De basisvaardigheden voorbij

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Advertisements

U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Wiskunde op het VWO Kies je voor je profielwiskunde of wil je meer?
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
NVON KV-dag 2005 Examens met ICT komen er aan: Exams of Tomorrow Peter Uylings Amstel Instituut.
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Exact competentie gericht.
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Reken(werk)gesprek praktisch rekengespreksinstrument
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Op de koffie bij de kabouters
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Maak je eigen problemen
wiskunde in vernieuwd vmbo
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
StatIG in de Vrolijke School
Rekenen en Rekenproblemen
1 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start Inhoud slottoespraak 1.Scope en betekenis van wiskunde D 2.Eerste ervaringen 3.Toekomst Roel van Asselt.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Over rekenen gesproken
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Diagnostische toetsen voor het MBO
Centraal Examen op ‘t Aletta 2013 HAVO 5 & Vwo 6.
10e editie voor de Tweede Fase
De 10e editie havo-vwo OB.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Nieuwe normen Cito.
NLT modules en excellentiebevordering
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Honoursonderwijs in HBO
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
10e editie voor de Tweede Fase
havo en vwo wiskunde B Wim Doekes
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Een prachtige kans voor uw kinderen
Bijeenkomst September 2015
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Digitale (vak)didactiek voor toekomstige leerkrachten via USolv-IT SoE-project.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
Uitgeverij Malmberg Presentatie Wouter Westerkamp.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
PWS = de eindscriptie van de havo
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Wiskunde A of wiskunde B?.
Welke “wiskundes” zijn er?
Probleemaanpak Havo 4 wiskunde B
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
Verbeteren aansluiting vo – wo
Transcript van de presentatie:

De basisvaardigheden voorbij Monica Wijers, FISME, UU Chris Zaal, Amstel Instituut, UvA

Inhoud Wiskunde in VO met voorbeelden Aansluitingstrjact VO-HO Vaardighedenlijn in de bachelors Case-study

Wiskunde in het VO Doelen 3 Randvoorwaarden 5 3 Vaardigheden A Boeken Toetsen CSE/SE/PO cijfers Buiten het boek drie doelen: vorming; maatschappij; doorstroom van 5 naar 3 lesuren daar kunnen de slu’s niets aan (af)doen Vaardigheden onderdeel van examenprogramma’s nu ‘domein A’ Boeken veranderen voortdurend soms sneller dan je denkt toetsen in Vo belangrijk, juist ook voor andere vaardigheden: examen kwalificeert, maar je kunt slagen met een 4 er is ook veel wiskunde buiten het boek

Vaardigheden Domein A Informatievaardigheden Onderzoeksvaardigheden Technisch-instrumentele vaardigheden Algebraïsche vaardigheden (2010) Specifiek (‘uitvoering’) Algemeen (begrip, planmatig, doelgericht) bij laatste punt: is al veranderd mede oiv aansluitingsdicussies; specifiek en algemeen in samenhang (vb van Aad) ... cirkelsdraaien/haakjes in en uit /breuken vereenvoudigen ‘ik dacht dat het moest’

MW VWO B1 Gevoelig voor het veld Sommen Wat is de kern? ik zeg iets over: algebra met en zonder GR; over dezelfde soort sommen; wat is belangrijk?;

SE1 5VWO B JCU 22 lln 7 geen antwoord op 2d. leerlingen zelf de algebra moeten ‘construeren’ wel binnen wiskunde’som’ diverse varianten van fouten

22 leerlingen 7x geen antwoord of doorgestreept 1x foute redenering 3x getallenvoorbeelden 4x gegeneraliseerd patroon 7x algebra (4x foutloos incl. redenering)

Getallenvoorbeeld lukt! Algebra = vergelijkingen oplossen

Somrij? Regelmaat in getallen Herkenning standaardrij Nog een voorbeeld ter controle Geen redenering (nog eentje)

n of p?

Wat valt op? basisvaardigheden meestal pas vanaf de formalisatie “ik dacht dat het (zo) moest” “het staat er niet op” (hoe zit het nu echt met die formulekaart) zelf algebra vanaf ‘de grond’ maken is een slecht ontwikkelde basisvaardigheid

PO wisBdag 2001 Eigen algebra context modelleren vaardigheden basisvaardigheden differentiatie : wiskunde, didactisch -> toegankelijkheid modelleren: zelf doen afhankelijk van aanpak Eigen algebra

Visueel model wordt lang mee gewerkt Eind: computerprogramma (helaas met foutje)

Tekening voor gedachtenbepaling Dan over naar formules ICT voor het rekenwerk

Aanloop in woorden en woordformules Dan formele notatie

Het werkstuk van dit team heeft een hoog wiskunde B gehalte. Dit werd meteen in het begin duidelijk. Zo is opgave A1 in zijn geheel uitgewerkt met behulp van algebra. Bovendien vertoont de rest van het werkstuk een mooie opbouw in het formulegebruik en is de uitleg duidelijk en helder. […] Bij de slotopdracht is goed gebruik gemaakt van de mogelijkheden van de grafische rekenmachine. Mede dankzij de exacte oplossing in C2 naast een ideale combinatie van goede rapportage en goede wiskundige afleidingen, heeft dit werkstuk de eerste plaats van de Wiskunde B-dag 2001 verdiend.            

Twee kanten Basisvaardigheden als bouwsteen in een grotere wiskundige aktiviteit. De grotere aktiviteit geeft betekenis en sturing aan het uitvoeren van algebraïsche handelingen.

‘Nieuwe’ kansen Wiskunde D ‘Wedstrijden’ en beeld van de wiskunde analytische meetkunde complexe getallen ‘Wedstrijden’ en beeld van de wiskunde ‘Buiten het boek’ Onderzoek, implementatie, opbrengsten NKBW

Meer buiten het boek zebraboekjes wedstrijden masterclasses JCU ….. Olympiade Bdag pws masterclasses JCU …..

Van Melsenprijs “dit jaar waren er 5 keer meer wiskunde-inzendingen, dan andere jaren; het niveau van alle inzendingen wordt elk jaar hoger; het taalgebruik van alle genomineerden was beter dan in vele studenten-scripties; het niveau van de twee wiskunde winnaars was buitengewoon hoog; onze leerlingen hadden zelfstanding een stuk "tweede-jaars-wiskunde“ bestudeerd en verwerkt.”

Slot: Balans A: Geen wiskunde mogelijk zonder vaardigheden. De machine loopt anders voortdurend vast B: Geen vaardigheden geisoleerd verwerven wiskundig inzicht De machine slaat anders op hol C: Zinvolle wiskundige constructies (bijv. modelleren) geven kansen A en B bij elkaar te houden.

Aansluitingstraject VO-HO Waar gaat het over? Wiskundeopleiding UvA (Korteweg de Vries Instituut voor Wiskunde) 30 eerstejaars, 15 tweedejaars, 12 derdejaars Aansluitproblematiek Basisvaardigheden “Hogere” wiskundevaardigheden Academische basisvaardigheden

Basisvaardigheden Ons aansluittraject mbt. basisvaardigheden: Geen entreetoets (meer) Bijspijkeren: eerste 4 weken Diagnostisch toetsen: week 5 Geintegreerd in Calculus 1 (vanaf 2007) Voor de zwakke studenten: extra ondersteuning tbv. Calculus 1

“Hogere” vaardigheden Wat nog meer mbt. aansluiting? Raadsel: vroeger was Algebra het moeilijkste vak, nu is dat Analyse Ra, ra, hoe kan dat? Wat mist er? Redeneren Notaties kunnen lezen en schrijven Gevoel voor abstractie  Houding (werkhouding, maar ook abstractie)

“Hogere” vaardigheden Onze oplossing: Redeneren  Basiswiskunde (7 weken) Lezen en schrijven van wiskunde Basiswiskunde (7 weken is te weinig ) Abstractie  geen echte oplossing  Houding  Tutoraat (semester 1 en 2) Verbeteren van studiehouding (ad hoc)

Academische basisvaardigheden wensenlijstje vaardigheden waarvan we willen dat een wiskunde-student die ah. einde van zijn studie bezit probleem: hoe onderwijs je die – als de individuele docenten gewoon wiskunde geven? probleem: vaardigheden separaat aanbieden werkt ook niet (bv. bibliotheektraining)

Lijst ABC-vaardigheden Schriftelijke vaardigheden Mondelinge vaardigheden Informatievaardigheden Onderzoeksvaardigheden ICT Samenwerken Persoonlijke reflectie

Vaardigheden: wat werkt? Uitgangspunt: alle vaardigheden zijn vakspecifiek “Stel onderwijsinhoud centraal, ook bij procesvernieuwing” (Onderwijsraad) Vaardigheden integreren in curriculum Koppelen aan vakinhoud Voorbeeld: Geschiedenis van de Wiskunde  bibliotheek

Case study Workshop Wiskunde Jaar 3 3 EC

Proofs from the book Studenten presenteren één hoofdstuk Maar zijn zelf ook voorzitter En jurylid (met beoordelingsformulier) Nabespreking (discussie) is aan de hand van commentaar studenten Koppeling aan de inhoud: na afloop mondeling over drie hoofdstukken Wat vinden studenten: “het is een echt wiskundevak!”

Samenvatting Alleen basisvaardigheden zijn niet voldoende voor een harde exacte opleiding Wat ontbreekt: gevoel voor abstractie, redeneren, ervaring met wiskundig taalgebruik, houding Hoe leren studenten vaardigheden: geintegreerd en gekoppeld aan vakinhoud