Brugfigurenproject Gent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Dienst Time Out Projecten
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Iedereen gelijke kansen op school
Moeders Informeren Moeders
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Beweging van Mensen met Laag Inkomen en Kinderen, een vereniging waar armen het woord nemen.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Een initiatief van.
De ervaringen met het wijkgezondheidswerk in Eindhoven.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Brede school in Berkenbos
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
Project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding
Brede school: Spelen in verbondenheid
2 STAD LEUVEN Aantal inwoners Aantal leerlingen – basisonderwijs – secundair onderwijs – hoger onderwijs Kansarmoede 5% van geboortes.
1 SISO 2 MARCO POLO. 2 MARCO POLO XXL Waarom ? –Borgen diverse initiatieven –gestructureerde en gecentraliseerde aanpak –Netwerking tussen de diverse.
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Samen Inburgeren Welzijnsoverleg Rabot 11 december 2012 Meer info:
Lokaal Overleg Opvoedingsondersteunig Gent. Decreet van 13/07/07 houdende de organisatie van opvoedingsondersteuning Raamdecreet – schept een structuur.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Handelingsgericht samenwerken
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
- Groepsgericht vrijetijdsaanbod voor kinderen en jongeren:  plezante vrije tijd & realiseren van ontwikkelingskansen - Brugfunctie.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Elk kind, elke ouder telt
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Een project van de Stedelijke Openbare Bibliotheek en Brede School Gent Boek op Bezoek 1.
Welkom!! Namens de Ouderraad. Wat is een ouderraad? We zijn een groep enthousiaste ouders die graag iets extra betekenen voor de school en de kinderen.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Schoolopbouwwerk Menen
Welkom!! Namens de Ouderraad.
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Communicatie met kansarme ouders
Tussenkomst in de tolkkosten bovenop gesubsidieerd contingent
Boek op Bezoek een project van de Stedelijke Openbare Bibliotheek en Brede School Gent.
Betrokken ouder, tevreden ouder
brengt school en ouders dicht bij elkaar
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Inspiratiedag Geletterde ouders Peuterpraat
Samen door de schoolpoort
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Transcript van de presentatie:

Brugfigurenproject Gent 1/12/09 Brugfigurenproject Gent Netoverstijgend project ter bevordering van de communicatie en samenwerking tussen school en (kwetsbare) ouders Brugfigurenproject Gent

Historiek: onderwijs als hefboom Sommige kinderen hebben vaker moeilijkheden tijdens hun schoolloopbaan ten gevolge van ongelijke kansen. De school moet strategieën ontwikkelen die gelijke kansen tot doel hebben. De brugfiguur is “een tool” die hierbij wordt ingezet.

Ondersteuning basisvoorwaarden Ouder BRUGFIGUUR kind School Buurt Brede school Informatie Inzicht Sensibilisering Informatie Samenwerking 3 Brugfiguren Katholiek Onderwijs Gent 7/5/2010

Organisatie Start: 1/9/97 Duur: Toekenning: 3jr + 3 jr + 5 jr + 5 jr (tot eind augustus 2013) Stedenfondsmiddelen

Toekenningscriteria (sinds 1/9/08): - Basisschool - Vestigingsplaats bevindt zich in Gent zowel in het vrije net als stedelijk ond - GOK-percentage > 50 %- GOK-criteria - Tot 150 lln halftijds; vanaf 150 lln voltijds - Enkel toekenning in halftijdse of voltijdse functies - Met maximum 1 FT per vestigingsplaats Aantallen: 2 FT coördinatoren + 31 FT brugfiguren in 39 scholen

Werking Planning : Actieplan (jaarlijks) – in overleg met het team inspelend op de behoeften van de school Evaluatie: Werkingsverslag ( jaarlijks) Ouder- en leerkrachten tevredenheidsmeting extra: Beroepsprofiel i.s.m. HIVA, KULeuven, 2007 Overleg: Maandelijks brugteam: - stedelijk - vrije net - netoverstijgend

Belangrijk in de werking Gekende vertrouwenspersoon Geen hiërarchische band met kind of ouder Tijd kunnen maken als het voor de ouders kan – klasvrije medewerker Individueel en op maat werken Emancipatorisch werken: MET de mensen en niet OVER de mensen 7

Doelstellingen project Kwalitatieve en kwantitatieve toename van: Het contact en ontmoeting tussen de ouder en de leerkrachten. De informatie-uitwisseling, communicatie en het overleg tussen ouders en leerkrachten. 3. De actieve medewerking van ouders op pedagogisch-didactisch vlak.

4. De inspraak en adviesmogelijkheden van de ouders. 5. Het partnerschap van de ouder in het leer- en opvoedingsproces van hun kinderen. 6. De samenwerking tussen de school en haar relevante partners in de buurt, vanuit de noden en behoeften van ouders en kinderen. 9

DE PRAKTIJK Organiseren en/of ondersteunen van activiteiten die het contact tussen ouders en school bevordert, communicatie en overleg… Schoolpoortcontacten: informele contacten Individuele oudercontacten: organisatie, uitnodiging, tolken, Openklasdagen: ouders nemen een kijkje in de klas Infomomenten voor ouders: schoolrijpheid, overgang 1e leerjaar, overgang secundair onderwijs, zindelijkheid, voor het eerst naar school, voorlezen + BIB,vakantie, gezelschapsspelen, instap eerste kleuter Koffiemomenten Ondersteunen van het kleuterteam in de ontwikkeling van een themakoffer, logeerkoffer,… Duidelijke communicatie: schoolreglement vereenvoudigen, infobrochure visualiseren, duidelijke info via filmpjes en fotoreportages 10

Actieve medewerking van ouders op pedagogisch-didactisch vlak Opzetten voor hand- en spandiensten vb. naaiatelier voor aanmaak materiaal, koken, muziek,… Voorleesmomenten, spelbegeleiding… Meebegeleiden op uitstap of speelotheekbezoek Overstap: betrokkenheid van ouders bij het leesproces

MAMA’S helpen mee In de klas… In het naaiatelier…

Overstap

leesmama's

Samenwerkingen met buurtpartners: Speelotheek: bezoeken, ouders worden gevraagd om mee te begeleiden, kennismaking met speelotheek, Spelnamiddagen voor lager Bib: contacten intensifiëren; activiteiten opzetten: bezoek aan de bib voor kinderen en ouders, “boek op bezoek”: vrijwilligers lezen voor in 3e kleuter-1e leerjaar, inspelen op activiteiten van de bib (bv. jeugdboekenweek) Inloopteam: opvoedingsondersteuning voor ouders met jonge kinderen (infomomenten) vb. instap peuters, zindelijkheid Brede schoolactiviteiten coördineren: theater stpaulus DD, kleuterdans: de panda, crea atelier: prisma: toeleiding naar buitenschoolse activiteiten Leerpunt: nederlands op de schoolvloer, digikriebels

de school in de wijk

In SPEEL-O-THEEK SNUFFEL

Digikriebels

Effecten werking BF Ouders Ouders hebben meer vertrouwen in de school. Ouders komen meer en vlugger met kleinere dingen op de proppen. Minder escalaties. Stijging aanwezigheid op alle ouderactiviteiten. Iedereen wordt bereikt. Komen zij niet naar school, dan gaat de brugfiguur op huisbezoek. Ouders hebben meer zicht op de school en de inspanningen die er gebeuren. 22

Gebruik van meer begrijpelijke taal zowel mondeling als schriftelijk. Leerkrachten Voortdurende stimulering en bewaking van het denken rond communicatie met en zorg voor kwetsbare ouders. Het thema kansarmoede en alle thema’s waar deze groep meer over struikelt, kunnen gemakkelijker bespreekbaar gesteld worden Leerkrachten leren de ervaringswereld van ouders kennen en zien meer wat er thuis gebeurt. Leerkrachten krijgen meer zicht op de inspanningen van de ouders en ervaren dat zij er niet alleen voor staan. Gebruik van meer begrijpelijke taal zowel mondeling als schriftelijk. 23

Betere afstemming en beter gebruik van elkaars mogelijkheden. Buurt Er ontwikkelen zich meer en meer netwerken, er wordt meer overlegd en samengewerkt Betere afstemming en beter gebruik van elkaars mogelijkheden. Scholen werken (netoverstijgend) meer samen en gaan samen op buurtniveau denken School wordt gezien als ingangspoort voor organisaties (die hun doelgroep niet bereiken). 24

Evolutie in taak BF In het begin: zoekende → nu: meer omlijnde functie (beroepsprofiel/deontologische code) Door komst GOK-lkn + ZC: Minder leerlinggericht werken en dus grotere focus op eigenlijke taak Ontstaan van zorgplatform in scholen wat het draagvlak van de functie vergroot Door Bredeschoolbeweging (en bredeschool-coördinatoren): meer buurtgericht werken en meer gestructureerde samenwerking Verschuiving van activiteiten: Minder huisbezoeken, meer contacten op school Meer activiteiten samen met leerkrachten 25

Effecten op Gents niveau Meer samenwerking met diverse organisaties in Gent op projectniveau (voor meerdere scholen): CLB, Rode Kruis (vrijwilligers), CBE (Nlds op de schoolvloer), Hogescholen (projecten/stages), ING, VCOK (ouders), It-huis (Digi-kriebels),… Project = draaischijf voor allerlei initiatieven Meer op elkaar afstemmen van diensten binnen de stad Algemene groei van netoverstijgende samenwerking 26

Brugfigurenproject Gent   Informatie via website: www.pbdgent.be www.pedic.be Contactpersonen: Coördinator stedelijk net: karolien.lecoutere@gent.be Coördinator vrije net: diane.lefere@vsko.be Coach stedelijk onderwijs: mieke.blancke@gent.be Brugfiguren : Basisschool Sint-Paulus: Nathalie Van de Voorde R. Novarumplein 188, 9000 Gent 09/221 54 75 0473/54 27 11 brugfiguur.rn@telenet.be Basisschool De Panda: Sigrid D’hulster August Vermeylenstraat 2, 9000 Gent 09/222 86 64 depanda.brug@gent.be Freinetschool Het Prisma: Mieke Bleyenbergh Steenakker 4, 9000 Gent 09/222 08 22 prisma.brug@gent.be