Schoolcijfers, een tweede natuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Welkom in groep 8.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond 22 april 2013
een didactiek voor opleiden op school
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Schoolcijfers, een tweede natuur
Opbrengstgericht werken door aanstaande leerkrachten
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Welkom in groep.
Welkom.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Onderzoek pilots opbrengstgericht leiderschap
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
De kubus van CSPE succesfactoren!
MKVS meer dan een kindvolgsysteem
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Masterclass Opbrengstgericht Werken Liesbeth van Beijsterveldt en Willem de Vos PO-Raad – Woensdag 9 december.
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
en het leerlingvolgsysteem
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Inleiding Masterclass Opbrengstgericht Werken Willem de Vos PO-Raad – Woensdag 9 december 2015.
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Ouderavond 19 januari 2017.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Welkom.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Cluster Oudenbosch - Bosschenhoofd Zegge
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

Schoolcijfers, een tweede natuur Maart 2013 Denise van Schelven en Willem de Vos d.e.j.van.schelven@hr.nl en w.a.de.vos@hr.nl

Schoolcijfers, een tweede natuur A. Inleiding B. De praktijk van Schoolcijfers C. Flankerend onderzoek

A. Wat is datageletterdheid? Het systematisch analyseren van bestaande databronnen op school en het gebruiken van analyses voor het vernieuwen (innoveren) van instructie en onderwijzen in de klas, curricula en schoolopbrengsten én het implementeren en evalueren van deze vernieuwingen.

A. Waaraan willen we werken? Het bevorderen van het analyseren, interpreteren en gebruiken van data uit het leerlingvolgsysteem op basisscholen voor het verbeteren van de instructie in de klas (het handelingsrepertoire van de leerkracht) en het planmatig werken met leerlingen en hoe kunnen lerarenopleidingen (Pabo’s) toekomstige professionals hierin opleiden?

A. Onderzoeksopzet Volgen van zes scholen en een Antwerpse school. Drie controle en drie experimentele scholen. De leerkracht centraal. Op de controlescholen voortdurende training tijdens schooljaar 2012-2013 Drie metingen (oktober 2012, juni en december 2013) Kwantitatief en kwalitatief onderzoek (vragenlijsten en interviews) Toetsend en descriptief

A. Conceptueel kader

B. De praktijk van Schoolcijfers Vraagstelling Structuur Interventies en training Opbrengsten Borging en transfer

B. Vraagstelling Na intake vraagstelling met drie componenten: Houding (onderzoekend, pedagogisch) Vakinhoud Datagestuurd werken

Administratieve voorwaarden Datagestuurd werken Visie en cultuur datageletterdheid opbrengstgericht werken schoolleider/ib/ leerkracht Onderwijs- leerproces inhoud onderwijs doelen teamoverleg werkwijze reflectie professionalisering Administratieve voorwaarden leerlingvolgsysteem toetsafname Planmatig ogw analyse resultaten

B. Vraagstelling Hoe kunnen leerkrachten voor het verbeteren van voorbereidend en technisch lezen in de groepen 1 tot en met 4 data analyseren en vertalen naar de groepsplannen?   Deelvragen: Hoe kan de instructie bij het voorbereidend en technisch lezen door de leerkrachten vanuit de groepsplannen zo vormgegeven worden dat alle instructiegroepen instructie krijgen vanuit een goed basisarrangement? Welke data op het gebied van voorbereidend en technisch lezen zijn te gebruiken voor het verbeteren van het technisch lezen? Hoe kunnen de gedurende het project verworven vaardigheden overgebracht worden naar de groepen 5 tot en met 8?

B. Structuur Trainingen, ontwikkeld door onderzoeksteam: Kernteambijeenkomsten Werkbijeenkomsten Teambijeenkomsten Internationale bijeenkomsten Flankerend onderzoek

B. Interventies en training Kernteambijeenkomsten vs. werkbijeenkomsten: beide zijn interventies. Het onderzoeksteam ontwikkelt een werkwijze: Houding Vakinhoud Datageletterdheid

Dataverzameling: - Welke data? - Waarom? - Wanneer? - Hoe? Analyse en interpretatie: - Lezen en begrijpen (1) - Analyseren (2) - Interpreteren (3) Groepsplan maken: - Samenvatten A/I - Leerlingen clusteren - Onderwijsleerproces - Evaluatie - Invullen groepsplan Evalueren en bijstellen: - Wat evalueer je? - Bijstellen: wat betekent dit voor het vervolg ? Doelen stellen: - Schoolniveau (ambitie) - Groepsniveau - SMART, in leerlingtaal

Sterk: houding Sterk: houding Datagestuurd werken… … met data als informatiebron voor het lesgeven in de komende periode … om trends zichtbaar te maken … om te kijken waar leerlingen in hun ontwikkeling op de leerlijnen zijn

Sterk: vakinhoud Sterk: vakinhoud Datagestuurd werken… … vanuit een vakgebied … met actuele data … specifieke kennis over leerlijnen, doelen, toetsen, didactiek

Sterk: planmatig, cyclisch Datagestuurd werken… … volgens een ‘vaste’ werkwijze … om te komen tot werkbare groepsplannen … om het onderwijs te richten, evalueren en sturen

B. Opbrengsten Houdingsverandering leerkrachten (interesse en noodzaak) Kennis toetsen, leerlijnen, doelen Geen losse elementen, maar samenhang Kennis en vaardigheden groepsplannen Trainingspakket, werkwijze Schoolcijfers Eigen expertise onderzoeksteam

B. Borging en transfer Hoe borgen scholen de uitkomsten van Schoolcijfers? Transfer op scholen door middel van ‘train-de- trainer’. In gesprek met pabo over inbedding in curriculum.

‘Het kijken naar leerlijnen en doelen is weer een eye-opener’ ‘Ik zie dat het een geheel is, niet dat de toetsen losstaan van het groepsplan en mijn onderwijs’ ‘Ik maak concreet in mijn groepsplan wat ik de komende periode ga doen’ ‘We verzamelen zoveel gegevens, wat gaan we daarmee doen in ons onderwijs?

C. Flankerend onderzoek op 6 scholen Experi-menteel Controle Totaal N % Aantal lijsten 54   81 135 (deels) vakleerkracht 48 88,9 69 85,2 117 86,7 Andere functie 6 11,1 11 13,6 17 12,6 Niets ingevuld 1 1,2 0,7

C. Flankerend onderzoek Schaal Betrouwbaar-heid Aantal items 1. Toegankelijkheid van data .76 6 2. Kwaliteit van data .80 3. Datagebruik voor verantwoording .72 4. Opvattingen van de gebruiker .84 5 5. Kennis en vaardigheden van de gebruiker .82 6. Schoolleiderschap 7. Datagebruik voor schoolverbetering 8 8. Visie en normen .74 9. Scholing en ondersteuning .70 4

C. Flankerend onderzoek