkheden 13 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 Efficiency Kwaliteit Flexibiliteit Innovatie Traditioneel organiseren… arbeidsdeling gecentraliseerde besluitvorming: leiding & control sterke hierarchie regels & procedures denken doen disfuncties: trage & complexe communicatiestructuur en besluitvorming ingewikkelde planningsystemen apathische, niet betrokken medewerkers hoge kosten overhead 14 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ Wie is & wat wil Sensire Maatschappelijke (zorg) onderneming Resultaat van fusies, overnames en groei Omzet 2005: ± € 300 mln # medewerkers 2005: ± 14.500 15 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ Producten: Verpleging Verzorging 85 % van omzet Huishoudelijke hulp Woonservices/diensten Voedingsadviezen 16 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ Producten (vervolg): - Maatschappelijk werk - Kraamzorg - JeugdGezondheidsZorg - Kinderopvang - Peuterspeelzaalwerk 17 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ Functioneel ingedeelde organisatie: - Hoofdkantoor met (omvangrijke) centrale staven - Staf is machtig - Veel verschillende afdelingen - Uitvoering is afhankelijk en ‘ver’ weg Centrale aanmelding Gedeelde verantwoordelijkheden 18 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ ‘Beter presteren!’ Benchmark thuiszorg Onderdeel Sensire I Sensire II Doelmatigheid ++ + Klanten-raadpleging Medewerkers- raadpleging ± Best Practise = 3 x ++ 19 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ Problemen bij Sensire: Oktober 2001 traditionele werkverdeling  - veel overlegnoodzaak - weinig flexibiliteit gebrekkige coördinatie medewerkers bij klant gevoel afhankelijkheid bij klanten 20 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ Problemen bij Sensire: Oktober 2001 e.v. suboptimale betrokkenheid medewerkers veel wisseling medewerkers bij klant weinig regelruimte uitvoerende medewerkers 21 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 Context & trends: verwachtingen & eisen Waarom andere aanpak / inrichting? Reflectievraag 2 Hoe zijn de (core) uitvoerende processen nu georganiseerd in jouw organisatie? Hoe lopen die door je organisatie? 22 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ WAT WILDE SENSIRE? ‘menselijke maat’ terug uitdagend & zinvol werk betere resultaten > slagvaardigheid > innovatie 23 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 Paradigma shift: andere aanpak & inrichting WAT TE REALISEREN? Meer doelmatigheid Grotere klanttevredenheid (> privaat geld) Betere kwaliteit van arbeid VERBETERING OP ALLE DRIE: EEN MUST! 24 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Paradigma shift: andere aanpak & inrichting KLANTEN Maatzorg H I G T O U C E I N D V U A L S M E I C T Diversiteit Keuze ‘High Tech – High Touch’ Zingeving Betrokkenheid MEDEWERKERS 25 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Paradigma shift: andere aanpak & inrichting Toegankelijkheid IV Beroepszorg optimaliseren III Informele zorg stimuleren II Zelfzorgcapaciteit maximaliseren I Onzekerheid reduceren Preventie 26 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Missie, visie & strategie Paradigma shift: andere aanpak & inrichting R Resultaten D Nieuwe propositie C Techniek B Nieuwe coalities A Arbeidsorganisatie Missie, visie & strategie 27 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ Sociotechniek bij Sensire In 2001: Grootschaligheid & complexiteit te lijf met kleinschaligheid: vorming min of meer autonome werkmaatschappijen ‘van mammoettanker naar vloot’ 28 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ Sociotechniek bij Sensire Inflexibiliteit & complexiteit pareren met kleinschaligheid & zelfregelend vermogen teambased concept van werken 29 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ in 2002: bevoegdheden/verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in organisatie staf ondersteunt lijn resultaatverantwoordelijkheid integraal management 30 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ in 2002: trap van boven naar beneden geveegd voorbereiding introductie zelfsturende teams in één werkmaatschappij het dak gerepareerd toen de zon scheen 31 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ in 2003: vorming teams met afgeronde werkpakketten (integratie samenhangende activiteiten) ordening per wijk: ‘onze wijk, onze zorg’ structuur vormgegeven vanuit klant 32 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ 1 klant 1 team (vaste leden) zo weinig mogelijk wisseling bij klant zo veel mogelijk dezelfde medewerkers bij een klant nieuwe klanten verstoren niet geleverde zorg = zorgindicatie 33 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ Concern Sensire Werkmij ‘Yunio’ Zorg Werkmijen Overige Zorg Werkmijen Werkmij ‘de Slinge Overige rayons Rayon 1 Overige gemeenten Gemeente 1 Overige wijken Wijk 1 Diensten-teams Zorgteams Cliënten 34 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ wijkverpleegkundige miniteam miniteam zorgteam miniteam 35 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ Resultaten: Zorgkwaliteit % niet-geleverd # medewerkers / klant 2002 10,7 4,1 2003 6,9 3,6 2004 5,6 3,0 36 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ Resultaten: Zorgkwaliteit Klantenoordeel Verschil tussen raadpleging klanten Teams Meting 1 – 4 29 x significante verschillen: 26 x positief (verbeteringen volgens klanten) 3 x negatief (verslechteringen volgens klanten) 37 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ Resultaten: Kwaliteit van Arbeid Significant beter: < stress, > zelfstandigheid - controle - coaching - duidelijkheid - sociale steun - ontplooiing - feedback - onvriendelijkheid Significant slechter: - werk thuis 38 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ Resultaten: Kwaliteit van Arbeid Experimentele versus controle groep: significant beter: Controle Coaching Feedback Sociale steun Emotionele belasting 39 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ Resultaten: Doelmatigheid Teams Productiestijging 2002 2004 Zelfregelende teams + 86 %! 1,52 Traditionele groepen + 44 % 1,72 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ Resultaten: Doelmatigheid Ziekte / indirecte uren Teams Traditioneel verschil M1 27,4 0,0 M2 20,1 20,9 0,8 M3 20,8 24,0 3,2 M4 18,6 22,6 4,0 41 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Verhoging doelmatigheid De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ Doelen bereikt Verhoging doelmatigheid Verdere verbetering klantenoordeel Aanzienlijk beter medewerkersoordeel 42 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ Strategische verandernoodzaak Commitment management Ook cultuurverandering Blijvende aandacht teamontwikkeling Instrumentarium tijdig beschikbaar Pas op voor te snel en te veel succes 43 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 De Sensire case: ‘Onze Wijk, onze Zorg’ Sociotechnisch perspectief (m.n. teams) leidt in grotere zorg organisatie tot integrale verbetering van klantenwaardering, doelmatigheid zorguitvoering en kwaliteit arbeid van zorgmedewerkers. 44 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl

Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 Paradigma shift: andere aanpak & inrichting Reflectievraag 3 Hoe zou je de structuur van je organisatie kunnen herontwerpen volgens de pricipes van de innovatieve arbeidsorganisatie? Wat zijn de randvoorwaarden? Welke zijn de voordelen? 45 Synergie workshop thuiszorg, 15 april 2008 dr. Matthijs Almekinders, matthijs@lilyrijpkema.nl