Vlaamse Wetenschappelijke Vereniging voor Jeugdgezondheidszorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Triage in de JGZ Efficiënt en Effectief. 17 januari 2014
Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
JGZ- richtlijn “Astma bij Kinderen (0-19 jaar)”
Op uw gezondheid! Strategisch plan over gezondheidsbevordering in het basis- en secundair onderwijs.
wat zegt het decreet opvoedingsondersteuning?
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
Screeningsprotocol psychosociale veerkracht
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
Presentatie gemeente Waalwijk Inhoud Gemeente en gezondheid Gemeente en GGD Relatie gemeente - GGD De GGD in Waalwijk 27 september 2007 Ans Hermans, relatiebeheerder.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Op uw gezondheid! Strategisch plan over gezondheidsbevordering in het basis- en secundair onderwijs.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Blok 2: Implicaties van huidige visie schoolrijpheid voor begeleiding
Jeugdgezondheidszorg Kerntaak Jeugdgezondheidszorg Missie Het beschermen en bevorderen van de gezondheid en de lichamelijke, geestelijke,
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Drugs Peer van der Kreeft voorzitter werkgroep drugs
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
VIGeZ vzw © maart 2009
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Sociaal dossier en handelingsplan in residentieel werken met gezinnen’ door Carlo Theuwen en Lien Van Hoof.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Basisschool ‘t Heuvelke
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Jeugdgezondheidszorg
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Functie 1 Referentiepersonen: Frédéric Willems en Julienne Wyns  Informeren over de GGZ  Sensibiliseren  Preventie  Vroegdetectie en –interventie,
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Administrateur-generaal
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg. Julie Michel (verpleegkundige) Jet Buyse(arts) Geert Piette (maatschappelijk werker) Contactpersoon.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Perspectief van de cliënt
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Kortlopend project : gemeente Graft de Rijp : Onderzoek naar de kleutercontactmomenten in de.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Experten in de derde graad Proefproject
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg. Julie Michel (verpleegkundige) Jet Buyse(arts) Geert Piette (maatschappelijk werker) Contactpersoon.
Visie op duurzame gezondheid en zorg in de regio in 5 uitgangspunten
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Vermaatschappelijking van de Zorg
Het zorgcontinuüm.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Netwerk samen tegen Time out project HALLE schooluitval 22/09/2017
Vluchtelingen en asielzoekers
JGZ en de Ouder – en Kind teams in Amsterdam
CLB Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?
PGZ in het decreet.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

Vlaamse Wetenschappelijke Vereniging voor Jeugdgezondheidszorg Onderzoek naar de wetenschappelijke state of the art preventieve gezondheidszorg 3-18 jaar Vlaamse Wetenschappelijke Vereniging voor Jeugdgezondheidszorg

Inhoud van deze presentatie De onderzoeksopdracht Het landschap Modellen & kaders Doel van de JGZ Een werkmodel voor de CLB Aanbevelingen voor het programma PGZ 3 – 18 j

De onderzoeksopdracht Toetsen van prioriteiten, inhoud en organisatie van de huidige JGZ aan wetenschappelijke bevindingen en internationale aanbevelingen Voorstel preventieve onderzoeken als deel van een ruimer geheel van ziektepreventie en gezondheidsbevordering en de strategische doelstelling van de CLB

De onderzoeksopdracht - Methoden Interview experts Multidisciplinaire werkgroep Consultatierondes werkveld Literatuurstudie per thema Toetsing aan internationale modellen Expertadvies Aanbevelingen voor programma PGZ per thema

Het landschap… Transactioneel (ecologisch) perspectief - Levensloop model Decreet PGZ

Groei en ontwikkeling in ecologisch perspectief nature Ontwikkelingsproces Volwassene met… Persoonlijkheid Besef van waarden en normen Positief zelfwaarde gevoel Rol opnemen in de maatschappij Verantwoordelijkheidszin In staat om juiste keuzes te maken In staat tot verdere zelfontplooiing … ouders(opvoeders), brussen Familie Vrienden Kerngezin leefomgeving Kribbe School Clubs en ontspanning Sociaal-maat-schappelijk Materieel-logistiek Milieu - Maatschappij nurture

Decreet PGZ Diverse departementen (regionaal & federaal) ontwikkelen acties in diverse beleidsdomeinen: Landbouw Leefmilieu Huisvesting Ruimtelijke ordening Mobiliteit Onderwijs (school, PBD,…) CLB Gezondheidszorg K&G , huisartsen, pediaters,…in 1e, 2e of 3e lijn Thuiszorg GGZ CAW LOGO’s … Alternatieve kijk op het ecologisch model met toevoeging van verantwoordelijke (overheids)diensten

Modellen & kaders Inventgroep (2005): “Helpen bij opgroeien en opvoeden: eerder, sneller en beter” Risicofactoren - Protectieve factoren Risicocumulatie Risicoprocessen (signalen van) Interventie (van preventie tot zorg en behandeling) Balansmodel van Bakker Draagkracht en draaglast Response to Intervention

Een werkkader voor getrapte zorg: ‘Response to intervention’ model Basis aanbod Supplementair aanbod Individueel aanbod ▲ stelt populatie voor (schoolgaande kinderen) Getrapt zorgmodel: 3 niveaus van interventie/aanbod aan een populatie Het effect = respons op de interventie wordt gemeten Populatie in CLB is van 2.5-18 jaar populatie kan ook zijn, een school, een kansengroep in een school, een klas differentiëren van het aanbod flexiebel inzetten van mensen en middelen

Strategisch doel van JGZ Gezondheid, groei & ontwikkeling van kinderen en jongeren… … beschermen, bewaken, bevorderen op lichamelijk, cognitief en sociaal-emotioneel vlak …met als doel kinderen en jongeren te laten opgroeien tot volwassenen die betekenis geven aan het leven en hun rol kunnen opnemen in de maatschappij. Hierbij gaat er niet alleen aandacht naar het individuele kind maar ook naar de relatie tussen het kind en de omgeving (o.a. gezin en kinderopvang).

Operationele doelen van JGZ: 1 Tijdig onderkennen van gezondheids- en ontwikkelingsproblemen bij kinderen Lichamelijke ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling Sociaal-emotionele ontwikkeling  niet te vroeg/niet te laat… cave onnodig label  onderkennen ≠ diagnose

Operationele doelen van de JGZ: 2 Zicht krijgen op de nood aan zorg aan de hand van remmende en bevorderende factoren voor de gezondheid, groei en ontwikkeling, draaglast en draagkracht. Deze beïnvloedende factoren situeren zich bij het individu, de ouders, het gezin en sociale en maatschappelijke context (nurture).

Operationele doelen van de JGZ: 3 Zorg dragen voor de functionele integratie van kinderen en jongeren met ontwikkelings- en gezondheidsproblemen door middel van beschermende en bevorderende maatregelen

Operationele doelen van de JGZ: 4 & 5 Voorkomen van infectieziekten d.m.v. vaccinaties Voorkomen van het verspreiden van infectieziekten d.m.v. hygiënische maatregelen

Operationele doelen van JGZ: 6 Bevordering van de gezondheid, groei en ontwikkeling, d.m.v. initiatieven/interventies gericht op populaties, subgroepen en individuen.

Een werkmodel voor CLB SYSTEMATISCHE CONTACTEN: update dossier VERWIJZING EVALUATIE EN BIJSTURING VAN DE INTERVENTIE SYSTEMATISCHE CONTACTEN: update dossier Bevraging van ouders Screening (visus, gehoor, mond, cryptorchidie, scoliose, hart) Monitoring (groei) Surveillance (taal&spraak, neuromotoriek, cognitie, psy-soc) PROFESSIONELE VERFIJNING VAN HET SIGNAAL: Start van een (diagnostisch) traject (onderzoek, gesprekken, observatie volgens HGW) INFORMATIE EN ADVIES AAN SCHOOL & OUDERS MULTIDISCIPLINAIRE AFWEGING VAN RISICOFACTOREN, BESCHERMENDE FACTOREN, SIGNALEN VAN RISICOPROCESSEN, GEKADERD IN RISICO(LEEFTIJD)PERIODE - DOOR CLB-TEAM DOSSIEROVERDRACHT Registratie Risicofactoren & Beschermende factoren Signalen van Risicoprocessen Gevoerd beleid binnen K&G BASISZORG KIND & GEZIN / BEHANDELENDE ARTS OPMAAK VAN EEN CLB-DOSSIER In overleg met ouders, leerling,school GESTRUCTUREERD OVERLEG OP SCHOOL: MDO Klassenraad Zorgoverleg Melding van signalen van risicoproces (kleuter- & leerlingvolgsystemen, kinddossier) door school, ouders, leerling

Aanbevelingen Programma PGZ 3-18 Basisaanbod = noodzakelijk minimum voor alle kinderen/jongeren Selectie van gezondheidsthema’s voor zorg en preventie Methodiek: systematische contacten voor screening, monitoring en surveillance aansturen van triage voor supplementair/individueel aanbod gezondheidsbevordering Supplementair en individueel aanbod Literatuurstudie geeft info over wie hiervoor in aanmerking komt m.b.t. verschillende gezondheidsthema’s Verder te concretiseren in het kader van protocollering Methode: contacten op maat en volgens noodzaak

Tijdig onderkennen: basisaanbod Schoolondersteuning door aansturen van gerichte triage (leerkrachten alert maken voor signalen van verstoorde ontwikkeling) Taal & spraak, motoriek & coördinatie, geestelijke gezondheid, cognitieve ontwikkeling Systematische contacten voor tijdige detectie van Amblyopie, verstoord dieptezicht en verstoorde kleurzin, problematische mondgezondheid, verstoord groeipatroon, cryptorchidie, scoliose, hartafwijking, ontwikkelingsproblemen, geestelijke gezondheid Screening, monitoring, surveillance Zelfstandige inzet VPLK Voor standaardgerelateerde thema’s Verminderde inzet van de arts 1e contact kleuter, 1 contact LS, 1 contact SO

Tijdig onderkennen: supplementair aanbod Systematische contacten volgens risico Problematische mondgezondheid Gezichtsscherpte in type 1 & 2 Contacten volgens noodzaak (‘selectieve’) Controle onbetrouwbaar testresultaat Bijzonder risico (oa.op gehoorstoornis) Verontrustend groeipatroon Signalen van verstoorde ontwikkeling motoriek, taal&spraak,geestelijke gezondheid Teamoverleg Contacten met het netwerk VPLK voor systematische contacten Verhoogde inzet van arts Verdieping, integratie, interpretatie, teamoverleg, netwerk

Tijdig onderkennen: individueel aanbod Bij expliciete vraag van leerling/ouders Volgens bijzonder risico Illegalen, asielzoekers Beleid in functie van het gezondheidsprobleem Inzet van arts Verdieping, integratie, interpretatie, teamoverleg, netwerk, draaischijf, coördinatie

Inschatten van nood aan zorg: basisaanbod Start van schoolloopbaan/ Aanleggen van een dossier t.g.v. 1e CLB-contact Gestructureerde infoverzameling m.b.t. gezondheid, groei & ontwikkeling via ouders Perceptie van het kind (taal & spraak, geestelijke gezondheid, motoriek) Risicoconstellatie, risicoprocessen, beschermende factoren T.g.v. de systematische contacten: Bijsturen van risicoconstellatie T.g.v. overleg school Teamwerk – arts coördinerend –integratie/interpretatie/weging van gegevens

Inschatten van nood aan zorg: supplementair & individueel aanbod Volgens individuele nood (een gekend probleem) Functionele integratie Overleg met netwerk Teamwerking N.a.v. van signaal van risicoproces Start van een diagnostisch traject (HGW) Monitoring & surveillance op maat van subgroep Overleg met netwerk Teamwerking Functionele integratie

Functionele integratie van leerlingen met een chronische aandoening Coördinerende taken t.a.v. individuele leerling Overleg met leerling & ouders: detectie van onderwijsleer- en participatiebehoeften CLB-teamoverleg Overleg met zorgteam Draaischijf & netwerk Coördinerende taken t.a.v. school Informeren van leerkrachten & zorgteam Informeren van klasgroep Beantwoorden van vragen Schoolondersteuning: Visie-ontwikkeling op kinderen met chronische aandoening (CZK) Ontwikkeling van een zorgbeleid op school t.a.v. CZK

Voorkomen van infectieziekten: vaccinaties Exclusief aanbod Anderstalige nieuwkomers (inhaalschema) Systematisch aanbod van inhaalvaccinaties Voor leerlingen met leemtes in vaccinatieschema Gezondheidsbeleid – ondersteunend t.a.v. de opdracht Systematisch aanbod van vaccinaties DTPa-IPV 1e leerjaar MBR 5e leerjaar HBV en HPV 1e SO dTPa 3e SO

Gezondheidsbevordering Individuele gezondheidsbevordering Gepersonaliseerd, volgens noodzaak (oa.t.g.v. systematisch contact Gezondheidsbevordering op maat van subgroepen Omgevingsanalyse, lokale noden, subgroepen School ondersteunen bij uitwerken van een gezondheidsbeleid Thema’s van gezondheidsdoelstellingen Algemeen maatschappelijk belang (Seksuele & relationele) Visie-ontwikkeling op ziekte en functioneren op school

Gezondheidsbevordering: Matrix -Vigez Leerling Klas School Omgeving Educatie Structurele maatregelen Afspraken- reglement Zorg & begeleiding herkennen signalen

Aanbevelingen Programma PGZ 3-18 Taakverdeling en competentieprofiel Verpleegkundige Zelfstandiger werken Taken volgens protocol in consulten Triage en delegeren naar arts & team Opleidingsvereisten aanpassen (modulair?/in CLB?) CLB-arts minder in basisaanbod, meer in supplementair aanbod en op competentieniveau Opleidingsvereisten hieraan aan te passen, binnen of buiten Manama JGZ Informeren & adviseren, ontwikkelingsprofiel, diagnostiek, netwerk & draaischijf, teamwerking, coördinatie bij CZK

Voorstel preventieve onderzoeken, als onderdeel van een groter geheel, …. is géén doel op zich

Basis onderwijs

Secundair onderwijs

Aanbevelingen Programma PGZ 3-18 Basisaanbod van systematische contacten 7 contacten (5 in basisschool, 2 in secundaire school) 4 door de verpleegkundige alleen 1 door CLB-team 1 arts en verpleegkundige samen 1 door arts alleen Shift naar basisonderwijs