Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Je kleuter begeleiden op weg naar schoolrijpheid
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?
Doorstroming en kritieke overgangen
Op stap naar het 1e leerjaar
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
3-jarigen in het basisonderwijs
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
JE KLEUTER BEGELEIDEN OP WEG NAAR SCHOOLRIJPHEID
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Het Toverbos Niki Jeannin.
Ontwikkelingstraject kinderen
JE KLEUTER BEGELEIDEN OP WEG NAAR SCHOOLRIJPHEID
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Opvoeden van drukke kinderen
… de stap naar het eerste leerjaar
Welkom op onze thema-avond
Ons onderwijs in groep 1 en 2
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Voorlichtingsavond groep 3
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
Informatieavond Groep Programma ( uur) Even voorstellen…. Procesbeschrijving tot start groep 2 Coöperatief leren: welke leerstof.
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Presentatie Bijeenkomst 4
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Welkom op de informatieavond!
Informatiebijeenkomst Groep 2
Aanpak problematisch gedrag
Hallo. Ik ben Raai de Kraai!. Hallo. Ik ben Raai de Kraai!
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
m Welkom op de informatieavond van groep 1-2 schooljaar
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Informatieve bijeenkomst
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
(Voor)lezen is leuk!.
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
de functionele reken-wiskundemethode
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Meer voorlezen, beter in taal
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?. Nieuwe woorden gebruiken.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Ontwikkelingspsychologie 1.2
Welkom op de informatieavond groep 1-2
De ontwikkeling van het kind !
Merkbare vaardigheden
Ontwikkelingspsychologie
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012

Vaardigheden van je kind Zelfredzaamheid Motorische ontwikkeling Tijd en ruimte Voorbereiden op rekenen Voorbereiden op lezen en schrijven Werkhouding Sociale en emotionele ontwikkeling

Als ouder helpen bij zelfredzaamheid Stimuleer je kind om steeds meer dingen zelf te doen. Wat jouw kind wil proberen, laat je het proberen. Wat jouw kind zelf kan, laat je het ook doen.

Als ouder helpen bij de motorische ontwikkeling De grove motoriek kan je stimuleren door je kind veel kansen te geven om te bewegen.

De fijne motoriek Stimuleer je door je kind zoveel mogelijk zelfstandig zaken te laten uitproberen. Stimuleer de samenwerking van beide handen en laat ze symmetrisch bewegen. Maak met je kind allerlei knutselwerkjes.

Als ouder helpen bij ruimtebesef Laat jouw kind experimenteren met alle richtingen. De oriëntatie van links naar rechts is pas definitief rond de leeftijd van 6 jaar. Geef opdrachten met ruimtebegrippen.

Als ouder helpen bij tijdsbesef Koppel begrippen van tijd aan dagelijkse activiteiten. Leer je kind kennis maken met de tijdsduur. Gebruik ankerpunten om gebeurtenissen in de (verre) toekomst concreet te maken.

Als ouder helpen bij rekenvaardigheden Betrek jouw kind bij allerlei ‘telbare’ situaties. Laat jouw kind voorwerpen sorteren. Gebruik in de dagdagelijkse taal wiskundige begrippen. Laat je kind getalbeelden aflezen en vergelijken met hoeveelheden.

Als ouder helpen bij voorbereidend lezen Bibliotheekbezoek; wekt interesse op voor boeken. Voorlezen en vertellen uit (prenten)boeken, zelf in boeken lezen; wekt interesse op voor het lezen. Rijmspelletjes. Voor de taalontwikkeling is het belangrijk om alles te benoemen wat je doet of ziet.

Als ouder helpen bij werkhouding Leer je kind opruimen. Help jouw kind kiezen wat het gaat doen. Speel mee met je kind en leer hen oplossend denken. Stimuleer je kind een tijdje stil te zitten. Stimuleer je kind om iets af te werken. Help jouw kind om te plannen: benoem alle stappen zodat hij stap voor stap leert werken.

Ouders helpen bij de Sociale – emotionele ontwikkeling Leer je kind zelfvertrouwen hebben door je kind zelfstandig te laten zijn. Je kind zal weerbaar zijn en opkomen voor zichzelf. Laat je kind veel samenspelen met andere kinderen. Zo leert het omgaan met andere meningen ,met winnen en verliezen, met het oplossen van conflicten, met het uiten van gevoelens,.. Maak thuis ook duidelijke afspraken. Zo leert je kind omgaan met regels.

Drempelverlagende activiteiten waar mogelijk Enkele keren per jaar. Activiteiten voor kleuter van de derde kleuterklas en leerlingen van het eerste leerjaar. Kennis maken met nieuwe juffen en klassen. Nog even terug naar de kleuterklas.

Ook belangrijk… Relativeren van de testen. De observaties en het gevoel van de klasjuf zijn minstens even belangrijk! De testen meten geen sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie, …