Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Schrijfdossier of schrijfportfolio?
HAVISTEN COMPETENT
Welkom op de Julianaschool
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Hoe ontstond dit initiatief ?
Reflectievaardigheden en instrumenten
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
BattleBots The school battle.
Methodisch begeleiden
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Flow als sturingsprincipe
Taalportfolio in Action
Variant op de stelling van de Taakgroep: Met techniek wordt het leergebied “rijker”.
Presentatie introductie BGL
Werken naar onderwijsbehoeften
Logical Framework Approach
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Project Intensieve Praktijkbegeleiding Workshop 8 februari 2007 Cor van Waveren ROC Friese Poort.
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Presentation Of Learning
Presentation Of Learning
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Proces en Product.
Welkom MAS
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Sectorwerkstuk Den Bosch
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Intersectoraal Klas 3.
April ’17.
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Wat is Mibo en wat kan ik ermee?. Wat is Mibo? Mibo is gratis educatieve software via het internet Mibo wordt U aangeboden door: APS (
2. Eduscrum als activerende didactiek
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 3 maart 2014 RGO Middelharnis.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Voorlichtingsavond MAVO 3
Hogeschool Rotterdam Communication & Multimedia Design ABV Mondeling Presenteren / jaar 1 lente ABV zomer Samenwerken Les 3: Teamspirit / Teambelang /
Beter Onderwijs Nederland
 Wat is medezeggenschap?  Taak en rol van de MR?  Belangrijkste onderwerpen / Jaarverslag 2013 – 2014  Samenstelling MR  Vragen? ONDERWERPEN.
Lezen: doe het goed voor
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Keuzethema: differentiatie
Evaluatie Cursus.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Haarlem voor iedereen Koos Pelsser. Toegankelijkheid… … maakt dat mensen zelfstandig en op een gelijkwaardige manier gebruik kunnen maken van vervoer,
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Ouderavond Cambridge 2016.
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb. Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb.
Logboek & planners ..
KWT.
Onderzoeksvraag: Wat zijn de succesfactoren van de verschillende Open Dagen binnen de stichting en hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze met elkaar worden.
Transcript van de presentatie:

Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.

Samenwerkend leren Verhaal van een jaar T2

Samenwerkend leren Waarom? Waar hebben we het over? Het verhaal van een jaar T2 Dus...wat nu?

Waarom? Leerlingen werkten ver onder hun kunnen Fixatie op resultaat, geen oog voor proces Leerlingen en ouders: docent is verantwoordelijk Gevoel: werkelijkheid te ver weg

Waar hebben we het over? Taak Leerlingen Docenten Schoolvakken Informatie

Let wel: Samenwerkend leren ≠ zelfstandig leren Geen speciaal extra ‘project’. Het gaat over gewoon schoolwerk. Werken vanuit een probleem, niet vanuit een oplossing.

Hoe begin je? Gezocht: medestanders en medewerkers Aansprekende ‘klus’ met voldoende inhoud Concrete plannen en afspraken Klas voorbereiden op andere manier van werken

Leerlingen Sterke punten: - intelligent - snel werkend - verbaal sterk - Engelstalig Zwakke punten: - sociale vaardigheden - zicht op eigen functioneren Leerlingen gebruiken hun zwakke punten om onder het werk uit te komen dat ze vanwege hun sterke punten heel goed zouden kunnen doen.

Klus “Maak een plan voor een duurzame energievoorziening voor een school in Ghana op basis van uitwisseling van gegevens en eisen.” (www.duurzaam.shell.nl, level 4) Stuur het plan in en presenteer het tevens op Internet.

Onderliggende afspraken Aandacht voor het productieproces Klas is zelf verantwoordelijk Docenten en lessen zijn beschikbaar Leer de specialismen van elkaar Normale tijdsinvestering In plaats van thema Energietechniek

Shell site

Mfantsipim school Ghana

Organisatie Taakgroepen 1 coördinator per groep E-mailcontact met en tussen groepen en docenten Wekelijkse voortgangsbespreking

Leren van je fouten Planning Verantwoordellijkheden Taken en taakverdeling Kwaliteit Communicatie Beroep op docenten Kennisoverdracht

Resultaten Product te slecht om in te sturen In 2 dagen alles verbeterd Prijs Evaluatie van 2 uur En vervolgens.... Geen weg meer terug

Evaluatie startproject Ontzettend veel geleerd Veel leukere manier van leren Taakgroepen zelf kiezen werkt niet Inspanning <> voldoening Veel te weinig gebruik gemaakt van de mogelijkheden om te leren Volgende keer beter

Werd vervolgd Project Industriële Revolutie (gs-en-tn) Techniekproject Automaten + PP T3 - Voorlichting en workshops

Ontwikkelingen Eerst training in plannen en teamwork Uitbreiding van het aantal klassen Meer docenten doen mee Meer coördinatie tussen secties Docenten kunnen problemen beter duiden en aanpakken Scholing docenten

Informatie: Terugkoppeling SONaTe Marnix College www.duurzaam.shell.nl www.bavotechniek.nl www.technicles.nl www.w-esp.nl

En dan nog even dit... Leerlingen leren beter en liever in de samenhangende werkelijkheid dan in de afzonderlijke projecties daarvan in de schoolvakken Training voor studiehuis Techniek is in zichzelf al multidisciplinair