Parmentier Laurien 1Ba0 b

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale middelen ter ondersteuning van het leren schrijven
Advertisements

Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Belang van beweging voor ontwikkeling van de hersenen
Behandeling en begeleiding
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
De psychosociale ontwikkeling van kinderen met een visuele handicap
Ja, zeker vandaag!.
Onderzoek Zimmer 1981 Relatie tussen (extra ) bewegingsonderwijs en de cognitieve ontwikkeling bij kinderen tussen 3 en 6 jaar.
Gokverslaving.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Totale communicatie om je kind te bereiken
Synthese Artikel Onderwerpsverkenning
Autismespectrumstoornissen
A LS JE NIET KUNT ZIEN DAN BEKIJK JE HET MAAR Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid op stigmatisering.
Slechtziende en blinde kinderen
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Begeleiding en onderwijs.  Allereerst voorlichting over de aard en ernst van de oogafwijking  Vaak is er ook nood aan inzicht in het toekomstperspectief.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
… de stap naar het eerste leerjaar
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
DCD Developmental Coordination Disorder
Rekenproblemen en Dyscalculie
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
De sensomotorische ontwikkeling van kinderen met een auditieve en visuele beperking (doofblind) en de rol van kinderfysiotherapie Masoud Salavati.
RINSKE JASPERS FAIJER.
“Comorbiditeit tussen autisme en depressie nader bekeken”
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Informatieavond onderbouw
Autisme in de dagelijkse praktijk
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Welkom op de informatieavond!
Handelen bedrijfsarts bij rugklachten (herzien)
Aanpak problematisch gedrag
KIJK! Observeren Registreren en Handelen
Signaal: significant voor de professionele hulpverlener.
Synthese van het artikel Gemaakt door: Oona Moeyaert
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
ouderavond groep 3 - lezen
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Thema-avond oogcomplicaties Dinsdag 13 oktober 2015
Observatiemethoden HOREB Zo-lijsten.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Ontwikkelingsonderzoek in de Jeugdgezondheidszorg ONTWIKKELINGSPROBLEMEN EN ONTWIKKELINGSSTOORNISSEN.
Leer kracht Workshop over competenties van
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
"Een goede oude dag, zo doen wij dat...."
Het organiseert van – de Week van het Handschrift!
Een gezond mens wil alles, een zieke wil maar één ding.
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Specialistische lesplaatsen
Transcript van de presentatie:

Parmentier Laurien 1Ba0 b 2010-2011 Diagnostiek, preventie en behandeling van dysgrafie bij slechtziende kinderen Parmentier Laurien 1Ba0 b 2010-2011

Over wat gaat het artikel? Wat zijn de problemen bij het behandelen van schrijfstoornissen bij kinderen met een visuele beperking? Inleiding (uitleg van de termen) Het verband tussen slechtziendheid en dysgrafie Diagnostiek Onderzoek Uitwerking Resultaten Algemene behandeling Specifieke behandeling Pedagogische aanbevelingen

Inleiding: Wat is dysgrafie? Stoornis in de ontwikkeling van het produceren van een (leesbaar) handschrift, die gebaseerd is op een onvermogen om bepaalde voor het schrijven noodzakelijke bewegingen in een behoorlijk tempo te volbrengen. Bepaald a.d.h. van de specifieke schrijfvoorwaarden

Inleiding: Wat is slechtziendheid? Kan drie oorzaken hebben: Optische systeem (oorzaak ligt bij de zintuig) Pereceptiesysteem (oorzaak ligt bij de waarneming) Neurale systeem (oorzaak ligt bij het doorgeven van de visuele zenuwprikkels) Slechtziendheid wordt aangegeven door de visus

Verband tussen Dysgrafie en slechtziendheid: Tekort aan visuele informatieverwerking, is noodzakelijk in ons schoolse leven. Zorgt voor moeilijke verwerking van leerstof en communicatie via schrift Dysgrafie wordt vaak veroorzaakt door de beperkte visus, achterstand in de motorische ontwikkeling en de afwijkende houding. M.a.w., Ze missen veel visuele informatie waardoor er schrijfproblemen ontstaan

Verband :vervolg Deze kinderen hebben vaak ook een vertraging in de ontwikkeling doordat de samenwerking van verschillende zintuigen in gebrek is. Psychomotorisch ontwikkelen ze zich ook trager doordat ze: Angst hebben om te bewegen Minder gelegenheid hebben om te leren uit bewegingservaringen Worden thuis ook vaker minder gestimuleerd in het uitvoeren van motorische activiteiten

Diagnostiek Gebeurt door het Visio Onderwijsinstelling Noord Uitvoering van een Visueel Functie Onderzoek (VFO) Orthoptist Inzicht op de dysgrafie: Dysgrafieschaal Schrijfvoorwaarden Perceptueel –motorische voorwaarden Cognitieve voorwaarden (=de taalontwikkeling) Didactische voorwaarden Schrijfspoor Grove motoriek Fijne motoriek Kritisch onderscheiden Oog-handcoördinatie De ruimtelijke oriëntatie

Diagnostiek: vervolg Deze informatie en het medisch verslag vormen het Observatie Moet de vaardigheid in een behandeling geoefend worden? Kijkgedrag van het kind Op welke manier maakt het gebruik van de eigen visuele en motorische mogelijkheden Wat heeft een invloed op de leesbaarheid van het handschrift (hulpmiddelen) Liniatuur Lichtinval en- sterkte Aanpassingen in de proef: Fel gekleurd materiaal Vergroting van testmateriaal Aangepast meubilair Deze informatie en het medisch verslag vormen het individueel handelingsplan!

De Onderzoeksgroep 54 slechtzienden 12 verschillende soorten oogaandoeningen Jongens en meisjes 7-12 jaar Regulier en speciaal onderwijs Gemeenschappelijk punt: Zitten allemaal in verschillende stadia van schrijven maar hebben nog geen extra begeleiding gehad Gebruiken hun handschrift als communicatiemiddel

Uitwerking van de gegevens Algemene problemen in het schrijfproces: Pengreep Kijkafstand Schrijfhouding Algemene problemen in het schrijfproduct; Maken van goede lettervormen Verbindingen Ruimteverdeling Automatisering

Resultaten Conclusie: Er zijn overeenkomsten in enkele symptomen in het schrijfproces waaruit men algemene richtlijnen kan vinden voor de preventieve of curatieve behandeling van een slecht leesbaar handschrift. Maar! De symptomen van de dysgrafie bij verschillende oogaandoeningen kunnen verschillen (d.w.z. dat deze kinderen in verschillende stadia zitten van het leesbaar leren schrijven) Wat nu? De behandeling moet individueel gebeuren en niet gericht zijn op de algemene problemen  Zorg op maat!

Algemene behandeling Langer doorgaan met de voorbereidende oefeningen ter preventie van dysgrafie Voor het echte schrijven, in te gaan op de schrijfvoorwaarden Aandacht besteden aan schrijfafstand, schrijfhouding en pengreep Aandacht bij schriftbeeld: Handhaving van lettervorm Maken van goede verbindingen Automatiseren Aanpassingen bij het schrijfproces (aangepaste liniatuur en verlichting)

Specifieke Behandeling Schrijfhouding Wordt samen naar gezocht met behulp van de fysiotherapeut en/of ergotherapeut Ruimteverdeling Met behulp van liniatuur Hellingshoek Gebruik maken van een hellingsblad onder het schrijfblad Automatisering Frequente oefening in het schrijven

Pedagogische aanbevelingen Extra stimulatie bij motorische bewegingen Ouders moeten het slechtziende kind motiveren zoveel mogelijk zelf te laten doen en het laten oefenen in dagelijks leven, dit is goed voor de motorische beweging en het ontwikkelen van zelfvertrouwen

BronnenLijst van Peer,D.R., Ferweda,W. & Wassenberg,C. (1998) Diagnostiek, preventie en behandeling van dysgrafie bij slechtziende kinderen, Tijdschrift voor orthopedagogiek, 37 (4), 151-162 Internet, Stichting Schrijfontwikkeling. Dysgrafie bestaat niet. Geraadpleegd op 22/12/2010 van http://www.schriftontwikkeling.nl/?page_id=30