Muzische vorming Les 2 Vorige les (dia’s 2-6)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Muzische vorming Les 3 Vorige lessen Muzisch evalueren
Muzische vorming Les 5 Vorige lessen Muzisch evalueren Meerstemmigheid
De Tabernakel. God wil wonen tussen de mensen!
Anonieme Gedichten Simon & Garfunkel Bridge over Trouble Water
Kinderboekenweek Klaar voor de start!
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?
Muzische vorming Les 7 Nieuwe didactisch model Muzisch evalueren
Muzische vorming Les 2 Vorige les (dia’s 2-6)
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Het kleine meisje op dit plaatje is natuurlijk Roodkapje
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
 Cultuur- en kunsteducatie Cursus D.H.O.S
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Muzische vorming 1 Balo Les 2
Schuldbelijdenis en genadeverkondiging Zingen: Psalm 26: 2, 6
Een moodboard?.
Sinterklaas is verdwenen nergens te vinden nergens te zien Nam hij de benen, is hij hem geknepen, weggewaaid misschien?
HERFST Met het tweede leerjaar op speurtocht …
Meneertje Blij en Somber
Zomaar een kaartje.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Sarah Nickmans Charlotte Verschuere 2Balo B
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een kruiwagen vol bloemen !
Ik ben Bob..
Geluid aan.
Muzische vorming in het eerste leerjaar
Muzische vorming 1 Balo Les 2
Muzische vorming 1 Balo Les 2
Muzische vorming 1 Balo Les 5
Muzische vorming 1 Balo Les 1
 Muzische vorming 1 Balo Les 7 2 e semester 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen.
Muzische vorming Les 1 !! Volgende week geen les > vervangende opdracht Rommelproject Black Robe Verschil Muzische Vorming en Muzikale opvoeding Overzicht.
Muzische vorming Les 1 Rommelproject Black Robe
Muzische vorming Les 7 Vorige lessen Deze les
Muzische vorming Les 6 Muzisch evalueren Meerstemmigheid.
Interpreteren van data
Verhaal 1“Hallo ik ben nieuwe juf”
Lied: één en één is twee Tekst en muziek: Lee Ann Vermeulen en Christian Grotenberg Uitgebracht op: Kinderen voor kinderen 28 Uitgevoerd door: Kinderen.
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Een onverwacht feest Les 2
preek over Deuteronomium 6:20-25
Nederlands : HERHALING Dia 1. Wat hebben we geleerd in les 13 Dat was woordenschat. In de volgende dia’s ga je de dia’s zien met de woorden Dia 2.
Kom je bij ons wonen? WIL JE WETEN WIE WIJ ZIJN?
Ik doe mijn presentatie over…
Muzische vorming 1 Balo Les 1
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Madagaskar is een eiland in de Indische Oceaan, 430 km van Mozambique. Zo’n 2000 jaar geleden zetten de eerste bewoners ‘voet aan wal’ op dit eiland.
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
Welkom. Lees je Bijbel bid elke dag Lees je Bijbel, bid elke dag, bid elke dag, bid elke dag. Lees je Bijbel, bid elke dag, of je groeien mag, of je groeien.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Het lied van Ora een kerstverhaal. Ara, Era en Ora waren drie zusjes, alle drie op dezelfde dag geboren, precies één jaar en één minuut na elkaar.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Singer-Songwriter Zingen en spelen tegelijk Tekst Melodie Akkoorden Transponeren Stijl en tempo Tekst langer maken Vorm.
Luisteren en begrijpen
RITME 1 De namen van de noten. re - je ne Achtste noten
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Jij bent niet anders maar bijzonder!
Transcript van de presentatie:

Muzische vorming Les 2 Vorige les (dia’s 2-6) Eigenschappen van muzische vorming (7) Oude huizen Gedichten maken op muziek Verschil Muzische Vorming en Muzikale opvoeding Vervolg: een proces met leereffecten Muzisch evalueren

Vergelijking Leerinhouden Rommelproject – Black Robe Noten, maten, ritme Lied Tekens/symbolen - Klanktekens - Luid/stil-tekens Partituren Klankeigenschappen van voorwerpen Speelwijzen op instrumenten en voorwerpen Instrumentengroepen Klankwerkwoorden (rinkelen, rammelen, klepperen..) Vorm Spelen (op instr.) Luisteren - om te volgen - om in te haken Zingen Lezen Samenspelen Experimenteren Klankeigenschappen in de muziek Betekenissen van muziek Eigenschappen van kleuren, lijnen, .. Verhalen ‘Passende’ geluiden Muziekstuk als geheel Luisteren - analyserend - invoelend Omzetten/vertalen Toevoegen Schrijven Geluiden maken Associëren Communicatie Zelfvertrouwen Zelfstandigheid

Klank-Vorm-Betekenis Creërend Beschouwend Oki doki poki poetsie Dit is het bos van heks Karoetsie Niemand durft hier te lopen Want ik schimmel hem in met snopen Krijkel dijkel dokel doets Wee die hier komt, die bak ik een poets Klank: doudouk Vorm = vormgeven Betekenis: Song of the emigrant Leerling-meester

Beweging Vorm Betekenis Taal Vorm Betekenis START- materiaal Taaleigenschappen van woorden, zinnen boodschappen, Klankspelen, dialoogspelen, Associatiespelen, Voordrachtspelen Pantomime Tableau Dramatische spelvormen Klank Vorm Betekenis START- materiaal Klankeigenschappen van dat materiaal: melodie, ritme, klankkleur, …. Liedjes, muziekstukken,ritmespelen, klankverhalen, .. Beweging Vorm Betekenis START- materiaal Ruimte, kracht tijd. Allerlei soorten dans Jazzdans, Afrikaanse, .. Kinderdans, Dansbeschouwing, Dansexpressie Choreografie Beeld Vorm Betekenis START- materiaal Beeldaspecten van dit materiaal: ruimte, licht, lijn, kleur, …. 2D 3D

Vormgeving in functie van betekenissen Beschouwen en creëren Materiaal Vorm Betekenis Identiteit emotioneel intellectueel sociaal expressievaardigheden Creëren Beschouwen

Symboolsystemen Groeien in een cultuur Spanning, gevoel, richting Boodschappen omzetten: Muziekstukken, geluiden uit de natuur, klankenreeksen, liedjes, ritmes, .. Muziek: melodie, ritme, .. Woordvelden, gedichten, brieven, toneeltjes, …. Taal: woorden zinnen boodschappen Beeld: licht, kleuren, lijn, volume, textuur, … Foto’s, video, prenten, beelden, …. Manieren van bewegen, houdingen, mime, dansvoorstellingen, .. Beweging: ruimte kracht, tijd

Eigenschappen van muzische vorming Muzische vorming gaat over vormgeving in functie van betekenissen Symboolsystemen: muzische vorming is groeien in een cultuur In muzische vorming grijpen de diverse media op elkaar in. Muzische vorming impliceert processen met leereffecten en moet als dusdanig geëvalueerd worden

Oude huizen Weet je wat raar is en ook fijn? Om in een heel oud huis te zijn, Met plekjes die nog niemand kent En waar jijzelf de baas van bent. Boven een ladder zie je dan ineens een luik dat open kan Daar, op de zolder, ben je vlak Onder de pannen van het dak En op die zolder is geruis Geritsel van 't oude huis Dat zijn die dikke balken daar Kunnen die praten met elkaar Dat maakt je toch een beetje bang Je klimt de trap af naar de gang Je weet niet goed meer waar je bent Daar is een deur die je niet ken Je doet 'm open en weer dichtEn staat ineens in 't volle licht Gewoon de woonkamer is dit Waar vader zit en moeder zit Veel oude huizen hebben pech Die moeten stuk, die moeten weg Daar komt een snelweg of metro Die oude huizen spijt het zo

Oude huizen Boven een ladder zie je dan ineens een luik dat open kan Daar is de zolder, ben je vlak onder de pannen van het dak En op die zolder is geruis Geritsel van 't oude huis Dat zijn die dikke balken daar Kunnen die praten met elkaar Dat maakt je toch een beetje bang Je klimt de trap af naar de gang Je weet niet goed meer waar je bent Daar is een deur die je niet kent Je doet 'm open en weer dicht En staat ineens in 't volle licht Gewoon de woonkamer is dit Waar vader zit en moeder zit

Leerinhouden Rommelproject – Black Robe – Oude huizen Noten, maten, ritme Lied Tekens/symbolen - Klanktekens - Luid/stil-tekens Partituren Klankeigenschappen van voorwerpen Speelwijzen op instrumenten en voorwerpen Instrumentengroepen Klankwerkwoorden (rinkelen, rammelen, klepperen..) Vorm Spelen (op instr.) Luisteren - om te volgen - om in te haken Zingen Lezen Samenspelen Experimenteren Tekeningen van: - instrumenten, - gebeurtenissen, - - - personen, - - voorwerpen, - bewegingen.. - gevoelstekens (hartjes, ????; !!, …. ‘Passende’ geluiden. Tekstondersteuning. Noteren, Lezen Omzetten Luisteren: evaluerend, om te volgen Samenwerken Communicatie Klankeigenschappen in de muziek Betekenissen van muziek Eigenschappen van kleuren, lijnen, .. Verhalen ‘Passende’ geluiden Muziekstuk als geheel Luisteren - analyserend - invoelend Omzetten/vertalen Toevoegen Schrijven Geluiden maken Associëren Communicatie Zelfvertrouwen Zelfstandigheid

Wat leren we van oude huizen? Een strofe van een gedicht op een muzikale manier naar voor brengen doe je door: Bij het voorlezen van de tekst je stem aan te passen aan de boodschap die je wil brengen Doffer, scheller, met een bepaald gevoel, iets of iemand imiterend, met een vervormer Allerlei muzikale technieken op een stuk tekst toe te passen Iedereen zegt de tekst samen, in canon, stukjes om de beurt, herhalingen, even wachten, langer, korter, stiller, luider, solo, groep, … Geluiden in te voegen en er symbolen voor te verzinnen Met de stem, instrumenten, voorwerpen, ervoor erna, tegelijk, geluidsomgevingen maken, signaalgeluiden Symbolen: het instrument, geluidstekens, gevoelstekens

Wat leren we van ‘oude huizen’? Om de kinderen goed te kunnen begeleiden, moet je als leerkracht een idee hebben van de ‘ideale uitvoering’, hoe je ‘t zelf zou doen. Ga tijdens het uitvoeren van de opdracht rond bij de groepjes en Observeer wat ze tot hiertoe hebben (tussenevaluatie) Bekrachtig de goede zaken Wijs op andere mogelijkheden, zeg wat nog sterker kan

Wat leren we over leerinhouden? Dia Nr 11: Doe je door is een goed truukje om aan leerinhouden te komen maar het mag geen techniekje worden om gauw gauw een paar te vinden. Het beste is dat je de oefening zelf eens doet en bij jezelf nagaat wat je allemaal kan doen om het doel optimaal te bereiken. Dia nr 10: Een goede manier om alle leerinhouden van een les te vinden is te zoeken naar zelfstandige naamwoorden, bijvoeglijk naamwoorden, werkwoorden en leereffecten. Dit wordt vervolgd ….

Gedichten maken op muziek: lineair associëren in de klas Zee Vis Winkel Kleren broek benen straat voetbal stadion lichten huizen gezin liefde vragen broer plagen tv ………… film Chaplin zwart/wit Je gaat enkel voort op het vorige woord

Gedichten maken op muziek: lineair associëren - schrijvend Nacht  ster  geel  banaan  krom  neus Heks  …..  …..  …..  …..  …… Straf  …..  …..  …..  …..  …… Rood  …..  …..  …..  …..  ……

Gedichten maken op muziek: Vertakt associëren   Vampier Tanden Nek Bloed

Gedichten maken op muziek: Vertakt associëren    

Bladeren zuigen het water Gedichten maken op muziek: Vertakt associëren met muziekje 1 en een gedicht maken Bos hout bladeren takken stam water beek boom zuigen ademen Bos Hout van takken Hout van de stam stamhout boom Bladeren zuigen het water van de beek naar boven Het bos ademt

Gedichten maken op muziek: Vertakt associëren met muziekje 2 Bos gekraak sissen humus ongedierte nat slak wemelen Klevend spul jeuk Bos doodmoe in slaap vallen klein ongedierte onder het humus een slak trekt een klevend spoor over mijn been mijn mond kraakt ik heb jeuk

Gedichten maken op muziek: Hoe maak je een gedicht Bos doodmoe in slaap vallen klein ongedierte onder het humus een slak trekt een klevend spoor over mijn been mijn mond kraakt ik heb jeuk Bos gekraak sissen humus ongedierte nat slak wemelen Klevend spul jeuk Het startwoord is meteen de eerste zin Rijmen hoeft niet Je hoeft niet alle woorden te gebruiken De woorden mogen in een andere volgorde Er mogen andere woorden bijkomen Niet langer maken dan nodig

Gedichten maken op muziek: Wat leren we? Het samengaan de verschillende media in muzische vorming kan op vele manieren: Vertaalwerk van ene medium naar het andere Iets toevoegen uit een ander medium Met het aansturen van …, op de stroom van… Soms diepgaand, soms ‘lichter’, het is allemaal ok