Diversiteit 12 december 2007 een workshop van drie kwartier bij het ondertekenen van Rotterdamse Werkafspraken Stages door RADAR, Carla Lepelaars (locatiemanager RADAR Rotterdam- Rijnmond)
Drie kwartier…proeven van vanalles Link met stagezoekers Illustratie: wel/geen discr (meerkeuzevragen) Ideeen: PIT WoD Umtapo Diversiteit: algemene inleiding Illustratie: ‘eerste indrukken’
“Diversiteit” Van grot naar globe –Inschatten van situaties van levensbelang –De menselijke geest herkent graag patronen –Verschillen worden weggemoffeld –Verschillen worden met achterdocht bekeken
Stagezoekers maken allemaal eerste indrukken… Hoe maak je een goede eerste indruk? Weet je wat de ander als ‘goed’ zal ervaren? Wat als je het gevoel hebt bij binnenkomst al ingedeeld te worden bij een groep waar negatieve ideeen over bestaan? Kun je vooroordelen voor zijn? Ga je je gedragen naar andermans verwachtingen? Juist niet? I.i.g: andermans verwachtingen al gauw leidend Hoe zit het met je identiteit als die tegen je werkt? Kun je die afleggen? Wil je dat dan? ‘Gevallen’ en ‘gevoelens’ van discriminatie
Meerkeuze ? (1) Een jongen van Marokkaanse komaf, 18 jaar, ziet er jonger uit, leren jack, bontkraag, gaat stappen. Ondanks zijn ID wordt hij niet binnengelaten; ‘met ID wordt veel gefraudeerd’. Is dit: a.discriminatie b.vermoeden van discriminatie c.geen discriminatie d.weet niet/geen mening
Meerkeuze ? (2) Zelfde jongen zoekt stageplaats. Hij loopt binnen bij een opticien en vraagt een verkoopster daar of hij stage zou kunnen lopen daar. De vrouw raakt in lichte paniek en zegt: ‘nee wij hebben nooit stageplaatsen’. Is dit: a.discriminatie b.vermoeden van discriminatie c.geen discriminatie
Vaststellen wel/geen discr niet altijd het belangrijkste of interessantste Relevanter: weet uitsmijter/opticien heel zeker dat hij geen goede klant/werkkracht is misgelopen? Wat voor conclusies trekt jongen? Gaat hij het rechtzetten? Gaat hij iedereen die hij kent vertellen dat hij is gediscrimineerd? Wat betekent het voor club/winkel als ze klanten/talent over het hoofd zien? Wat betekent het voor ze als het beeld bestaat dat ze mensen uitsluiten? Voorzichtig omgaan met eerste indrukken: niet ontkennen, wel expres ogen openhouden voor extra info “ontmoeten” = “ontstempelen, de wereld achter het etiket ontdekken”
Omgaan met diversiteit World of Difference (van CIDI, SPIOR, COC, RADAR voor scholieren over relatie tussen identiteit, discriminatie, diversiteit) Zuid-Afrikaanse empowerment ervaringen: hoe houd je jezelf staande in een wereld waar niet alle deuren altijd wagenwijd voor je openstaan?? Promotieteams Intercultureel Talent: voorbeeld ROC Tilburg. Jongeren nemen het initiatief in positieve beeldvorming