Lemmensinstituut Leuven academiejaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Advertisements

Voeding Ons dagelijks eten is een van de belangrijkste energie bronnen van het lichaam, Maar ook een van de belangrijkste bronnen van ziekte.
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Module 3: begrijpen van de effecten van een trauma
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Thermische letsels.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Ben de Geus Thema 3 Boek Cliënt en omgeving
De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Sensorische Informatie Verwerking
Nieuwe begroting Wat & hoe.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Lemmensinstituut Leuven academiejaar
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Kindercases.
Naar het Jaareinde toe
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Prof. dr. Fred Lotgering Eisprongen : niet meer vanzelf? Nee.
Klinische ontwikkelingsneuropsychologie
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Motoriek normale ontwikkeling en stoornissen
De levenscyclus van de mens
Van de conceptie tot geboorte
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Karianne Djoyoadhiningrat-Hol Paula Wanner
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Belang van gehechtheid
Basisstof 6: Ontwikkeling bij de mens
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Methodische vaardigheden
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Collega’s voor Collega’s
Jullie dorp De kinderen over NIEHOVE in Wat doe je na schooltijd en in de vakantie? Waar ga je naar school en waar wonen je vriendjes? Wat vind.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Marisa Huizinga AVG & Geneesheer-Directeur Amarant Groep
ZijActief Koningslust
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
Handelen bedrijfsarts bij werknemers met ischemische hartziekten
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkeling van het jonge kind
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
 Schoolleeftijd 3  6-12 jaar 4  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies.
Levenslooppsychologie Hoorcollege 8
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk November 2015
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Fysieke Ontwikkeling
De ontwikkeling van het kind !
Gemaakt door Lars Courtens
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Lemmensinstituut Leuven academiejaar 2010-2011 De (ongeboren) baby Lemmensinstituut Leuven academiejaar 2010-2011

H2 : voor en na de geboorte 40 weken zwanger Germinaal (3 à 4 weken): zygote Embryonaal (5 tot 10 weken) mini-mens Foetaal (11-40 weken) (functie)ontwikkeling/reflexen

Prenatale ontwikkeling

Psychische ontwikkeling? wel gewaarworden en reageren, maar bewustzijn? vanaf 26w : reactie op geluids- en lichtprikkels wellicht elementaire vorm van geheugen

Problemen bij de zwangerschap Miskraam (25% voor 12e week) – buitenbaarmoederlijke zwangerschap Genetische en chromosomale afwijkingen 23 paar chromosomen Dominant recessief XX vrouw XY man

Problemen bij de zwangerschap Schadelijke omgevingsinvloeden Ziekten/infecties moeder (bijv. Toxoplasmose) Drugs (tabak, alcohol, medicijnen) Stralingen Verkeerde voeding Resus-incompatibiliteit Leeftijd moeder Stress Resusincompatibiliteit = probleem bij de volgende zwangerschap

De geboorte Trauma?  baby moet zich aanpassen

Vormen van bevallen Zachte bevalling (Leboyer) Thuisbevalling Epidurale Keizersnede (gepland – acuut) Zittend Onderwater

timing prematuur w38 a term w42 postmatuur 6% 3,3kg, 50cm 40% onrijpe ademhaling bevalling inzetten ev. couveuse

Alles OK? Hartslag Ademhaling Spiertonus APGAR-score (10) Huidprikkeling Huidskleur Natuurlijke dagcrème (Vernix) Gewicht, lengte, hoofdomtrek Fontanellen Reflexen …

Babyreflexen

Abnormaal? Nee, heel gewoon om de 2 à 3 uur eten onregelmatig slapen meconium geelzucht lamp acné borstontwikkeling (melk)

H3 de Baby Lichamelijk : snel en asynchroon (+30m, + 7kg) melk+fruit+groenten+vlees/vis mee-eten Slaappatroon Motorisch : grote individuele verschillen Boven naar beneden, binnen naar buiten 5 fasen Kijken Grijpen Zitten Kruipen Lopen

H3 de Baby Tekenen : motorisch plezier

H3 de Baby Perceptueel : ZIEN : vanaf w2: onscherp zicht op 25m Voorkeur voor gezicht, beweging, 3D, felle contrasten perceptuele constantie Vanaf 6m: diepteperspectief

H3 de Baby Perceptueel : ZIEN HOREN RUIKEN/PROEVEN VOELEN voorkeur menselijke stem, vrouwenstem, moeder voorkeur voor moeder-taal voorkeur hoge tonen moeilijk om te focussen RUIKEN/PROEVEN voorkeur zoet geur van moederborst VOELEN warmte, koude, pijn, druk STIMULERENDE OMGEVING oriënterende en defensieve respons

H3 de Baby seksueel : ontdekken van lichamelijke gevoelens directe behoeften, huidcontact Freud : stadia in psychoseksuele ontwikkeling Leeftijd Fase Lichaamsdeel Kenmerken baby oraal mond Zuigen, eten, lipbeweging, bijten peuter anaal anus Zindelijkheidstraining=controle-mechanismen maatschappij kleuter fallisch geslachtsdelen Identificatie met ouder van zelfde geslacht, Oedipuscomplex basisschool latentie verstand Seksualiteit op achtergrond adolescentie genitaal geslachtscontact Opnieuw interesse, gericht op andere geslacht

H3 de Baby Sociaal-emotioneel : Natuurlijk, afgestemde interacties tussen ouder-kind Belang van lichamelijk contact (Harlow)

H3 de Baby Sociaal-emotioneel : Hechtingsgedrag : baby “roept” verzorger huilen, lachen, brabbelen, grijpen, volgen  vertrouwen / wantrouwen 4 types gehechtheidsgedrag (Bowlby/Ainsworth): Afstand Basis Contact Desoriëntatie B zie voorbeeld A: vermijdend, moeder en kind gaan emotionaliteit uit de weg, weinig troost of bemoediging, kind houdt zich groot C: afwerend : aanhalig contact, opvliegend onhandelbaar bij geen zin, paniek in vreemde situatie, boos bij terugkomst, moeders vaak inconsistent D: combinatie : stress geeft verwarring , lopen weg van ouders B = veilig gehecht A,C,D = onveilig gehecht

H3 de Baby Sociaal-emotioneel : Vreemdenangst/separatieangst Social referencing : kijken naar anderen om betekenis af te leiden B zie voorbeeld A: vermijdend, moeder en kind gaan emotionaliteit uit de weg, weinig troost of bemoediging, kind houdt zich groot C: afwerend : aanhalig contact, opvliegend onhandelbaar bij geen zin, paniek in vreemde situatie, boos bij terugkomst, moeders vaak inconsistent D: combinatie : stress geeft verwarring , lopen weg van ouders

H3 de Baby Cognitief : nog geen objectpermanentie Piaget : sensori-motorisch stadium (handelen is denken) reflexen primaire circulaire reacties : herhalen secundaire circulaire reacties : effecten intentioneel handelen tertiaire circulaire reacties : actief experimenteren mentale representatie nog geen objectpermanentie B zie voorbeeld A: vermijdend, moeder en kind gaan emotionaliteit uit de weg, weinig troost of bemoediging, kind houdt zich groot C: afwerend : aanhalig contact, opvliegend onhandelbaar bij geen zin, paniek in vreemde situatie, boos bij terugkomst, moeders vaak inconsistent D: combinatie : stress geeft verwarring , lopen weg van ouders

H3 de Baby Taal : begrip en productie Huilen Vocaliseren (6w-7m) Brabbelen (8m–1j) Eenwoordzinnen Tweewoorzinnen (bijv. “opa thuis”) Spel Belang voor motorische, sociale, cognitieve (fantasie) ontwikkeling prelinguaal vroeglinguaal (betekenis!) B zie voorbeeld A: vermijdend, moeder en kind gaan emotionaliteit uit de weg, weinig troost of bemoediging, kind houdt zich groot C: afwerend : aanhalig contact, opvliegend onhandelbaar bij geen zin, paniek in vreemde situatie, boos bij terugkomst, moeders vaak inconsistent D: combinatie : stress geeft verwarring , lopen weg van ouders

H3 de Baby Persoonlijkheid : conflicttheorie van Erikson Leeftijd Vertrouwen ↔ wantrouwen Peuter Autonomie ↔ schaamte en twijfel Kleuter Initiatief ↔ schuld Schoolkind Vlijt ↔ minderwaardigheid Adolescentie Identiteit ↔ identiteitsverwarring jongvolwassen Intimiteit ↔ isolement volwassen Generativiteit ↔ stagnatie bejaarde Integriteit ↔ wanhoop B zie voorbeeld A: vermijdend, moeder en kind gaan emotionaliteit uit de weg, weinig troost of bemoediging, kind houdt zich groot C: afwerend : aanhalig contact, opvliegend onhandelbaar bij geen zin, paniek in vreemde situatie, boos bij terugkomst, moeders vaak inconsistent D: combinatie : stress geeft verwarring , lopen weg van ouders (geen bodem syndroom)

H3 de Baby Muzisch Hargreaves : 5 fasen in artistieke ontwikkeling De baby als muzisch model : verwondering, emoties, geboeid zijn, erbij willen zijn,…. leeftijd fase 0-2 presymbolisch Fysieke controle 2-5 figuraal globale vormen, weinig detail 5-8 schematisch streven naar conventies 8-15 regelsystemen zoals volwassenen >15 metacognitie regels durven overstijgen B zie voorbeeld A: vermijdend, moeder en kind gaan emotionaliteit uit de weg, weinig troost of bemoediging, kind houdt zich groot C: afwerend : aanhalig contact, opvliegend onhandelbaar bij geen zin, paniek in vreemde situatie, boos bij terugkomst, moeders vaak inconsistent D: combinatie : stress geeft verwarring , lopen weg van ouders (geen bodem syndroom)