Een wetenschappelijke houding in groep 4 ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Advertisements

De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
3 H/V, kiezen voor een profiel
Discipelschap.
‘Met wetenschap en techniek meer plezier!’
Pedagogische wetenschappen was niet echt M. zijn ding. Hij moest nog maar aan het vak denken of er liep al een koude rilling over zijn rug. Daarentegen.
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
WELKOM !! 4 maart 2014 Alleen ga je sneller, Samen kom je verder!
Peter Strawson.
Een moodboard?.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
ENQUETE A.E.L Hoe is het stagelopen je bevallen? Goed:94% (96% in 2010) Goed:94% (96% in 2010) Matig:6% ( 3% in 2010) Matig:6% ( 3% in 2010) Slecht:0%
Observeren en rapporteren
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Portfolio
Van doelen naar reflectie
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Al doende leren training docenten
Welkom op onze thema-avond
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Hans en grietje Hans; ik moet ff zeiken
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Lagoonia.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Interpreteren van data
Pass’t Montessorionderwijs ?
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
‘Hazeltje, je moet gaan slapen
Quest op het Sancta Maria Lyceum
Aanpak problematisch gedrag
Hoe maak je een Wikipedia? Door : Nela Wysokinska 1C.
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Wat doet een magneet?.
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Project: pedagogisch werken in de wijk.
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Van Max en Jim BIOMIMICRY. Biomimicry is als je een probleem hebt dat je dat dan oplost door de natuur. Het hoeft niet perse een probleem te zijn als.
Kijken naar Kinderen Week 4
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
1 Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 5. week 6 Dorien `t Hart.
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
Nee Zeggen!.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
What matters to you 2018 Betere zorg begint met een goed gesprek
Als de samenleving je laboratorium is
Transcript van de presentatie:

Een wetenschappelijke houding in groep 4 ? Zichtbaar wetenschappelijk gedrag bij het uitvoeren van techniekopdrachten José Broekhof Iselinge Hogeschool DV2 R.k. daltonbasisschool “de Leer” 30 juni 2008 Afstudeerbegeleider: Bart Joosten Stagebegeleider: Agnes Takke Mentor: Yolanda Boymans Directeur stageschool: Anita Kroonen Welkom! Wetenschap in groep 4 ?

1 Onderzoeksvraag Onderzoeksvraag ‘Kan ik, wanneer ik techniekkaarten ontwerp op basis van literatuur over het stimuleren van een wetenschappelijke houding, deze houding ook registreren bij de leerlingen tijdens uitvoering van de techniekkaarten?’ Waarde: VTB streeft er naar Vaste plek techniek Dat techniek wordt gevoed door moderne didactische inzichten en instrumenten. Expertgroep Wetenschap en Techniek basisonderwijs -> VTB: leren onderzoekend en ontwerpend leren. -> leerlijn groep 1 tm 8. Voorsprong in bv engeland Wetenschap in groep 4 ?

2 Onderzoek Techniekkaarten: Kijkwijzer wetenschappelijk gedrag VTB Methoden Onderzoekend  ontwerpend Verwondering Rekencomponent Aansluiten bij al ontworpen kaarten Kijkwijzer wetenschappelijk gedrag VTB Wetenschap in groep 4 ?

3 Observatie Gedragskenmerken Cognitief kritisch Nieuwsgierig Creatief Sociaal-emotioneel Afkomstig uit: (Onderzoekend en ontwerpend leren bij natuur & techniek (VTB) Ontwerpen/onderzoeken Ontwerpen Maken Gebruiken Onderzoeken Waarnemen Experimenteren Verwerken en concluderen Maar wat is dan het registreerbaar gedrag? Wetenschap in groep 4 ?

4 Resultaten, kijkwijzer Gedragskenmerken: Cognitief / kritisch o handelen vanuit eigen inzicht, o systematisch werken, o nuances benoemen, o hoofd– en bijzaken onderscheiden, o beweringen en conclusies onderscheiden. Creatief Nieuwsgierig Sociaal-emotioneel Afkomstig uit: (Onderzoekend en ontwerpend leren bij natuur & techniek (VTB) Wetenschap in groep 4 ?

4 Resultaten, kijkwijzer Gedragskenmerken: Cognitief / kritisch Creatief o verassende oplossingen hebben, o vindingrijk handelen, o vaardigheden/inzichten op originele wijze gebruiken. Nieuwsgierig Sociaal-emotioneel Afkomstig uit: (Onderzoekend en ontwerpend leren bij natuur & techniek (VTB) Wetenschap in groep 4 ?

4 Resultaten, kijkwijzer Gedragskenmerken: Cognitief / kritisch Creatief Nieuwsgierig o geïntrigeerd raken door onbekende dingen, o met aandacht de omgeving waarnemen, o zoeken naar nieuwe uitdagingen. Sociaal-emotioneel Afkomstig uit: (Onderzoekend en ontwerpend leren bij natuur & techniek (VTB) Wetenschap in groep 4 ?

4 Resultaten, kijkwijzer Gedragskenmerken: Cognitief / kritisch Creatief Nieuwsgierig Sociaal-emotioneel o doorzetten; o een open houding hebben; o subjectieve en objectieve beweringen van zichzelf en anderen onderscheiden o informatie delen. Afkomstig uit: (Onderzoekend en ontwerpend leren bij natuur & techniek (VTB) Wetenschap in groep 4 ?

Wetenschap in groep 4 ?

Opdracht Maak in tweetallen een aluminium bootje. Het bootje moet zoveel mogelijk knikkers kunnen dragen… De folie moet 20 cm x 20 cm zijn; twee pogingen. Wetenschap in groep 4 ?

7 Resultaten, kijkwijzer Gedragskenmerken: Cognitief / kritisch “Nee, dat weet je nog niet, je moet langer wachten” “Als het klein is, dan is het ook zwaar! Nee, niet altijd. Vissenvoer is klein en kan ook drijven!” “Omdat de twee emmers naast elkaar staan, lukt het niet, het stroomt beter als er 1 emmer boven staat.” “Even zoeken hoe die zat. Dan moet het nu nog…” Creatief “50, hoe moet dat nou, de liniaal is maar 30, oja, 20 plus 30.” “Hij hapt niet echt; hier moet iets los en daar, dan hapt het beter!” Sociaal-emotioneel “Is ie al leeg?, heb je het er wel in zitten?” “Het gaat minder goed” “Kijk, hier blijft het zitten, het kan niet naar boven!” Nieuwsgierig “Waarom doet ie het nu niet meer?” “Hoe maken we dit vast?” Afkomstig uit: (Onderzoekend en ontwerpend leren bij natuur & techniek (VTB) Wetenschap in groep 4 ?