het welbevinden en gedrag van leerlingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Advertisements

Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Gedragsproblemen
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
VSO de Widdonckschool Weert
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Zorg voor kinderen en jongeren met problemen op school Handboek Jeugdzorg.
 Inleiding  Auteurs  COM-Procedure  VSPS  PSI  Geschiktheid voor registratie van problematiek  Conclusie.
Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Antisociaal gedrag bij kleuters op school
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Leren leren…..en het materiaal?
Lezen gaat (bijna) voor alles in Groep 3
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Van harte welkom bij de workshop veilig een brug bouwen terwijl je er op loopt! Zzocon Zorg voor rendement Zzocon Zorg voor rendement.
Werkhervatting van zieke en niet-zieke werklozen. R. Steenbeek en K. Jettinghoff.
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Actieonderzoek 1. De aanvankelijke uitdaging 2. Gewenste werksituatie 3. Aspecten uitdaging 4. Onderzoeksvragen en hypothesen 5. Organisatie, vorm.
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
Groepsdynamiek 1.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
Leer kracht Workshop over competenties van
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Tevredenheidsonderzoek 2017
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Motiveren: de ins en outs!
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Peiling burgerzin: goed maar ongelijk
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Doubleren.
Doubleren.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Transcript van de presentatie:

het welbevinden en gedrag van leerlingen. De pedagogische stijl van leerkrachten binnen het cluster- 4 onderwijs   &   het welbevinden en gedrag van leerlingen.   Annelie Waalderbos (0452114) Orthopedagogiek- Universiteit van Amsterdam Supervisor UvA: drs. A. Plakas. Tweede lezer: prof. Dr. D.A.V. van der Leij.

Het onderzoek Een onderzoek naar de perceptie van leerlingen op wat een goede pedagogische stijl kenmerkt en de invloed van de pedagogische stijl van leerkrachten op het welbevinden en gedrag van leerlingen.

Onderzoeksvragen Uit welke kenmerken bestaat, volgens leerlingen die onderwijs volgen op VSO Het Schip, een goede pedagogische stijl? Welke invloed heeft de pedagogische stijl van leerkrachten op het welbevinden (algemeen welbevinden, motivatie, tevredenheid, gevoel van veiligheid, betrokkenheid) en gedrag van leerlingen? Hebben leerlingen met specifieke emotionele en/of gedragsproblemen behoefte aan een andere pedagogische stijl?

De pedagogische stijl Het pedagogisch handelen Het didactisch handelen De handelingen die een leerkracht onderneemt met betrekking tot de interactie met leerlingen en de leeromgeving, buiten de feitelijke kennisoverdracht om. Het didactisch handelen De handelingen van de leerkracht omtrent de inhoudelijke kennisoverdracht.

Algemeen welbevinden ´Welbevinden op school (van leerlingen uit het secundair onderwijs) drukt een positieve toestand uit van het gevoelsleven, die het resultaat is van een harmonie tussen een geheel van specifieke omgevingsfactoren enerzijds en de persoonlijke behoeften en verwachtingen van leerlingen ten aanzien van de school, anderzijds.´ (Engels, et al., 2004).

Pedagogische stijl en motivatie Emotionele ondersteuning Autonomie ondersteuning Bieden van structuur

Pedagogische stijl en betrokkenheid Betrokkenheid is het gevolg van een goede motivatie (emotionele ondersteuning, autonomie ondersteuning en structuur). Taakgerichte werksfeer Taalaanbod Responsieve instructie Goede leerkracht-leerlingrelatie

Pedagogische stijl en tevredenheid Ondersteuning Geven van structuur Goede leerkracht-leerlingrelatie Creëren van een krachtige leeromgeving Het geven van een duidelijke uitleg

Pedagogische stijl en gevoel van veiligheid Grenzen stellen Goed klassenmanagement Positief klassenklimaat

Pedagogische stijl en gedrag Aanbrengen van structuur Overdracht van normen en waarden Goed klassenmanagement Responsieve houding

Cluster-4 onderwijs Leerlingen die onderwijs volgen binnen het cluster-4 onderwijs hebben door een verstoring van de sociaal-emotionele ontwikkeling, specifieke pedagogische en didactische behoeften (Verwoerdt & Van der Leij, 2008). Leerkrachten die werkzaam zijn binnen het cluster-4 onderwijs, zullen in staat moeten zijn om te differentiëren in hun handelen, om op deze manier hun zorg aan te passen op deze specifieke behoeften (Verwoerdt & Van der Leij, 2008).

Roos van Leary (Leary, 1957)

Vorig onderzoek Het Schip Perspectief leerkrachten In overeenstemming met de pedagogische voorkeursstijl van Het Schip (Samenboven, Samenonder).

Verwachtingen huidig onderzoek De perceptie van leerlingen op wat een goede pedagogische stijl kenmerkt zal niet eenduidig zijn. Een goede pedagogische stijl (Samenboven/Samenonder) van leerkrachten heeft een positieve invloed op het welbevinden en gedrag van leerlingen. Leerlingen met specifieke emotionele en/of gedragsproblemen hebben behoefte aan een aangepaste pedagogische stijl.

Methoden van onderzoek Onderzoek is uitgevoerd op VSO Het Schip, een cluster-4 school waar jongeren tussen de 11 en 20 jaar onderwijs volgen. 88 leerlingen tussen de 12 en 18 jaar.

Methoden van onderzoek Materialen: De Vragenlijst interpersoonlijk leraarsgedrag (VIL) SchoolVragenLijst (SVL) Prestatie-Motivatie Test voor Kinderen (PMTK-83) Zelfevaluatie van scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs en de regionale expertise centra (ZEK) Twee onderdelen van de vragenlijst zijn voor dit onderzoek ontworpen Dossieronderzoek

Resultaten Perceptie leerlingen op een goede pedagogische stijl Leerlingen hebben erg verschillend gereageerd. Het sociale aspect is volgens leerlingen het belangrijkste kenmerk van een goede pedagogische stijl. Duidelijke uitleg.

Perceptie leerlingen op een goede pedagogische stijl

Perceptie leerlingen op een goede pedagogische stijl Leerlingen hebben vrij hoge cijfers toegekend aan de stellingen die gericht zijn op een goede sfeer, sturend gedrag en ondersteunend gedrag. Perceptie van de leerlingen komt veelal overeen met de literatuur en het schoolplan van Het Schip.

Perceptie leerlingen op een goede pedagogische stijl

De invloed van de pedagogische stijl op het welbevinden en gedrag van leerlingen. Een Samenbovenstijl heeft een positieve invloed op de tevredenheid en leertaakgerichtheid van leerlingen. De pedagogische stijl heeft geen invloed op het gedrag van leerlingen.

Pedagogische stijl en emotionele en/of gedragsproblemen. Er is geen verschil in de behoefte voor een andere pedagogische stijl gevonden.

Conclusie Leerlingen vinden vooral het sociale aspect voor een goede pedagogische stijl van belang. Perceptie van leerlingen over een goede pedagogische stijl komt veelal overeen met de literatuur en schoolplan van Het Schip. Een Samenbovenstijl heeft een positieve invloed op de tevredenheid en leertaakgerichtheid van leerlingen. Leerlingen met specifieke emotionele en/of gedragsproblemen hebben geen behoefte aan een andere pedagogische stijl.

Kanttekeningen Lage interne consistentie bepaalde sectoren VIL Formulering van de items Gemoedstoestand leerlingen tijdens het onderzoek Afname op verschillende tijdstippen Relatief kleine onderzoekspopulatie Ontwikkelingsverlooplijn

Aanbevelingen Grootschaliger onderzoek om de huidige resultaten te kunnen staven Longitudinaal onderzoek Onafhankelijke observator Andere factoren die van invloed kunnen zijn op het welbevinden, includeren Gedrag van de leerlingen op een andere wijze vaststellen Invloed van de pedagogische stijl op schoolprestaties

Vragen