Diagnostiek van ontwikkelingsstoornissen Donderdag van 9u-12u Syllabus wordt ter beschikking gesteld Taak: testen van een kind op vlak van leerstoornissen 4 oefeningen: inschrijven ad valvas Examen: open boek, vnl. casus + theoretische vragen
Diagnostiek van ontwikkelingsstoornissen Powerpoint presentaties op de website van de vakgroep In zwart-wit en in kleur
Ontwikkelingsstoornissen DSM-III-R (1987) mentale retardatie pervasieve ontwikkelingsstoornissen specifieke ontwikkelingsstoornissen DSM-IV (1994) ? term wordt niet meer gebruikt ICD-10 (1992) F80 - F89: stoornissen in de psychologische ontwikkeling JADD ernstige kinderpsychopathologieën
Ontwikkelingsstoornissen aanvang in (vroege) kinderjaren stoornis in de verwerving van taal, cognitieve, motorische of sociale vaardigheden tamelijk stabiel verloop met progressieve verbetering (maar vaak blijven deficieten in volwassenheid) meestal hogere prevalentie bij jongens etiologie vaak onbekend, aanwijzingen voor een genetische / neurobiologische bepaaldheid
Diagnostiek Beschrijven en inventariseren van probleemgedrag: Relevant volledig (representatieve steekproef) Objectief Ordenen van probleemgedrag empirisch classificatiesysteem dimensionele benadering:vb. CBCL klinisch classificatiesysteem categorische of typologische benadering: vb. DSM, ICD eigen structurering of analyse
Diagnostiek moet multifactorieel gebeuren verwarring van diagnostische niveaus zorgt voor pseudo-differentiële diagnoses: 1. genetische of biologische oorzaak (etiologische diagnose) 2. neuro-anatomie 3. neurofysiologie, neurochemie 4. (neuro-)psychologie 5. klinisch (psychiatrisch) beeld
Etiologische diagnose vs klinische diagnose VOORBEELD 1 etiologische diagnose: syndroom van Down klinische diagnose: matige mentale retardatie
Etiologische diagnose vs klinische diagnose VOORBEELD 2 etiologische diagnose: Fragiel x klinische diagnose: autisme
Genetische of chromosomale stoornis ~ gedragsmatig fenotype Lesch-Nyhan syndroom zelfmutilatie Prader-Willi syndroom abnormaal zoeken naar voedsel Syndroom van Rett verlies van doelgerichte handbewegingen
Mentale retardatie IQ MILD 50 - 55 tot 70 MATIG 35 - 40 tot 50 - 55 ERNSTIG 20 - 25 tot 35 - 40 DIEP lager dan 20 of 25 ZWAKBEGAAFD 71 tot 84