Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van het grote geheel aan ondersteuning dat binnen een SWV geboden kan worden.’
Signaleren Leer- en gedragsproblemen Opgroei- en opvoedproblemen Tijdig Leer/ontwikkellijnen en resultaten Deskundigheid/competenties Cyclische ll besprekingen Communicatieve competenties
Voorkomen Algemene basis: afspraken/regels Specifieke programma’s Variatie werkvormen Structurele aandacht (soc. vaardigheden, competenties, groepsprocessen) Sociale veiligheid (o.a. media)
Aanbod Fysieke toegankelijkheid Beleid/protocollen dyslexie, dyscalculie Differentiatie voor lln meer dan gemiddeld Idem voor lln minder dan gemiddeld
Aanpakken Handelingsgericht Bewust zijn van eigen gedrag Samenwerken (team, ouders, SWV) Concreet & systematisch Protocollen sociale/medische veiligheid Hulpmiddelen
Curatie Samenwerking SWV ZAT Procedures Kern- en ketenpartners
Planmatig denken & doen Systematisch Taken, rollen, verantwoordelijkheden Handelinsgplannen Talenten/krachten benutten (context)
Ouders Informatie Communicatie Partners
Expertise vergroten & Doen wat werkt!