Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Samenwerkend leren Verhaal van een jaar T2
Samenwerkend leren Waarom? Waar hebben we het over? Het verhaal van een jaar T2 Dus...wat nu?
Waarom? Leerlingen werkten ver onder hun kunnen Fixatie op resultaat, geen oog voor proces Leerlingen en ouders: docent is verantwoordelijk Gevoel: werkelijkheid te ver weg
Waar hebben we het over? Taak Leerlingen Docenten Schoolvakken Informatie
Let wel: Samenwerkend leren ≠ zelfstandig leren Geen speciaal extra ‘project’. Het gaat over gewoon schoolwerk. Werken vanuit een probleem, niet vanuit een oplossing.
Hoe begin je? Gezocht: medestanders en medewerkers Aansprekende ‘klus’ met voldoende inhoud Concrete plannen en afspraken Klas voorbereiden op andere manier van werken
Leerlingen Sterke punten: - intelligent - snel werkend - verbaal sterk - Engelstalig Zwakke punten: - sociale vaardigheden - zicht op eigen functioneren Leerlingen gebruiken hun zwakke punten om onder het werk uit te komen dat ze vanwege hun sterke punten heel goed zouden kunnen doen.
Klus “Maak een plan voor een duurzame energievoorziening voor een school in Ghana op basis van uitwisseling van gegevens en eisen.” (www.duurzaam.shell.nl, level 4) Stuur het plan in en presenteer het tevens op Internet.
Onderliggende afspraken Aandacht voor het productieproces Klas is zelf verantwoordelijk Docenten en lessen zijn beschikbaar Leer de specialismen van elkaar Normale tijdsinvestering In plaats van thema Energietechniek
Shell site
Mfantsipim school Ghana
Organisatie Taakgroepen 1 coördinator per groep E-mailcontact met en tussen groepen en docenten Wekelijkse voortgangsbespreking
Leren van je fouten Planning Verantwoordellijkheden Taken en taakverdeling Kwaliteit Communicatie Beroep op docenten Kennisoverdracht
Resultaten Product te slecht om in te sturen In 2 dagen alles verbeterd Prijs Evaluatie van 2 uur En vervolgens.... Geen weg meer terug
Evaluatie startproject Ontzettend veel geleerd Veel leukere manier van leren Taakgroepen zelf kiezen werkt niet Inspanning <> voldoening Veel te weinig gebruik gemaakt van de mogelijkheden om te leren Volgende keer beter
Werd vervolgd Project Industriële Revolutie (gs-en-tn) Techniekproject Automaten + PP T3 - Voorlichting en workshops
Ontwikkelingen Eerst training in plannen en teamwork Uitbreiding van het aantal klassen Meer docenten doen mee Meer coördinatie tussen secties Docenten kunnen problemen beter duiden en aanpakken Scholing docenten
Informatie: Terugkoppeling SONaTe Marnix College www.duurzaam.shell.nl www.bavotechniek.nl www.technicles.nl www.w-esp.nl
En dan nog even dit... Leerlingen leren beter en liever in de samenhangende werkelijkheid dan in de afzonderlijke projecties daarvan in de schoolvakken Training voor studiehuis Techniek is in zichzelf al multidisciplinair