De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
Onderwijsbeleidsplan
MBO Raad Tijs Pijls, 8 september 2010
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
Verkorten van niveau 4 opleidingen op het ROC van Twente
Beroepsonderwijs tijdens de energie transitie Vergroten uitstroom naar (top)sector energie dankzij unieke samenwerking. : HAN.
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
Tijs Pijls Netwerk EVC 17 maart Wat is het Actieplan Kwaliteit? Flankerend aanbod vanuit de overheid; Overheid laat hiermee zien dat ze verantwoordelijkheid.
WETEN WAT PERSONEEL WAARD IS
J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08
Associate degree als onderwijsinnovatie
domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
CE Ondernemerschap in beweging
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
Maatwerk vanuit Management in Zorg en Dienstverlening HAN/MZD/2011.
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
Associate degree in Nederland : kwaliteitszorg en beoordeling programma’s Rik Belmans 8 november 2007 Date: 5/4/17.
Associate degree en MBO-HBO
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Seminar Hoger Bedrijfsdiploma Voorbeeld nut HBd private aanbieder 8 april 2013 Professionals in kinderopvang.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
De flexibele deeltijdopleiding: hogeschool én overheid aan zet
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
Een ambitieuze studiecultuur
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
19 JUNI  Flexibilisering van het onderwijs aan volwassenen kan alleen door het systeem volledig anders te gaan opzetten en is niet gebaat bij het.
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Een beroepsstandaard? Waarom eigenlijk? En hoe ijken we die? Marc van der Meer Den Bosch, 19 juni 2014.
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Keuzedeel hoort bij dossier hoort bij kwalificatie CE digitale vaardigheden basis Dienstverlening Medewerker facilitaire dienstverlening Duits in de beroepscontext.
De kracht van de samenwerking in de regio
Servicecentrum Studie en Beroep Jenny Marijnissen Peggy Brocatus
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
Leerwegonafhankelijk toetsen in de context van gepersonaliseerd leren
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Waar staan we nu met validering? Ervaring telt! 22 maart 2016 Patrick Leushuis.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Kwalificatiestructuur, flexibel en modulair?
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Onderwijstype en bevoegdheid
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Gemeenschappelijke Basis Gemeenschappelijke competenties van de opleidingen zorg en welzijn. Via projectwerk, werkplekleren, instructielessen, praktijklessen.
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S NNK – 30 mei 2013 Lucie te Lintelo

inhoud Een flexibele opleiding: studenten kunnen -binnen bepaalde kaders- eigen keuzes maken in inhoud, tempo en vorm, zodat een opleiding aansluit bij persoonlijke loopbaanambities en omstandigheden. Context deeltijd De doelgroep Integraal denken over flexibiliteit De flexibele deeltijd: modulair met extra’s Kwaliteitsborging: verschillende leerwegen, 1 diploma Discussiepunten

1. Context deeltijd OCW: stimuleren leven lang leren: Passend financieringsmodel, met ingang van 2017/18 Experimenteerregeling: vanaf 2014/15 Kwaliteit: Inspectieonderzoeken EVC, goed verkort Toetsing aangescherpt in accreditatie Examencommissies in ontwikkeling Ontwikkelingen in de markt: Meer aanbod van private opleiders Crisis: inzakken van de vraag

2. De doelgroep: werkenden Aansluiten op individuele loopbaanperspectief: - inhoudelijke keuzes - integratie werken en leren 2. Doelgericht, efficiënt (versneld) opleiden: aansluiten op verworven competenties en kwalificaties, via EVC/LOT 3. Optimale balans werken-leren-leven: - in eigen tempo: stapelen van modules; invloed op tijd en plaats Integreren werken en leren 4. Sociale binding, opbouwen professioneel netwerk: - interactie en leren van elkaar

2. Integraal denken over flexibiliteit Beoogde kwalificaties B E R O E P S P R A K T I J K Flexibel ontwerp Borging (eind)niveau Organiseer-baar en betaalbaar Behoefte werkenden T R A N S P A R A N T IE & S T A N D A A R D I S A T I E

4. Modulair met extra’s Individuele leerroutes binnen gestandaardiseerd aanbod Taakgebieden als bouwstenen van het modulaire ontwerp: - herkenbaar voor werkenden en werkgevers - integratie werken en leren mogelijk - certificaat staat voor herkenbare en specifieke deskundigheid op de arbeidsmarkt Module: herkenbaar taakgebied (onderwijseenheid of cluster van onderwijseenheden)

VOORBEELD MODULAIR ONTWERP ONTWERPCRITERIA Leerwegonafhankelijke toetsing (LOT) Binnen module: blended learning en werkplekleren Samenhang door generieke competenties Deels verplicht, deels keuze Omvang: diepgang + binding Met certificaat Herkenbare taakgebieden Keuze Strategische marketing Persoonlijke professiona-lisering Sales Markt-onderzoek Afstudeer-opdracht Ondernemen L OT Voorbeeld bachelor commerciële economie

5. Borging eindniveau 1-op-1 relatie kwalificaties – toetsing - onderwijs Beoogde kwalificaties: Taakgebieden: kern + profilering Generieke hbo-competenties die voor de uitvoering nodig zijn Toetskader: elk taakgebied uitgewerkt in beoordelingsmodel: beroepshandelingen, generieke competenties en BoK. Verschillende bewijzen (beroepsproducten), zelfde beoordelingsmodel. Toetsing vooraf of tijdens de opleiding/modules Onderwijsprogramma: Taakgebieden herkenbaar als modules (verplicht; keuze) Ontwikkeling generieke competenties aan de hand van verschillende taakgebieden Toetsing taakgebieden = gerealiseerde kwalificaties

Flexibel ontwerp ↓ Behoefte werkenden Beoogde kwalificaties Borging (eind)niveau Organiseer-baar en betaalbaar Behoefte werkenden Beoogde kwalificaties Modulair raamwerk ↓ Toetsprogramma Onderwijs

collectieve leerroutes binnen modulair aanbod Onderwijsmodule HBO diploma Certificaat Intake gesprek Kandidaat-student Kandidaat cursist Examencommissie Waardering behaalde certificaten EVC Assessment Individuele leerroutes Onderwijsmodule HBO diploma Intake gesprek Kandidaat-student Examencommissie Waardering behaalde certificaten EVC Assessment Individuele leerroutes diplomagericht Onderwijsmodule HBO diploma Certificaat Intake gesprek Kandidaat-student Kandidaat cursist Werkgever “In Company”: collectieve leerroutes Examencommissie Waardering behaalde certificaten EVC Assessment Individuele leerroutes binnen modulair aanbod Ontleend aan I.Khaksar, 2011

6. DISCUSSIEPUNTEN Vrijstellingen? Standaard verkort? Onderbouwen studielast? Werkplekleren? Relatie voltijd – deeltijd?