Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Advertisements

De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Enkele Determinanten van Peer Review Presentatie werkstuk Geert Wissink Universiteit van Amsterdam, 13 januari 2003.
Kwaliteit van leven bij dementie
Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie Een case study Prof. F. Staes.
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
De “ leraar” als rolmodel
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Diseasemanagement in de praktijk
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Jong geleerd, fout gedaan?
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
Van kwaliteit van ondersteuning naar kwaliteit van leven bij personen met een autismespectrumstoornis Doctorandus: Jo Renty Promotor: Prof. Dr. Herbert.
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Cultuurparticipatie bij jongeren
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Selectie van honours studenten binnen Saxion Hogescholen
STUDIEDAG WANNEER LIEFDE UITMONDT IN EEN GEVECHT… DETERMINANTEN, SCREENING & INTERDISCIPLINAIRE AANPAK Faculteit Rechtsgeleerdheid Zeger van Hee - Tiensestraat.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Academische vaardigheden - C1.5
WAGEGAP Specifieke taken van het onderzoek Stand van onderzoek Planning Tom Vandenbrande, Sem Vandekerckhove, Caroline Vermandere Luc Sels, Jeroen Delmotte.
Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL
Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs : de invloed van sociale bindingen en zelfcontrole.
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Dossier Empowerment.
Vlaanderen Gepeild, Brussel, 1 oktober 2009 Cultuurparticipatie in de levensloop John Lievens Vakgroep Sociologie Universiteit Gent.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Verschillen tussen scholen en klassen
Profiel van daklozen in de vier grote steden Omz, UMC St Radboud Nijmegen Jorien van der Laan Sandra Boersma Judith Wolf Omz, UMC St Radboud Nijmegen Jorien.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Kwalitatieve Evaluatie van Handelen rond Suïcide KEHR Suïcide Marieke de Groot, Derek de Beurs, Remco de Winter, Ad Kerkhof Vrije Universiteit Amsterdam.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Welke aspecten bepalen studenttevredenheid? Dr. Anja van den Broek (ResearchNed) Drs. Cynthia de Gans (InHolland) Drs. Dimphy Hooijmaijers (Fontys) Drs.
Resultaten studietijdmeting schakelprogramma komische wetenschappen 1 e semester academiejaar
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar
Dr. Alyt Oppewal AVG opleiding
Disclosure belangen NHG spreker
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
Transcript van de presentatie:

Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen studentkenmerken, studietijd en studieresultaat. VFO STUDIEDAG UNIVERSITEIT HASSELT 13 november 2008 A. Groenen, C. Masui, J. Broeckmans en G. Molenberghs Meer info: chris.masui@uhasselt.be, jan.broeckmans@uhasselt.be

Situering OPDRACHTGESTUURD ONDERWIJS VFO studiedag 13 november 2008 Situering OPDRACHTGESTUURD ONDERWIJS  richtinggevend onderwijsconcept U Hasselt (zelfstudie-)opdrachten onderwijspraktijk studiebegeleiding STUDIERESULTAAT  kwaliteit van de leeractiviteiten en  kwantiteit van de studie-inspanningen

Literatuurstudie BELANG VAN STUDIETIJD  black box VFO studiedag 13 november 2008 Literatuurstudie BELANG VAN STUDIETIJD  black box beschikbaar onderzoek: niet eenduidig: methodologische problemen: tijdstip van de meting periode van de meting effectieve/gemiddelde studietijd retrospectief/zelfscoring conceptualisering

(reatieve) totale studietijd andere maten van studietijd VFO studiedag 13 november 2008 Onderzoeksopzet DOEL construeren en valideren van een theoretisch model van leren: STUDENTKENMERKEN CONTEXTVARIABELEN (reatieve) totale studietijd STUDIE- RESULTATEN LEER- ACTIVITEITEN andere maten van studietijd

ONDERZOEKSVRAGEN ONDERZOEKSVRAAG 1: VFO studiedag 13 november 2008 ONDERZOEKSVRAGEN ONDERZOEKSVRAAG 1: In welke mate heeft de geïnvesteerde studietijd een invloed op het studieresultaat? ONDERZOEKSVRAAG 2: Wat is het effect van studentkenmerken op studietijd? ONDERZOEKSVRAAG 3: In hoeverre beïnvloeden studentkenmerken rechtstreeks dan wel onrechtstreeks (via studietijd) het studieresultaat?

DATAVERZAMELING EN ANALYSE VFO studiedag 13 november 2008 DATAVERZAMELING EN ANALYSE ONDERZOCHTE SUBJECTEN: 168 eerstejaars generatiestudenten toegepaste economische wetenschappen 3 toevalssteekproeven: periode 1: 62 periode 2: 54 periode 3: 52

DATAVERZAMELING EN ANALYSE VFO studiedag 13 november 2008 DATAVERZAMELING EN ANALYSE 3 SOORTEN BRONNEN:  beschikbare administratieve gegevens: geslacht leeftijd voorkennis economie voorkennis wiskunde studieresultaten …  gestandaardiseerde testen: intelligentie leesvaardigheid  RESET = Recording Study Time with Electronic Tool

ANALYSES PER ONDERZOEKSVRAAG

AANTAL ONDERZOCHTE CASES

RESULTATEN ONDERZOEKSVRAAG 1: VFO studiedag 13 november 2008 RESULTATEN ONDERZOEKSVRAAG 1:  Studietijd heeft een invloed op het studieresultaat: per vak per periode (² tussen 6% en 29%) voor alle vakken uit een periode (p= .0001) en voor alle vakken van het academiejaar (F= 57.23, df= 13 , p= .0001) patroon: sterke invloed van studietijd in eerste periode en voor vakken die eerste keer worden gegeven weinig invloed in tweede periode terug sterkere invloed in derde periode  verklaarde varianties redelijk laag, ook invloed van andere factoren (student-, context-, onderwijskenmerken)

RESULTATEN ONDERZOEKSVRAAG 2: VFO studiedag 13 november 2008 RESULTATEN ONDERZOEKSVRAAG 2:  Studentkenmerken hebben een beperkte invloed op studietijd: per vak per periode: geen invloed bij het begin van het academiejaar in periode 2 en 3: vooral geslacht en voorkennis van economie en/of wiskunde voor alle vakken uit een periode: geslacht, voorkennis, studiekeuzekerheid

RESULTATEN ONDERZOEKSVRAAG 2: VFO studiedag 13 november 2008 RESULTATEN ONDERZOEKSVRAAG 2:  Studentkenmerken hebben een beperkte invloed op studietijd (vervolg): patroon: vrij beperkte invloed van studentkenmerken invloed van geslacht, voorkennis en studiekeuzezekerheid komt terug op alle analyseniveaus

RESULTATEN ONDERZOEKSVRAAG 3: VFO studiedag 13 november 2008 RESULTATEN ONDERZOEKSVRAAG 3:  Studentkenmerken beïnvloeden het studieresultaat rechtstreeks en onrechtstreeks via studietijd. per vak per periode: voor 8 van de 14 vakken heeft studietijd een bijkomende invloed bovenop studentkenmerken voor alle vakken uit een periode (p= .0001): verschillende patronen voor alle vakken van het academiejaar: studietijd, voorkennis, intelligentie, leesvaardigheid, studiekeuzezekerheid

RESULTATEN ONDERZOEKSVRAAG 3: VFO studiedag 13 november 2008 RESULTATEN ONDERZOEKSVRAAG 3:  Studentkenmerken beïnvloeden het studieresultaat rechtstreeks en onrechtstreeks via studietijd. patroon: verschillend naargelang het analyseniveau studietijd heeft een invloed op het studieresultaat, ook na verrekening van studentkenmerken de complexe relaties tussen studietijd, studentkenmerken en studieresultaat worden bevestigd

DISCUSSIE WIE MEER STUDEERT, PRESTEERT BETER! MAAR: VFO studiedag 13 november 2008 DISCUSSIE WIE MEER STUDEERT, PRESTEERT BETER! MAAR:  Theoretische beperkingen: operationalisering van studietijd en studieresultaat studentkenmerken: beperkt aantal vooral achtergrondkenmerken, cognitieve vaardigheden belangrijk om ook motivationele kenmerken en metacognitieve vaardigheden te testen belang van onderwijskenmerken, leeromgeving en elementen uit de sociale omgeving cfr. huidig en ander onderzoek

DISCUSSIE WIE MEER STUDEERT, PRESTEERT BETER! MAAR: VFO studiedag 13 november 2008 DISCUSSIE WIE MEER STUDEERT, PRESTEERT BETER! MAAR:  Methodologische beperkingen: betrouwbaarheid van de meting van studietijd betrouwbaarheid en validiteit van studentkenmerken: beperkte maat van studiekeuzezekerheid korte test voor leesvaardigheid leeftijd steekproef: relatief klein voor afzonderlijke vakken enkel studenten toegepaste economische wetenschappen

DISCUSSIE UITDAGINGEN VOOR DE TOEKOMST: VFO studiedag 13 november 2008 DISCUSSIE UITDAGINGEN VOOR DE TOEKOMST:  Nagaan van de invloed van onderwijskenmerken: vb.: soort leeractiviteit, evaluatievorm, duidelijkheid  Belang van multidimensionele verklaringsmodellen: vb. controleerbare en niet-controleerbare factoren (Dollinger, 2008) vb. ijsbergmodel (Van Bragt et al., 2008)  Betrekken van regelmaat in de studie-inspanningen: maat is in ontwikkeling  Hertesten van de modellen op nieuwe data: nieuwe dataverzameling voor generatiestudenten 2008-2009