Spanningsveld economische ontwikkeling en leefbaarheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren over politiek
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Handleiding MKBA bedrijventerreinen CE Delft, Martijn Blom 28 mei 2009.
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
ECONOMISCH BELANG VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN(1998)
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
De Nederlandse economie 4 e kwartaal 2010 PROGRAMMA Opening en uitreiken persmap – Leespauze – Presentatie uitkomsten door.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
01/10/ De handel na een jaar crisis? Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STRATEGISHE AGENDA WEST- BRABANT INFORMATIEBIJEENKOMST CONTACTAMBTENAREN WEST-BRABANT D.D. 9 JUNI 2O11, WEST-BRABANTHUIS, ETTEN-LEUR.
Innovaties in bestuurlijke arrangementen voor de waardering van water 29 september 2006 Prof. Dr. J.J. Bouma Wetenschappelijk Directeur LmW |
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Hoeveel weet jij over de voetbalclub
De haven van Antwerpen Een algemene kijk en het belang van de Scheldeverdieping.
Eindejaarsbijeenkomst 2011
Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008.
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Kabels en leidingen nabij watergangen
Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Elektriciteit 1 Les 4 Visualisatie van elektrische velden
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
De Nederlandse economie 2 e kwartaal 2010 PROGRAMMA Opening en uitreiken persmap – Leespauze – Presentatie uitkomsten door.
Hoofdstuk 1 Extern systeem en klimaatzones Paragraaf 11 t/m 14
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
RAADSLEDENBIJEEKOMST EN STRATEGISCHE AGENDA WEST-BRABANT
Het belang van de Scheldeverdieping voor de Scheldehavens
Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond Leergang Oriëntatie Bodem en Ondergrond.
When rail means service > GROEIPROGNOSES VAN DE BELGISCHE HAVENS EN IMPACT OP DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal.
ECONOMISCHE ASPECTEN VAN DE STEDENBOUW THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR EUROPEES REGIONAAL BELEID.
Natura 2000: 20 jaar Stand van Zaken
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
EMuziek Stand van zaken rond digitale muziek diensten voor bibliotheken Middelburg, 12, 13 en 14 december, Sander van Kempen (Bibliotheek.nl) en Margreet.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Michiel Verbeek November 2014 Waarom gaat de economie niet een beetje beter?
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Toekomst bestendige natuurregelgeving
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Transcript van de presentatie:

Argumenten Leefbaarheid en Wereldhaven, een combinatie of een contradictie? E. Bruyninckx Afgevaardigd bestuurder Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen 15 september 2009

Spanningsveld economische ontwikkeling en leefbaarheid Havencontext Case Scheldeverdieping

Spanningsveld Economische ontwikkeling en leefbaarheid omgeving: in tijd en ruimte anders beleefd in functie van levensstandaard Tolerantiegraad verschilt cfr. China Olympische Spelen Milieubewegingen Beijing National Stadium Benxi steel mills blowing smoke over residential buildings. (The Guardian, July 2007)

Spanningsveld Doorbraakmomenten Rapport Club van Rome: de grenzen aan de groei (1972): verband gelegd tussen economische groei en de gevolgen hiervan voor het milieu Kyoto-Conferentie (1997): uitstoot van broeikasgassen verminderen Climate change CO2 footprints: William Rees en Mathis Wackernagel, University of British Columbia (1992-1993)

Spanningsveld economische ontwikkeling en leefbaarheid Havencontext Case Scheldeverdieping

Havencontext regelgevend kader vaak vanuit Europa  implementatie lidstaten (1) Karakteristieken regelgeving anders, vb. Habitat- en Vogelrichtlijn heeft enorme impact gehad: Deurganckdok Tweede Maasvlakte Westerschelde Containerterminal Anders: “passende beoordeling” “geen alternatief” “nationaal belang” “significante effecten” Streven naar “deal” Rechtszekerheid?  Guidelines Paardenschor

Permanente en tijdelijke natuurcompensaties in de haven van Antwerpen

Havencontext (2) Complexe langdurige procedures vb. Strategisch Plan Haven van Antwerpen Vlaamse Regering keurt ruimtelijk programma voor de verdere ontwikkeling van de haven van Antwerpen goed op 11/9/’09: startschot voor Afbakenings- GRUP dat moet leiden tot de definitieve afbakening van de haven. Afronding: 2011 Ambitie: Vlaams Regeerakkoord 2009-2014: Een daadkrachtig Vlaanderen in beslissende tijden … We hebben vastgesteld dat het zowel voor publieke als voor private investeerders steeds moeilijker wordt om binnen een redelijke termijn vergunningen te krijgen voor belangrijke investeringsprojecten. We willen dit euvel nadrukkelijk remediëren, zowel voor publieke als voor private investeerders. … … Investeringen geven in deze moeilijke tijden een broodnodige impuls aan onze economie. Het is belangrijk dat projecten en plannen geen onnodige vertragingen oplopen en ze, voor zover dat mogelijk is, zelfs versneld worden uitgevoerd. We zullen dan ook snel maatregelen nemen om procedures binnen redelijke termijnen af te ronden. …

Havencontext (3) Spanning “milieugebruiksruimte” – “hindergebied” vb. EON-centrale in of buiten de haven? (4) Milieubeleidsplan GHA Overzicht thema’s: veiligheid afvalbeheer bodem natuur ruimte energie en klimaat hinder integraal waterbeleid lucht Overleg met havengebruikers

Spanningsveld economische ontwikkeling en leefbaarheid Havencontext Case Scheldeverdieping

(5) Case: Scheldeverdieping (a) Verdiepingsprogramma 48’ – 43’ – 38’ 1984: Technische Scheldecommissie 1995: Verdrag 1997: “Noodwet” (b) Verdiepingsprogramma 13,10 m 1998: Brief Dehaene 2001: Lange termijnvisie Schelde-estuarium tot 2030 2005: Ontwikkelingsschets 2010 & Scheldeverdragen Verdieping: ?

Maritiem goederentransport haven van Antwerpen volgens verschijningsvorm 1997 2008 Almost half of the cargo we are handling is containerized But we also handle a big part of liquid bulk (chem. Products), dry bulk (coal and iron ore), non containerized 111,8 mio ton 189,3 mio ton

Evolutie van de marktaandelen van Antwerpen, Rotterdam en Hamburg in de Le Havre – Hamburg Range (containers, TEU) 6m 2009 Bron: VHC

Ontwikkeling van scheepsgrootte en capaciteit van containerschepen

Grootte in TEU van het grootste containerschip De Emma Maersk is op dit moment nog steeds het grootste containerschip. De officiële TEU-capaciteit bedraagt13.500 TEU, de geschatte werkelijke capaciteit 15.200 TEU.

Structuur van de containervloot: 1/1/2009 (werkelijk) vs Structuur van de containervloot: 1/1/2009 (werkelijk) vs. 1/1/2013 (geschat op basis van huidige sit. + orderboeken) TEU klasse TEU klasse Bron: VHC

Evolutie tijgebonden (11,9m) op- en afvaarten van containerschepen in de haven van Antwerpen (1992-2008)

Scheldeverdieping: Basistheorema toegankelijkheid Een betere toegankelijkheid heeft als doel: “het vervoer van goederen met een maritieme bestemming/herkomst in het geheel van de logistieke ketting op de meest kostenefficiënte, milieuvriendelijke en flexibele wijze te organiseren” Ketenbenadering: een geïntegreerde verkeersafwikkeling vanaf zee tot aan de aanlegplaats in de haven of omgekeerd

Verbeterde tijvensters van en naar Antwerpen   Deurganckdok Actual windows Windows after deepning Draft (m) Inbound Outbound 12,20 tidal free 12,50 10 h 45 min 8 h 24 min 12,80 9 h 49 min 7 h 19 min 13,10 8 h 43 min 5 h 57 min 13,40 7 h 13 min 4 h 53 min 13,70 6 h 23 min 3 h 36 min 9 h 20 min 5 h 16 min 14,00 5 h 14 min 2 h 37 min 7 h 49 min 4 h 09 min 14,30 4 h 34 min 1 h 47 min 6 h 45 min 3 h 21 min 14,60 3 h 53 min 1 h 00 5 h 34 min 2 h 22 min 14,80 3 h 09 min 4 h 43 min 1 h 36 min 15,00 2 h 39 min 4 h 21 min 15,30 1 h 55 min 3 h 40 min 15,60 2 h 59 min 15,90 2 h 21 min The sailing windows have been calculated by the Antwerp Port Authority and are valid per tidal cyclus of 12,5 hours. Average tidal conditions and an under keel clearance on the river of 12,5% have been taken into account. d.d. 10 02 2009

De baten Economisch: efficiëntere routing vervoersstromen. Voordelen reders doorgegeven aan: Producenten: hogere competitiviteit Consumenten: hogere koopkracht/levensstandaard Ecologisch: beperking wegvervoer: Minder tonkm over de weg “kritische massa” voor intermodale concepten Regionale welvaart: Antwerpse maritieme sector: Delokalisatie activiteiten en negatieve repercussies op tewerkstelling en toegevoegde waarde creatie