Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Onze kernwaarden.
Evaluatie van mentorprojecten
Mentoring in het beroepsonderwijs: een onvervulde belofte Dr. Frans Meijers Amersfoort 13 november 2007.
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
Evalueren is een verzamelnaam van:
The CAF Procedure voor externe feedback
Vraaggericht werken.
Talentmanagement in de Technische Dienst
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Implementeren doe je samen
Hogescholen in Dialoog
Waardenmanagement De Transities
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Deel 1 De BSC van AWV.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
De evaluatie van een project
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
CanDo Coaching.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Beleid met betrekking tot roken
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
2014 EVALUATIES N+1.
Communicatie met ouders
Handelingsplannen.
Presentatie projectplan werkgroepen
Plannen Doelen.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Tatiana Constandse John Ouderling.
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.

Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Masterclass onderwijstijdverlenging (OTV) voor beginners Ton Klein (Oberon) Hanny Voskuylen (pl. Zomerschool Leeuwarden) Bodes Kroes (Gemeente Leeuwarden)
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Een vergadering organiseren
Vergadering Personeelsdienst
Projectplan schrijven & Financiën zoeken
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Leiderschapsontwikkeling
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten

Stelling 1 Het aantal matches dat ik in mijn mentorproject realiseer is de belangrijkste indicator voor succes van mijn project.

Doelstellingen Het realiseren van vooraf geformuleerde doelstellingen: Wat wil ik bereiken met de mentor- mentee? En hoe bepaal ik dat ik deze doelstellingen heb bereikt?

Middel Mentoring op zich is geen doel maar een middel om in te zetten ten behoeve van een vooraf bepaalde doelstelling.

Evaluatie Het evalueren van je doelstellingen om te bepalen in welke mate deze bereikt zijn is een belangrijke succesfactor binnen een mentorproject (zie KIM).

Coördinator, initiator, projectleider 1.Betrek het management van de eigen organisatie. Zorg voor draagvlak op dit niveau. 2.Informeer derden (in- en extern) over de mentoringactiviteiten, niet alleen over de voorbereidende fase en het startmoment, maar ook over het verloop van het project.

Coördinator, initiator, projectleider 3.Garandeer dat de nodige financiën voor de realisatie van de projectdoelen voldoende geborgd zijn om het project te kunnen continueren. 4.Betrek relevante anderen (in- en extern) bij het project.

Coördinator, initiator, projectleider 5. Formuleer helder en duidelijk wat de taakomschrijving is van alle betrokkenen, wat de resultaten zijn die behaald moeten worden, wat de verantwoordelijkheden en verwachtingen zijn en leg deze voor alle onderdelen van het mentoringproject vast.

Coördinator, initiator, projectleider 6. Zet een mentoringproject op vanuit een plan van aanpak (zie KIM). 7. Zorg ervoor dat de mentoringactiviteiten aansluiten bij de (leer)behoeften van de mentee.

Coördinator, initiator, projectleider 8. Zet een regionaal netwerk op van mentoren en/of projectleiders/coördinatoren voor het regelmatig houden van intervisiemomenten. 9. Evalueer een mentoringproject (tussentijds) aan de hand van een plan van aanpak.

Mentor-Mentee 1.Werk aan de kenmerken van een goede mentor-menteerelatie (bij stelling 3 volgt hierover meer). 2. Stel samen de leervragen van de mentee vast, en spreek verantwoordelijkheden en verwachtingen uit.

Mentor-Mentee 3. Stel vast hoe vaak jullie elkaar zien. 4. Spreek gevoelens naar elkaar uit. 5. Voor de mentor: bevestig de mentee in zijn/haar sterke eigenschappen en geef complimenten bij gerealiseerde doelen en juist gedrag.

Mentor-Mentee 6. Ga vertrouwelijk om met de informatie die onderling uitgewisseld wordt. 7. Luister zonder te oordelen. 8. Neem contact op met de projectleider of organisator van het project op het moment dat je je geen raad weet.

Mentor-Mentee 9. Spreek uit hoe lang de relatie gaat duren. 10. Evalueer de relatie op gezette tijden.

Stelling 2 Alle vormen van interventies die de mentee verder brengt in zijn ontwikkeling zijn vanuit een mentor-mentee relatie geoorloofd.

Mentoring grenzen Bij mentoring is het stellen van grenzen wezenlijk.

Mentoring grenzen

Stelling 3 Een effectieve en goede mentor-mentee relatie bestaat altijd uit een vrijwillige relatie.

Kenmerken v/e goede mentor-mentee relatie 1. Een persoonlijke en nabije relatie vergt een wederzijdse motivatie van zowel mentor als mentee. Het verplicht karakter van een mentor-mentee relatie kan de wederzijdse motivatie aantasten.

Kenmerken v/e goede mentor-mentee relatie 2. Leren ontwikkelen 3. Vertrouwen 4. Ondersteuning van familie/opvoeders

Kenmerken v/e goede mentor-mentee relatie 5. Wederzijds respect 6. Consistentie in tijd en aandacht voor elkaar 7. Overeenkomende verwachtingen

Kenmerken v/e goede mentor-mentee relatie 8. Het stellen van grenzen 10. Gevoel van persoonlijk en nabij