Een gebrek aan patiëntveiligheid Gevolgen en oplossingen Workshop Congres Veilig Incident Melden KNMG, Utrecht 24 november 2006 Mr Sophie Hankes Slachtoffers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Advertisements

Naar één wet op (dwang)behandeling van ziektes
Een gebrek aan patiëntveiligheid
Juridische aspecten van eHealth Startconferentie INPREZE 25 juni 2013 mr. dr. Anton Ekker.
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
Van Dwang en Drang naar HIC
Naam spreker Datum Maagprotectie. Programma 0.00 uurInleiding en doel 0.05 uurStellingen I 0.15 uurSignalen in de praktijk 0.45 uurPreventie in de praktijk.
Beroepsgeheim op de SEH
diabetescaroussel OLVG
Veiligheid en communicatie in de gezondheidszorg
WCZ en communicatie met patiënten Uitdaging of probleem?
Slachtoffers Iatrogene Nalatigheid-Nederland en Iatrogenic Europe Unite-alliance op de bres voor patiëntveiligheid! Wie zijn wij en waar staan we voor?
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Nierfunctie.
Doorbreek de muur van stilte:
Marit van Albada Máxima Medisch Centrum Oncologisch/ trombose centrum
Het veilig uitwisselen van elektronische patiëntengegevens.
Psychiatrische stoornissen bij patiënten met een lichamelijke aandoening Hanne Claeys.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Het zorgpad stervensfase
Symposium Palliatief Netwerk
Postanoxische encephalopathie
Patiëntveiligheid VIM in de praktijk
Patientveiligheid: juridische aspecten
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Waarom nieuwe privacy richtlijnen?
Tuchtrecht in Nederland
‘Medicatie voor medische fouten’
Patiëntveiligheid en medische fouten
Best practice Doel: voorlichting team
Juridische aspecten van opname en behandeling in de ggz
Resultaten: Bij 111 patiënten is de medicatie geverifieerd, waarbij bij 14 (12,6%) de medicatie overeenkwam. Gemiddeld werd 1,3 discrepanties per patiënt.
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
coördinator gezondheidsrecht KNMG
SCIENTIFIC INSTITUTE OF PUBLIC HEALTH CLINICAL BIOLOGY DEPARTMENTDr. ANNE VAN NEROM Rol van de Bevoegde Overheid bij incidenten.
Sterke Verhalen uit het Ziekenhuis De ervaring van de patiënt ter verbetering van ziekenhuiszorg Zorgbelang Congres ‘De toekomst van het cliënten-perspectief’
BOT Bedrijfs Opvang Team
Opleiden in algemene competenties
Servicegaranties en patiëntenparticipatie drs Jean-Pierre Thomassen
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Calamiteit: donderslag bij heldere hemel
Christophe Lemmens Advocaat Gastprofessor UAntwerpen De Wet Medische Ongevallen: ziekenhuisinfecties, informed.
STOPPEN MET DIALYSEREN
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
 Wim Aukes Directeur IPA-ACON Groep  Tom van Deutekom Secretaris Stichting Vermogens Beheer Woensdag 10 februari 2016 PRESENTATIE STICHTING VERMOGENS.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
1 Medische Heroïne-Unit (MHU). 2 De MHU biedt: Gecontroleerde heroïnebehandeling onder medisch toezicht aan 20 patiënten Methadonverstrekking aan ca.
Zorgcalamiteiten en het UMCG Jan van der Iest december 2015
Help, mijn dokter maakt een fout?! Symposium Dokter in nood 8 november 2011 Mevrouw mr. J.C. van den Dries
Toepassing van de richtlijn in de GGz WSPD congres 2014 ‘Suïcidepreventie van morgen’ WTC Leeuwarden, 10 september 2014 Toon Rutgers, psychiater.
- Filip Dewallens - Beslissingen op kritieke diensten door vertegenwoordigers van minderjarigen en feitelijk onbekwamen.
Samenwerking is prima, Dat houden we zo! Wie staat voor u Cora Hoffmann IC verpleegkundige van oorsprong Sinds 1973 werkzaam in Ziekenhuis Terneuzen.
Onderzoek na een suïcide of ernstige poging daartoe En de rol van de geneesheer-directeur en van de IGZ Mw Houkje Tamsma, Geneesheer-directeur GGZ Friesland.
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
W KKGZ Enkele (nieuwe) aspecten mbt openheid over incidenten.
Het betrekken van patiënten bij calamiteitenonderzoek Dr Carla Veldkamp Manager kwaliteit, veiligheid en verantwoording, Canisius-Wilhelmina.
Open communicatie na ernstige klachten of calamiteiten
Meldplicht datalekken en Algemene verordening gegevensbescherming (achtergronden en verplichtingen) Mr. Dr. Anne Wil Duthler Advocaat en senator, voorzitter.
Het FMO vanuit medisch oogpunt
EUTHANASIE.
Klachtenregeling Actan adviseurs & accountants
B-VCA / VOL-VCA © PBNA. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van PBNA.
Omgaan met vertrouwelijke informatie
Professioneel afwegen en melden
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Zorgplicht en artikel 52 PW, de praktijk
Disclosure belangen NHG spreker
Transcript van de presentatie:

Een gebrek aan patiëntveiligheid Gevolgen en oplossingen Workshop Congres Veilig Incident Melden KNMG, Utrecht 24 november 2006 Mr Sophie Hankes Slachtoffers Iatrogene Nalatigheid-Nederland Iatrogenic Europe Unite-Alliance

Inhoud  Casus medische fout  Reactie op de casus: wat ging er fout? 1. Inhoudelijk 2. Communicatief 3. Juridisch  Conclusies  Structurele oplossingen

Casus medische fout Patiënt:  Spoedopname op de afdeling cardiologie in verband met collaps.  Dagelijks gedurende een periode van ca 10 dagen krijgt de patiënt hoge dosis medicijnen tegen hoge bloeddruk, captopril. De conditie van deze patiënt verslechtert.  Patiënt klaagt over misselijkheid en gebrek aan eetlust, naast zichtbare malaise.  De familieleden zijn ernstig ongerust en vragen herhaaldelijk aan de behandelend cardioloog of er mogelijk sprake is van nierproblemen. Ze worden recht in hun gezicht uitgelachen.  Na tien dagen laat internist die te hulp is geroepen door de familie de patiënt opnemen op de intensive care, in verband met sterk verminderde nierfunctie. Dit blijkt uit laboratoriumuitslagen van bloedonderzoek van de afgelopen tien dagen.  Patiënt ligt enkele dagen op de IC en overleeft, maar heeft maanden nodig om te herstellen. Dit gebeurt mede door overplaatsing naar ander ziekenhuis, op verzoek van internist en initiatief van familielid.  Aldaar, en bij alle overige medische contacten, vindt geen volledig adequate diagnostiek en behandeling plaats. Dit leidt tot sterk progressieve invaliditeit.

Casus medische fout (2) N.b  Het dossier geeft noch volledige noch exacte informatie over deze medische fout en de conditie van de patiënt. ook vervolgdossiers van collega-artsen zijn onvolledig.  Voor zover bekend, is deze fout niet gemeld noch intern noch extern.  Voor zover bekend, is deze fout niet onderzocht, en is er niets van geleerd.  Voor zover bekend, bleef preventie achterwege.  Zowel het tuchtcollege als het centraal medisch tuchtcollege meenden dat de betrokken cardiologen voldoende zorgvuldig waren geweest en geen blijk hadden gegeven van nalatigheid.

Reactie op de casus (1) Wat ging er fout? 1. Inhoudelijk  Laboratoriumgegevens van bloedonderzoek werden niet gecontroleerd.  Ondanks progressieve dagelijkse fysieke achteruitgang geen adequaat onderzoek.  Ondanks progressieve dagelijkse fysieke achteruitgang geen adequate behandeling.  Geen intercollegiaal overleg.  Resultaat medisch ingrijpen: ernstige iatrogene schade.

Reactie op de casus (2) 2. Communicatief  inadequaat a) met verpleging = professionele verantwoordelijkheid b) met patiënt c) met familie  b en c: informatieverschaffing was onvolledig en incorrect.  gebrek aan overleg.  bij mondelinge en als schriftelijke verslaglegging was sprake van professionele nalatigheid.

Reactie op casus (3) 3. Juridisch  Artsen voldeden niet aan informatieplicht op basis van WGBO.  Artsen voldeden niet aan toestemmingsvereiste WGBO.  Artsen voldeden niet aan verplichtingen behandelingsovereenkomst WGBO.  Zowel het tuchtcollege als het centraal medisch tuchtcollege meenden dat de betrokken cardiologen voldoende zorgvuldig waren geweest en geen blijk hadden gegeven van nalatigheid.

Conclusies (1) 1. Inhoudelijk  Artsen hadden de laboratoriumuitslagen moeten controleren.  Artsen hadden de medicatie moeten aanpassen.  Artsen hadden consult van internisten moeten aanvragen.  Artsen en verpleegkundigen dienen zich te houden aan professionele standaarden en de grootst mogelijke zorgvuldigheid toe te passen.

Conclusies (2) 2. Communicatief  Onbekend is of de verpleegkundigen de artsen hebben gewezen op de progressieve achteruitgang.  Er had inhoudelijk adequaat overleg tussen de artsen en de verpleegkundigen moeten plaatsvinden.  Patiënt/familie De artsen hadden beter overleg moeten voeren met de patiënt/familie, en vooral beter moeten luisteren.  De artsen hadden de patiënt/familie eerlijk en open moeten informeren over de ernst van de conditie van de patiënt, zowel mondeling als schriftelijk, zowel tijdens de fout als na de fout.

Conclusies (3) 3. Juridisch  De artsen hadden moeten voldoen aan hun wettelijke verplichtingen ten aanzien van informatie (mondeling en schriftelijk), toestemming en behandelingsovereenkomst op basis van de WGBO.  De uitkomst van de procedures bij het medisch tuchtcollege en centraal medisch tuchtcollege nl: geen sprake van nalatigheid is vanuit ethisch en juridisch perspectief op zijn minst discutabel.  Op basis van art. 4a kwaliteitswet had deze medische fout als calamiteit aan de IGZ gemeld moeten worden.

Structurele oplossingen (1) Oprichting patiëntenorganisaties SIN-NL Slachtoffers Iatrogene Nalatigheid Nederland IEU-Alliance Iatrogenic Europe Unite – Alliance ter verbetering van patiëntveiligheid en de positie van slachtoffers van medische fouten, ten goede van alle betrokkenen arts en patiënt, middels dialoog

Structurele oplossingen (2)  Inspiratie Harvard rapport, maart 2006, USA. Zie handout Vertel en Herstel voorstel  Veterans Health Admin. Directive 2005, USA.  Sorry Works! Coalition, USA.  Boodschap openheid en eerlijkheid bevordert arts-patiënt relatie en leidt tot minder rechtszaken.

Structurele oplossingen (3) Wettelijke bescherming van iatrogene patiënten en daadwerkelijke controle op naleving van hun rechten en verplichtingen van de arts: 1. meldingsplicht van medische fouten en controle op naleving. 2. eerlijke informatie aan slachtoffer van medische fout, tevens toegang tot volledige medische dossiers. 3. adequate vervolg-diagnostiek en herstelbehandeling 4. financiële vergoeding te verstrekken, middels mediation en Fonds op basis van nationale tarieven.

Structurele oplossingen (4)  meldsystemen van medische fouten, met analyse van de kernoorzaak van de medische fout.  preventie van medische fouten.

Handel professioneel: Ga de dialoog aan: Wees open en eerlijk Organiseer adequate vervolgdiagnostiek en herstelbehandeling, conform WGBO meld aan de IGZ art 4a Kwaliteitswet Leer van Uw fouten Verplaats je in de positie van de ander