Een wetenschappelijke houding in groep 4 ? Zichtbaar wetenschappelijk gedrag bij het uitvoeren van techniekopdrachten José Broekhof Iselinge Hogeschool DV2 R.k. daltonbasisschool “de Leer” 30 juni 2008 Afstudeerbegeleider: Bart Joosten Stagebegeleider: Agnes Takke Mentor: Yolanda Boymans Directeur stageschool: Anita Kroonen Welkom! Wetenschap in groep 4 ?
1 Onderzoeksvraag Onderzoeksvraag ‘Kan ik, wanneer ik techniekkaarten ontwerp op basis van literatuur over het stimuleren van een wetenschappelijke houding, deze houding ook registreren bij de leerlingen tijdens uitvoering van de techniekkaarten?’ Waarde: VTB streeft er naar Vaste plek techniek Dat techniek wordt gevoed door moderne didactische inzichten en instrumenten. Expertgroep Wetenschap en Techniek basisonderwijs -> VTB: leren onderzoekend en ontwerpend leren. -> leerlijn groep 1 tm 8. Voorsprong in bv engeland Wetenschap in groep 4 ?
2 Onderzoek Techniekkaarten: Kijkwijzer wetenschappelijk gedrag VTB Methoden Onderzoekend ontwerpend Verwondering Rekencomponent Aansluiten bij al ontworpen kaarten Kijkwijzer wetenschappelijk gedrag VTB Wetenschap in groep 4 ?
3 Observatie Gedragskenmerken Cognitief kritisch Nieuwsgierig Creatief Sociaal-emotioneel Afkomstig uit: (Onderzoekend en ontwerpend leren bij natuur & techniek (VTB) Ontwerpen/onderzoeken Ontwerpen Maken Gebruiken Onderzoeken Waarnemen Experimenteren Verwerken en concluderen Maar wat is dan het registreerbaar gedrag? Wetenschap in groep 4 ?
4 Resultaten, kijkwijzer Gedragskenmerken: Cognitief / kritisch o handelen vanuit eigen inzicht, o systematisch werken, o nuances benoemen, o hoofd– en bijzaken onderscheiden, o beweringen en conclusies onderscheiden. Creatief Nieuwsgierig Sociaal-emotioneel Afkomstig uit: (Onderzoekend en ontwerpend leren bij natuur & techniek (VTB) Wetenschap in groep 4 ?
4 Resultaten, kijkwijzer Gedragskenmerken: Cognitief / kritisch Creatief o verassende oplossingen hebben, o vindingrijk handelen, o vaardigheden/inzichten op originele wijze gebruiken. Nieuwsgierig Sociaal-emotioneel Afkomstig uit: (Onderzoekend en ontwerpend leren bij natuur & techniek (VTB) Wetenschap in groep 4 ?
4 Resultaten, kijkwijzer Gedragskenmerken: Cognitief / kritisch Creatief Nieuwsgierig o geïntrigeerd raken door onbekende dingen, o met aandacht de omgeving waarnemen, o zoeken naar nieuwe uitdagingen. Sociaal-emotioneel Afkomstig uit: (Onderzoekend en ontwerpend leren bij natuur & techniek (VTB) Wetenschap in groep 4 ?
4 Resultaten, kijkwijzer Gedragskenmerken: Cognitief / kritisch Creatief Nieuwsgierig Sociaal-emotioneel o doorzetten; o een open houding hebben; o subjectieve en objectieve beweringen van zichzelf en anderen onderscheiden o informatie delen. Afkomstig uit: (Onderzoekend en ontwerpend leren bij natuur & techniek (VTB) Wetenschap in groep 4 ?
Wetenschap in groep 4 ?
Opdracht Maak in tweetallen een aluminium bootje. Het bootje moet zoveel mogelijk knikkers kunnen dragen… De folie moet 20 cm x 20 cm zijn; twee pogingen. Wetenschap in groep 4 ?
7 Resultaten, kijkwijzer Gedragskenmerken: Cognitief / kritisch “Nee, dat weet je nog niet, je moet langer wachten” “Als het klein is, dan is het ook zwaar! Nee, niet altijd. Vissenvoer is klein en kan ook drijven!” “Omdat de twee emmers naast elkaar staan, lukt het niet, het stroomt beter als er 1 emmer boven staat.” “Even zoeken hoe die zat. Dan moet het nu nog…” Creatief “50, hoe moet dat nou, de liniaal is maar 30, oja, 20 plus 30.” “Hij hapt niet echt; hier moet iets los en daar, dan hapt het beter!” Sociaal-emotioneel “Is ie al leeg?, heb je het er wel in zitten?” “Het gaat minder goed” “Kijk, hier blijft het zitten, het kan niet naar boven!” Nieuwsgierig “Waarom doet ie het nu niet meer?” “Hoe maken we dit vast?” Afkomstig uit: (Onderzoekend en ontwerpend leren bij natuur & techniek (VTB) Wetenschap in groep 4 ?