Civitas maatschappijleer op niveau!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat denken de mensen over hun medemensen?
Advertisements

Participatiewiel: samenhang in beeld Alle 6 terreinen
Filosofie Op HAVO en VWO.
De vernieuwing De vernieuwing: •Havo- contexten •Geen losse thema’s maar samenhang door de kernconcepten •Herhaald werken met het ‘gereedschap’ geeft de.
Technische geletterdheid en onderwijs
De verlichting Paragraaf 2.
3. Het sociaal-economisch systeem
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Do’s and Don’ts presentaties
Basiskennis maatschappijleer 2 klas 4
Omgaan met geschiedenis
Collectief portfolio groep 3
Parlementaire democratie
De staatsinrichting van Nederland.
QUIZ Katern Politiek.
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Welkom bij de enige onafhanklijke en objectieve nationale kieswijzer
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Portfolio
Het Politiek Systeem Civitas Hoofdstuk 8
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
1.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
De staatsinrichting van Nederland.
Overheidsbeleid 6.1 Integratiebeleid 6.2 Toelatingsbeleid
1/9 2/9 INHOUD Wat is een referendum precies? Wie zijn de kandidaten? Wat zijn de voordelen van zo’n burgemeestersreferendum? En wat de nadelen? Conclusie.
Laatste les Maatschappijleer
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
Politiek.
Verkiezingen 2006.
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Inleiding politieke stromingen
7.3: Trampolinebed of hangmat? Bespreken oplossingen armoede HC Opdracht.
7.3: Trampolinebed of hangmat?
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Sociologie Cultuur en Context J /3 college 1: vrijheid 18/3 college 2: gemeenschap 25/4 college 3: ‘back to the sixties’? Sociologie.
Par. 5: Politieke opvattingen over de verzorgingsstaat
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
§2: politieke stromingen en partijen:
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Workshop Identiteit?.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
9§3 Totalitaire ideeën in de praktijk II Fascisme
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Workshop christelijke politiek Gegeven door:. Doel van de avond Een objectief beeld van Nederlandse christelijke partijen en hun standpunten. Discussie.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Ontzuiling en secularisatie
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Democratische rechtsstaat?
Thema 3: De verzorgingsstaat
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Thema 3: De verzorgingsstaat
Les kiezen, politieke stromingen en partijen
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Consumenten-gedrag Mondige consument
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hoofdstuk 6: De verzorgingsstaat
Maatschappij wetenschappen
Democratie en Dictatuur
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Civitas maatschappijleer op niveau!

Civitas maatschappijleer op niveau! Opzet van deze presentatie 1. HET EIGENE VAN CIVITAS DE INHOUD: Wat leerlingen moeten weten - essentiële begrippen - breed spectrum van kennis De ordening van de leerstof - vergelijking en analyse B. DIDACTISCHE HULPMIDDELEN De begrippenstructuur - de leertheorie De beeldtaal - de rechthoek - de driehoek SE - de lichaamsmetafoor Activerende werkvormen 2. DE KENMERKEN VAN CIVITAS

Civitas maatschappijleer op niveau! Waarin verschillen de nieuwe maatschappijleermethoden? De inhoud: de vraag wat leerlingen moeten weten en hoe we de leerstof moeten ordenen De didactische hulpmiddelen: de vraag wat leerlingen helpt om de stof te begrijpen: begrippenstructuur en grafische hulpmiddelen

Civitas maatschappijleer op niveau! De inhoud: wat leerlingen moeten weten de ordening van de leerstof

Civitas maatschappijleer op niveau! De inhoud: wat leerlingen moeten weten Eindtermen zijn globale opsommingen van de vier domeinen maar ze bouwen het vak niet op Er zitten onzichtbare gaten tussen Auteurs moeten die gaten zien Als ze die niet repareren houden de leerlingen de stof niet vast

Civitas maatschappijleer op niveau! De inhoud: wat leerlingen moeten weten Hoe vinden we die gaten? Welke begrippen zijn essentieel om de stof stap voor stap te begrijpen Voorbeeld 1: Weten de leerlingen wat sociale problemen zijn? Voorbeeld 2: Kunnen de leerlingen alle betrokken politieke partijen van elkaar onderscheiden?

Civitas maatschappijleer op niveau! De inhoud: de ordening van de leerstof Funderende kennis - Algemeen: De Opbouw - Specifiek: Typologieën en Begrippen Wording en werking - Geen lege thema’s: dat betekent reduceren van de stof tot items, eilandjes in een lege zee - Wel wording, dus historische opmaat, achtergronden van ideologische stromingen in de vorming van de democratie, de rechtsstaat, de verzorgingsstaat en (minder) de cultuur - Wel werking, dus analysebegrippen uit de sociale wetenschappen

Civitas maatschappijleer op niveau! De didactische hulpmiddelen: de vraag wat leerlingen helpt om de stof te begrijpen De begrippenstructuur De beeldtaal Activerende werkvormen

Civitas maatschappijleer op niveau! De didactische hulpmiddelen: De begrippenstructuur De leertheorie: de vraag hoe leerlingen blijvend vat krijgen op de werkelijkheid evaluatie synthese Blooms “taxonomie” analyse toepassing begrip feiten

Civitas maatschappijleer op niveau! De didactische hulpmiddelen: De begrippenstructuur De thema’s zaten vol met feiten, en ad hoc werden daar begrippen bij gezet Maar voor Civitas is een begrippenstructuur ontwikkeld, en daar worden feiten aangehangen

Civitas maatschappijleer op niveau! De didactische hulpmiddelen: De begrippenstructuur Startpunt: Het basisbegrip “waarde” wordt gekoppeld aan “mensbeelden”: Via de mensbeelden worden waarden gerangschikt Mensbeelden zijn “visies op wat de mens eigenlijk is”

Civitas maatschappijleer op niveau! De didactische hulpmiddelen: De begrippenstructuur Mensbeelden zijn “visies op wat de mens eigenlijk is” Deze visies kijken naar twee kwaliteiten van de mens: zijn sociale inslag zijn capaciteiten

Civitas maatschappijleer op niveau! De didactische hulpmiddelen: De beeldtaal * de rechthoek * de driehoek SE * de lichaamsmetafoor

Civitas maatschappijleer op niveau! De didactische hulpmiddelen De beeldtaal: * de rechthoek Mensbeelden Optimistisch Pessimistisch sociale inslag De mens is een sociaal wezen De mens is op eigenbelang uit Ieder mens heeft veel capaciteiten Talenten zijn zeer ongelijk verdeeld capaciteiten

Civitas maatschappijleer op niveau! De didactische hulpmiddelen De beeldtaal: * de rechthoek mensbeelden optimistisch pessimistisch pessimistisch Godsbeelden optimistisch

Ieder mens is gelijk in de ogen van God Civitas maatschappijleer op niveau! De didactische hulpmiddelen De beeldtaal: * de rechthoek Grote gelijkheid Minder gelijkheid Ongelijkheid Gezag de Wrake Gods Ieder mens is gelijk in de ogen van God Oog om oog, tand om tand Naastenliefde De rangschikking van waarden

Civitas maatschappijleer op niveau! De didactische hulpmiddelen De beeldtaal: * de rechthoek De rangschikking van stromingen

Civitas maatschappijleer op niveau! De didactische hulpmiddelen De beeldtaal: * de rechthoek GRL VVD SP PvdA D66 pop CDA SGP CU CDA De rangschikking van partijen: alleen in Civitas kunnen álle partijen tot hun recht komen

Civitas maatschappijleer op niveau! De didactische hulpmiddelen De beeldtaal: * de rechthoek In Civitas laten we met de beeldtaal zien Coalities van partijen en dus: Regeringen De begrippen progressief en conservatief/konservatief

Civitas maatschappijleer op niveau! De didactische hulpmiddelen De beeldtaal: * de rechthoek En in Civitas laten we met de beeldtaal zien De domeinen: Het politiek systeem, oa de Parlementaire Democratie Het rechtsstatelijk systeem, oa de Nederlandse Rechtsstaat Het economisch systeem: oa de Gemengde Economie Het sociaal-economische systeem: oa de Verzorgingsstaat

Civitas maatschappijleer op niveau! De didactische hulpmiddelen De beeldtaal:* de rechthoek de Parlementaire Democratie tussen de andere politieke systemen We bepalen eerst waar de soevereiniteit ligt: volk, volk-partij, volk, volk-wisselende elite, vaste elite, leider, God Zo komen we tot het systeem: v v-p v v - we ve l G 1. Basisdemocratie, 2. Volksdem/partij-dictatuur 3. Radicale democratie 4/5: Representatieve dem. (parlementaire/presidentiële) 6. Aristocratie (soms monarch) 7. Rechtse dictatuur 8. Theocratie 1 2 3 4/5 6 7 8

Civitas maatschappijleer op niveau! De didactische hulpmiddelen De beeldtaal: * de rechthoek De Verzorgingsstaat tussen de andere politiek-economische systemen Hier zien we dat de eindtermen essentiële begrippen overslaan. We zullen eerst naar het soort economie moeten kijken voor we de verzorgingsstaat of nachtwakerstaat kunnen begrijpen

Civitas maatschappijleer op niveau! De didactische hulpmiddelen De beeldtaal: * de rechthoek het Economisch Systeem tussen de andere politieke systemen = de marktsector, over blijft de collectieve sector AE VOP

De didactische hulpmiddelen De beeldtaal:* de rechthoek Civitas maatschappijleer op niveau! De didactische hulpmiddelen De beeldtaal:* de rechthoek De Verzorgingsstaat tussen de andere politiek-economische systemen 1 2 3 4 Totale Noordse/ Rijnlandse Angelsak-sische Nachtwakers-staat AE VOP 1 2 3 4

Civitas maatschappijleer op niveau! De didactische hulpmiddelen De beeldtaal: de driehoek SE: In maatschappijleer staan sociale problemen centraal De leerlingen moeten de groepen die daarbij betrokken zijn van elkaar kunnen onderscheiden En begrijpen waarin ze verschillen Civitas heeft daarvoor een handig hulpmiddel ontwikkeld

Civitas maatschappijleer op niveau! De didactische hulpmiddelen De beeldtaal: de driehoek SE overheid markt maatschappelijk middenveld Eigen aan de drie groepen in de hoeken is, dat ze georganiseerd zijn: bereikbaar zijn voor beleidsmakers

Civitas maatschappijleer op niveau! De didactische hulpmiddelen De beeldtaal: de driehoek SE o SP PvdA GRL D66 VVD PvdV mm m CDA CU We kunnen de SE gebruiken om te laten zien vanuit welke hoek politieke partijen traditioneel denken

Civitas maatschappijleer op niveau! De didactische hulpmiddelen De beeldtaal: de driehoek SE o privatisering nationalisatie/socialisering vermaatschap-pelijking verstatelijking liberalisering mm m vermarkting/commercialisering We kunnen de SE ook gebruiken om belangrijke beleidstermen in één klap duidelijk te maken

Civitas maatschappijleer op niveau! de lichaamsmetafoor De didactische hulpmiddelen De beeldtaal: de driehoek SE de samenleving en het gezin worden vergeleken met een lichaam hoofd borstkas hart voortplantingsorgaan ledematen

Civitas maatschappijleer op niveau! De didactische hulpmiddelen De beeldtaal: de driehoek SE GEZIN MAATSCHAPPIJ hoofd vader elite borstkas man politie/leger hart moeder vrouwen voortplantings-orgaan vrouw vrouwen ledematen kinderen burgers

Civitas maatschappijleer op niveau! De didactische hulpmiddelen Activerende werkvormen waarden en belangen: “de vijf wensen” leerlingen presenteren 15 stromingen de groepsopdracht “kwaliteit van de media” de Praktische Opdracht

Civitas maatschappijleer op niveau! De didactische hulpmiddelen Activerende werkvormen waarden en belangen: “de vijf wensen” belangen waarden waarden:idealen droomwensen omschrijvingen omschrijvingen omschrijvingen omschrijvingen wensen wensen wensen wensen

Civitas maatschappijleer op niveau! De didactische hulpmiddelen Activerende werkvormen De groepsopdracht: kwaliteit van de informatie naam krant AD FD ND NRC Ref SC Tel Tr VK Reg land-regio prijs ob-ub doelgroep ex-zuil kader-massa

Civitas maatschappijleer op niveau! Uniek in Civitas is: een samenhangend consistent begrippenkader een concentrisch begrippenkader een begrippenkader dat zich baseert op de sociale wetenschappen een uitgerijpt begrippenkader de doordachte en geraffineerde beeldtaal de oefening in de praktijk: de Praktische Opdracht een PO die de leraar werk uit handen neemt werkvormen die léérlingen laat werken

Civitas maatschappijleer op niveau! Overzicht: het STROOMSCHEMA van Civitas