(hoe herken ik een autist?)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Naar huis gestuurd met een zak vol luiers
De (on)gezonde leerling?
Zienswijze vanuit de GGZ……. …….of toch vanuit de (L)VB
Samenspel Nieuw Vennep
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Psychodiagnostiek ten behoeve van PEN PD
Susanne Wolthaar conferentie opleiden in school (V)SO
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Richtlijn Diagnostiek en behandeling van Autisme Spectrum Stoornissen
hoe autismevriendelijk ben ik
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Autismespectrumstoornissen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
ASS: wanneer zichtbaar?
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
MARIAN 39 JAAR.
Iedereen coach naar Jef Clement.
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Verloop cultuurschok CULTUURSCHOK _ aankomstterugkomst.
Een haperend geheugen.
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Het Aspergersyndroom.
Autismespectrumstoornissen
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Ik heb iets van autisme of zo
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Autisme Spectrum Stoornissen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
Focus op motivatie en communicatie
Ik heb iets van autisme of zo
Je herkent het pas als je het kent
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Mindfulness bij persoonlijkheidsstoornissen
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Het syndroom van Asperger
Spreuken: De nederige wijze.
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Windesheim zet kennis in werking Update Beeldcommunicatie in de GGZ Nieuwe verpleegkundige zorg. Opduikende interventies in telezorgpraktijken.
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Naam: siri kruit med.hro.nl/krusr
Heel gewoon maar toch anders.
Emmily De Bosschere Referentie: Vanspranghe, E., & Vermeulen, P. (2004). Psychologische begeleiding van mensen met autisme. Tijdschrift voor Orthopedagogiek,
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 5
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Maatschappelijke zorg 2
De DSM-5 komt er aan Psychiatrieweb.nl/presentaties7.html 17-sep-18.
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
Groeihormoon-stoornis..
Transcript van de presentatie:

(hoe herken ik een autist?) ASS bij volwassenen (hoe herken ik een autist?)

Overzicht Introductie - DSM-classificatie vanaf 1980 DSM-5, 2013/2015 Wat ìs ASS eigenlijk? Enkele opmerkingen over ASS ASS versus persoonlijkheidsstoornissen ASS in Nijmegen e.o. Werkwijze - Grapje

Introductie -’Schat, het is de komende tijd erg druk op het werk. Ik denk niet dat ik er bij kan zijn met de bevalling’. -’Vroeger dacht ik dat het belangrijk was om vrienden te hebben. Op een cursus leerde ik dat echte vriendschap zeldzaam is. Had ik dat maar eerder geweten, dat had me veel moeite gescheeld’. -’Als er iemand huilt, ga ik meestal praten. Het huilen houdt dan op. dat zie je vaak, dat lucht op voor die mensen’. -’Mijn vrouw verandert telkens van alles in huis. Ze zet de bank op allerlei plaatsen neer, maar hij komt altijd weer terug op de begin-plek. Dan zeg ik: als we het middenstuk nou kunnen overslaan’. -’Ik begrijp niet wat mensen elkaar zonder woorden kunnen zeggen’. -’Ik ben iemand van weinig woorden, ik verzamel ze tot ik iets heb wat echt zinvol is’.

DSM-classificatie vanaf 1980 1980, DSM-III: Infantiel Autisme 1987, DSM-III-R: Autistische Stoornis 1994, DSM-IV: Autistische stoornis, Stoornis van Asperger, PDD-NOS 2013/2015, DSM-5: Autismespectrumstoornis De huidige classificatie (DSM-IV) omvat aspecten van 3 domeinen: - kwalitatieve beperkingen in de sociale interactie (bv. gebrek aan wederkerigheid); - kwalitatieve beperkingen in de communicatie (bv. achterstand in de spraak/taalontwikkeling); - beperkte patronen van gedrag en belangstelling (bv. preoccupaties) Kritiek: - indeling is niet erg betrouwbaar, criteria zijn te vaag; - innerlijke tegenstrijdigheden; - indeling zegt weinig over de ernst van de stoornis.

2013/2015: DSM-5 (www.dsm5.org) Samenvoeging tot één classificatie: Autismespectrumstoornis. A. beperkingen in de interactie en communicatie(bv. tekort aan wederkerigheid) B. beperkte patronen van gedrag en belangstelling (bv. rigide routines) C. symptomen dienen al in vroege jeugd aanwezig te zijn (eventueel pas later 'fully manifest') D. de symptomen beperken het dagelijks leven. Toevoeging van 3 niveaus van ernst van de stoornis: niveau 1 vereist "support" niveau 2 vereist "substantial support" niveau 3 vereist "very substantial support"

Wat ìs ASS eigenlijk? Tja, dat weten we niet precies…. Maar ASS kan wel beschreven worden: op neurobiologisch , cognitief en gedragsniveau. - Neurobiologisch niveau (genotype): ASS is een aangeboren stoornis in de hersenen. Het gaat om een genetische (pre)dispositie. - Cognitief niveau: ASS is een stoornis in de informatieverwerking. Voer voor psychologen: testonderzoek betreffende de cognitieve stijlkenmerken die je zo vaak ziet bij mensen met ASS: beperkingen van de ToM, beperkingen van de Centrale Coherentie (CC), beperkingen van de Executieve Functies (EF). - Gedragsniveau (fenotype). Dit is het niveau van de DSM-classificatie.

Enkele opmerkingen over ASS - Chronische stoornis? Ja, maar ook mensen met ASS kunnen veranderen. - Dimensioneel: ja! - Aangeboren: 35 tot 60% is erfelijk bepaald? - Mannenkwaal: verhouding man/vrouw = 4/1. - Interactie met omgeving: van heel groot belang. - As I of as II? Verzekeringsredenen. - Prevalentie: 0,6-1% (vgl. Schizofrenie: 0,5%). - Behandeling: niet evidence based, wel zinvol.

Chronische stoornis Ja, ‘de uitingsvorm kan wisselen in de loop van iemands leven, de kern van de problematiek is blijvend’. Klopt wel, maar toch niet helemaal: aanpassing, camouflage ook ASS-ers zijn leerbaar, via zgn. cognitieve omweg spiegelneuronenderzoek Soms een stoornis, soms een ander persoonstype.

Dimensioneel Autisme is een dimensioneel ipv. categoriaal verschijnsel de classificatie is digitaal, het verschijnsel niet (bijna) iedereen heeft wel autistische trekken in de (ambulante) volwassenenzorg zie je vooral de lichte en twijfelgevallen autisme is menselijk gedrag

Aangeboren 35 tot 60% is aangeboren? Concordantie bij eeneiige tweelingen is 70% (dus niet 100%) Onderzoek naar grote aantallen personen met ASS (Silicon Valley, Eindhoven) lijkt ook naar erfelijkheid te verwijzen Vaak een ‘schaduw van de problematiek’ (ASS-aspecten) bij ouders, broers, zussen Bekende stroom aanmeldingen vanuit jeugdzorg naar volwassenenzorg

mannenkwaal Verhouding man/vrouw is 4/1. ook gewone mannen zijn autistischer dan vrouwen mogelijk onderdiagnostiek bij vrouwen

Interactie met omgeving Van het grootse belang (net als bij alle andere problematieken)! autismevriendelijke omgeving / in de problemen komen tgv. veranderde situatie aanmeldingenstroom in Oost-Duitsland na 1989 omgekeerd: pseudo-autisme van de Roemeense weeskinderen

As I of As II? Autisme is ‘eigenlijk’ een As II-stoornis, maar is om verzekeringstechnische redenen op As I geplaatst Veel ASS-ers voldoen ook aan een persoonlijkheidsstoornis Classificatie van èn ASS èn persoonlijkheidsstoornis komt veel voor en zorgt vaak voor verwarring

ASS of persoonlijkheidsstoornis? ASS is meer erfelijk bepaald dan PS Met ASS wordt je geboren, PS vanaf adolescentie of vroege volwassenheid (ontwikkelingsanamnese kan doorslag geven) Bij PS meer dynamiek, de problematiek is het resultaat van o.a. angst, afweer, aanleg, ervaringen. Bij ASS vaak minder interactie-dynamiek (weinig contactgroei) Onderscheid is soms erg lastig, ASS is zo’n breed begrip

Cluster A Persoonlijkheidsstoornissen (PS) Schizoïde PS heel veel overlap met ASS, ook deficitmodel, aangeboren opmerking Lorna Wing: behandelaarsvariabele Schizotypische PS ook nogal wat overlap: sociale teruggetrokkenheid, communicatief vreemd Mogelijk verschil: de enigszins psychotische vervormingen (betrekkingsideeën, magisch denken) zie je niet zo bij ASS (psychotische ontregeling bij ASS meestal tgv. overprikkeling)

Cluster B Persoonlijkheidsstoornissen (PS) Antisociale PS overlap met ASS qua (gebrek aan) empathie en inlevingsvermogen verschil: bij ASS niet vanuit persoonlijk gewin, maar vanuit gebrekkige ToM (eenpersoons model) oneerlijkheid hoort bij antisociaal, bij ASS vaak onvermogen tot oneerlijkheid Borderline PS weinig overlap, foute diagnose tgv. kookboekdiagnostiek regelmatig voorkomende match: ASS-man met BPS-vrouw

Cluster B PS, vervolg Theatrale PS erg ver verwijderd van ASS, het ‘spelen’ met emoties, uiterlijk, aandacht past niet goed bij ASS Narcistische PS nogal wat overlap: gebrek aan empathie en het exploiteren cq. functioneel gebruik maken van anderen verschil: bij PS heeft het narcisme te maken met iemands grootheidsgevoelens (opgeblazen gevoel van eigen belangrijkheid). Het ‘narcisme’ van ASS betreft het onvermogen/beperking om zich in anderen te verplaatsen (slechte ToM, eenpersoons model)

Cluster C Persoonlijkheidstoornissen (PS) Ontwijkende PS mogelijke overlap: vermijding van contacten. Bij ASS niet zozeer geremdheid of angst, maar ‘kwalitatieve’ beperking, vaak geen of weinig behoefte aan anderen Afhankelijke PS afhankelijkheid als behoefte (PS) of functioneel/hulpego (ASS) Obsessieve-compulsieve PS - veel mogelijke overlap qua symptomen (regels, details, rigiditeit) maar bij PS geen contactstoornis (wel ToM) en vaak meer fluctuatie in de symptomen bij ASS zijn de symptomen vaak egosyntoon (geen afweer, maar ‘beperkte patronen van gedrag’). Slechtere prognose en medicatie helpt minder.

Prevalentie Steeds meer! oud onderzoek: 0,05%, nu al 0,6 tot 1,16% (vgl. schizofrenie: 0,5%) criteria zijn verruimd, mn. vanaf 1994 (St van Asperger en PDD-NOS) toename van kennis, maar ook overdiagnostiek tgv. voorzieningen op grond van de diagnose steeds groter belang van sociale interactie in onze (prikkelrijke) samenleving

Behandeling Geen evidence based behandeling, wel algemeen stellige indruk dat vroege onderkenning en adequate begeleiding helpt Behandeling start vaak met psycho educatie, doel: vertrouwd raken met eigen autistische aspecten en er zo optimaal mogelijk mee omgaan; je eigen autisme leren managen Bijna altijd wordt de familie erbij betrokken (autisme heb je niet alleen) Relatietherapie, psychotherapie (eerder gedragstherapie/CGT dan psychoanalytische therapie), begeleiding, coaching, aansturing, sociale vaardigheidstraining

ASS in Nijmegen e.o. - UMC, LKH, MEE, RIBW, vrijgevestigden, CPG/Amarus, Autitude, Stumass, Refrisk, allerlei bureaus t.b.v. coaching, begeleiding, etc. - Samenwerkingsverband Autisme Gelderland (SAG) is de overkoepeling van de instellingen. Zie www.autismegelderland.nl. - maandelijks kernteam voor hopeloze gevallen - lange wachtlijsten bij de GGZ-instellingen, veel afwijzingen bij aanvragen van PGB/ZIN

(Mijn) werkwijze - Enkele intakegesprekken met betrokkene en omgeving (autisme heb je niet alleen). - Ontwikkelingsanamnese. - Vragenlijsten: AQ-Nl, ATG-lijst, DSM-interview ASS. - Voldoende gegevens om conclusie te trekken? Anders P.O., ADOS, jeugdmateriaal, gesprek met vrienden, kinderen, hulpverleners etc. - Doel: gezamenlijk gedragen conclusie. - Serieus overleg m.b.t. of en hoe verder, bijv. psycho-educatie(groep) (doel: vertrouwd raken met eigen autistische aspecten en er zo optimaal mogelijk mee omgaan), ToM training, contact studiedecaan, arbeidstraject, CGT, echtpaartherapie. - Zorgdragen voor feitelijke verwijzing. Brief met onderbouwde conclusie, sterkte-zwaktebeschrijving, DSM-classificatie, verdere plannen en aanbevelingen.

zomertijd/wintertijd v

Vragen? Kees Adriaanse, klinisch psycholoog/psychotherapeut k.adriaanse@propersona.nl kadriaanse@augustnijmegen.nl